Pnnyallsvenskan - vad händer?

I

Idasagare

Så har det då gått en helg med Ponnyallsvenskans sista omgång. Arga och irriterade föräldrar. "Varför ska jag behöva betala efteranmälningsavgift?" "Varför kan inte jag få starta först/sist?" "Jag tänker inte betala ännu, vi kvittar pengarna sen när vi vunnit." "Vilken gnällig veterinär." "Varför har ni så många titthinder?"
och med tanke på tidigare diskussioner om slag, ryck och sporrning så var det MÅNGA tillsägelser mest i ELIT men även i Div1.
Blev besviken när man ser en del av ponny-eliten uppföra sej så illa, enligt mina ögon, mot både ponnyer, föräldrar och funktionärer.
Domaren hade fullt sjå att hålla lugnt på banan, veterinären hjälpte till före och efter ritt.
En pappa fick aternativet att be om ursäkt eller få "gult kort". En annan pappa ville lämna in en protest för domaren hade stört hans dotter. (Domaren sa till flickan i högtalaren att det inte var tillåtet att "rundslå" och att detta inte fick upprepas.)

Den gnälliga veternären kollade ponnyernas mungipor. Gissa om hon blev impopulär. :o
Jag vet att detta var omgång 3 och alla nerver var på helspänn. Jag vet också att många var trevliga mot sina ponnyer och alla andra.
Men det var inte många ungar som hade roligt!

Sv: Pnnyallsvenskan - vad händer?

Att kalla div 1 för ponny-elit tycker jag är missvisande.

Jag var varken på div 1 eller elit-finalen i år, men jag har sett resultaten. I div 1 förundras jag av hur glest det var med nollor. Enl. rapport var banan alldeldes för stor med tanke på att det var första ute-tävlingen för året. Stämmer det?

Snuffsan skrev:
Att kalla div 1 för ponny-elit tycker jag är missvisande.
Jag var varken på div 1 eller elit-finalen i år, men jag har sett resultaten. I div 1 förundras jag av hur glest det var med nollor. Enl. rapport var banan alldeldes för stor med tanke på att det var första ute-tävlingen för året. Stämmer det?

Nja Div 1 är väldigt långt från Elit snarare skrapat från lokala tävlingar. Helt rätt! Fast ELIT är ponnyeliten(många av dem i iallafall) och de var värst! :devil:

Flera stoppade ut sej på ett vanligt hus eller ett vågplank med bom över och under. Banan är ju byggd just för att det inte ska vara "fel" lag som går vidare till Finalen eller går upp i ELIT. Lite av poängen ju nu när det är dubbla koff (resp 1.5) i sista omg. Även det lag som ledde innan denna om g 3 och som fick 2 utstoppade ansåg att det var bra banor och att det var nerverna som spökade. Fast det var ju ELIT förstås.

Att det var glest med nollor i div 1 tror jag beror på att de flesta inte var "klara" för LA. Att de stoppade ut sej för att det var för stort stämmer nog men det beror snarare på att de inte är förberedda uppgiften.Många ekipage hade knappt startat LA. Den banan var mycket, mycket enklare än Msv dagen innan. Alltså inte "vanlig LA" ens! Inte många maxade oxrar t.ex. En var maxad! De andra var väldigt snälla. Det var en hel del titthinder som hus, mur, grindar, olika plank osv och de ställde till det i LA. Jag tycker själv att det ska man kunna hoppa i LA. Visst kunde man se att många som red i div 1 var med för att fylla ut lagen och egentligen borde ridit div 2. Så jag tycker ingen skugga ska falla på banbyggaren möjligen isåfall att han skulle byggt LB-bana fast det går i LA. :angel:

Div.1 Allsvenskan hos oss i Halland var faktiskt väldigt bra. Det var många på tävlingen som gjorde sin första start i LA och de kom igenom banan med bra resultat:) Och bara för att man är elit-ryttare, så betyder inte det att man aldrig stannar ut sig, det går dåligt för alla nån gång, så jag tycker inte ni skall skriva sådär om ni inte själva tävlat där.

Liknande trådar

M
Hästvård Hej, jag är en tjej som fyller 16 nästa vecka. Har haft en ponny i cirka 5 år och ett varmblodssto i 1,5 år. Varmblodet hade något fel...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: skwaller
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka