plötslig rid rädd känsla

cicci_kriegh

Trådstartare
Hej nu är det så att jag har fått låna hem en riktigt snäll dressyr ponny. Man kan väll säga att det går upp och ner. Den sista tiden har jag verkligen haft en klump i magen när jag ska åka ditt. Jag är rädd, jag är rädd för att när vi väl ska rida i paddocken där fotgängare och rid eqipage går brevid och varje gång det kommer någon så blir han helt upp stroppig (ish)
Han vänder sig om och börjar springa iväg och små hoppa om kring. Med enklare ord han bara kör över mig totalt. Jag har haft olika dressyr tränare och hjälp från dem i stallet och då har det gått rätt så bra bara att man är ju lika rädd och när han gör som han gör så kastar man sig själv framåt för att få tag i något.
Men jag kan ju inte ha tränare varje dag då jag har ju ändå honom själv och då ska jag kunna rida honom utan att ha tränare hela tiden annars kan man ju gå på ridskola osv.
Men jag vill verkligen kunna rida mer på honom då han är en lite piggare ponny och gått väldigt höga klasser (internationell) i dressyr. Så snälla är det någon som vet vad jag ska göra så jag kan börja rida mer. Min pappa och mamma säger båda att vi får väll lämna tillbaks honom, du kan ju inte bara lalla om kring och städa i boxen och stallet eller för den delen bara longera.
Snälla hjälp han är den finaste snällaste hästen som finns för mig.
 
Om det beror på att du känner dig otrygg kan du ju prova något så enkelt som att sätta halsrem på honom som du kan hålla i. Om den sitter rätt går det bra att hålla i den samtidigt som man håller i tyglarna. Just det att ha något att hålla i kan ge lite säkerhet. Dessutom går en del känsliga hästar att reglera lite med halsremmen.
 
De där ponnierna som gått i högre dressyrklasser är inte alltid så enkla. Jag har själv en sån. Har du möjligen någon äldre kompis som kan rida ponnyn några dagar i veckan? Motion är viktigt, annars blir de ännu busigare. Longera innan ridning är också bra. Och jag har en rem i sadeln som jag kan hålla i om det blir lite skuttigt.

Om ponnyn får kraftfoder kan du sluta med det och ge lite mera hö istället. Det kan göra honom lite lugnare.
 
Hej nu är det så att jag har fått låna hem en riktigt snäll dressyr ponny. Man kan väll säga att det går upp och ner. Den sista tiden har jag verkligen haft en klump i magen när jag ska åka ditt. Jag är rädd, jag är rädd för att när vi väl ska rida i paddocken där fotgängare och rid eqipage går brevid och varje gång det kommer någon så blir han helt upp stroppig (ish)
Han vänder sig om och börjar springa iväg och små hoppa om kring. Med enklare ord han bara kör över mig totalt. Jag har haft olika dressyr tränare och hjälp från dem i stallet och då har det gått rätt så bra bara att man är ju lika rädd och när han gör som han gör så kastar man sig själv framåt för att få tag i något.
Men jag kan ju inte ha tränare varje dag då jag har ju ändå honom själv och då ska jag kunna rida honom utan att ha tränare hela tiden annars kan man ju gå på ridskola osv.
Men jag vill verkligen kunna rida mer på honom då han är en lite piggare ponny och gått väldigt höga klasser (internationell) i dressyr. Så snälla är det någon som vet vad jag ska göra så jag kan börja rida mer. Min pappa och mamma säger båda att vi får väll lämna tillbaks honom, du kan ju inte bara lalla om kring och städa i boxen och stallet eller för den delen bara longera.
Snälla hjälp han är den finaste snällaste hästen som finns för mig.

Om ponnyn har gått höga klasser tidigare och därmed förmodligen ridits väldigt bra, så kan det blir svårt för en mer oerfaren ryttare att ta över. Den har förmodligen även överskottsenergi eftersom den varit van vid att arbeta rätt hårt, vilket den inte får göra längre.Det låter kanske inte som ni är den bästa kombinationen. Antingen behöver du rida väldigt mycket för tränare eller ha en duktig ryttare som rider den regelbundet - helst båda delarna. Och du ska nog ta tag i det i tid - annars lär det bara bli värre. Alternativt lämna tillbaka den,
 
Hej nu är det så att jag har fått låna hem en riktigt snäll dressyr ponny. Man kan väll säga att det går upp och ner. Den sista tiden har jag verkligen haft en klump i magen när jag ska åka ditt. Jag är rädd, jag är rädd för att när vi väl ska rida i paddocken där fotgängare och rid eqipage går brevid och varje gång det kommer någon så blir han helt upp stroppig (ish)
Han vänder sig om och börjar springa iväg och små hoppa om kring. Med enklare ord han bara kör över mig totalt. Jag har haft olika dressyr tränare och hjälp från dem i stallet och då har det gått rätt så bra bara att man är ju lika rädd och när han gör som han gör så kastar man sig själv framåt för att få tag i något.
Men jag kan ju inte ha tränare varje dag då jag har ju ändå honom själv och då ska jag kunna rida honom utan att ha tränare hela tiden annars kan man ju gå på ridskola osv.
Men jag vill verkligen kunna rida mer på honom då han är en lite piggare ponny och gått väldigt höga klasser (internationell) i dressyr. Så snälla är det någon som vet vad jag ska göra så jag kan börja rida mer. Min pappa och mamma säger båda att vi får väll lämna tillbaks honom, du kan ju inte bara lalla om kring och städa i boxen och stallet eller för den delen bara longera.
Snälla hjälp han är den finaste snällaste hästen som finns för mig.


Inte kasta dig fram... Det är svårt att lära om muskelminne, men försök att alltid sitta rak (tänk bakåtlutad - då brukar det bli rakt).

Håller med övriga. Det är säkert inget fel på ponnyn, men om du inte ridit så mycket har den samlat på sig överskottsenergi. Den är säkert vad att ridas mer, och van vid tydliga hjälper. Finns det ingen stabil person i stallet som kan rida den några dagar för att rasta av den och hjälpa dig att hitta knapparna? Kan tränaren rida den några gånger så att du får se hur du kan göra när du sitter i sadeln?

Men tycker du att ponnyn är otäck så ser jag inget fel att lämna tillbaka den och söka efter en lugnare? Den nya ponnyn kanske inte måste vara så högt utbildad då, men trygg och van vid nervösa människor. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
13 875
Senast: fio
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 369
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp