Det gör mig lite rädd att du tror så.
Det är ju liksom en misstroendeförklaring för hela demokratin.
att man bara skulle vilja arbeta politiskt om det finns "möjligheter" för en.
Jag har varit politiskt aktiv sedan 1975 och träffat politiker på alla nivåer. Kan på rak arm bara räkna upp en enda som arbetat för egna fördelar. Alla jag känner engagerar sig för allas bästa. Via den väg man anser bäst.
För att spinna vidare på detta.
Jag har arbetat (som tjänsteman) i politiskt styrda organisationer i sammanlagt drygt 10 år. Jag har träffat kanske två eller tre politiker där mitt intryck var att människan engagerat sig politiskt för sin egen och sitt närmaste gängs skull och inget annat. Viljan att vara herre på täppan typ. I övrigt är min uppfattning att politiker drivs av viljan att förändra, och en övertygelse om att partiets politik skulle vara det bästa för samhället, alternativt ett stort engagemang i en enskild fråga. Att man engagerar sig i miljöpartiet för att man brinner för skogens bevarande i hemkommunen typ.
Däremot tycker jag att det alltför ofta blir "för mycket politik" som tjänstemännen säger
alla är överens om att förslaget är bra. Men det ändrar inget i grundinställningen och innebär inte att de inblandande parterna inte har "goda avsikter" i grunden.
Senast ändrad: