Pitbulls - hur kan de se så olika ut?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 313
S

Skuggabaldur

Har de senaste åren suttit och kollat en del på Animal Planet och Cesar's program. Många gånger är det ju som bekant med pitbulls. Men jag tycker att de ser så olika ut. Om man tar Cesar's Daddy t ex. Han ser helt annorlunda ut än vissa som man ser på t ex Animal Police. De är mer högbenta liksom. Idag såg jag en annan som inte liknade de två exemplen heller, utan hade lite längre huvud/nos.

Är Pitbull en egen ras, eller bara ett samlingsnamn? Har alltid trott att det var en ras. Hur kommer det sig att de kan se så olika ut?

Har funderat på detta ett tag och tänkte att det är lika bra att fråga er:p!

Sv: Pitbulls - hur kan de se så olika ut?

Det är en ras men jag skulle tro att många hundar av den "typen" lätt klumpas ihop under Pitbulls och många av dem är nog korsningar av olika slag.

Det är en ras. Med olika utseenden, beroende på olika linjer.
Jag tvivlar dock på att alla som kallas för Pitbull i hans program är 100% renrasiga också...

Det finns både lätta hundar med rätt långa ben, det finns riktigt grova, tunga och mer bulldoggsliknande och sen finns det den vanliga typen - den som ser ut som Amstaffen i utställningsringarna.

Åh, Cesars Daddy älskar jag. Tycker pitbull och amstaff är jättefina hundar. Men i fel händer så är de farliga såklart. Har sett flera olika färgvarianter på dom. Vilken färg som är vanligast vet jag inte.

Tack allihop för svaren, då vet jag lite bättre:laugh:! Intressant att de kan se så pass olika ut. Men jo, jag kan tänka mig att man kallar vissa för pitbulls även om de är blandraser. Enklast så kanske...
Amstaff, är det samma som American Staffordshire Bullterrier? Finns det även nåt som heter bara Staffordshire Bullterrier? Eller är det samma ras?

Nej det är INTE samma ras

Staffordshire Bullterrier är en egen ras

American Staffordshire Terrier är en egen ras ( som är en utställningsvariant av Pitbull enkelt uttryckt )

Aha, då gick det upp ett ljus:idea:! Har alltid blandat ihop alla termer och förkortningar när det kommer till de här hundarna. Nu fick jag äntligen rätsida på det:p!

Däremot härstammar dom från samma Bull and terrier hundar ( även bullterriern kommer därifrån ) :)

E de så att Staffordshire Bullterrier brukar kallas Staff/Staffe
och American Staffordshire Terrier brukar kallas Amstaff?

Vad är de för skilland på dem till utsidan? Är Staffen mindre?

Precis : Staff & Amtstaff

Det är ganska mycket mer skillnad än bara storleken.

Kort och gott: Staffen är mer samarbetvillig med arbetsmotor, mer will to please, ingen större vakt och väldigt förarveka ( samt mindre till storleken )

Amstaffen är mer egensinnad, envis, vaktig och inte fullt så mycket will to please att arbeta med.

Det är dom stora skillnaderna som jag sett själv och som ägare till dessa raser har berätta för mig. Dock är jag långt mer insatt i Staffen än Amstaffen :)

Jag har en kompis som har en pitbulltik(ompl) som är så jäkla läcker :love: ska ta kort på henne nån dag..
hon är renrasig med stamtavla och har fått 3 kullar tror jag, en i norge o två i danmark men är kastrerad nu

En amstaff ska inte vara vaktig. :)

Samtliga Amstaff jag träffat på har haft större portion vakt i sig än vad Staffen har, har också läst att det blivit en sådan inriktning mer och mer ( kommer dock in på vart jag läste det )

Om du har uppfattat dem så, så är det ju så för dig, dock ska de inte vara vaktiga.
Tyvärr dyker det upp fler och fler osäkra individer och enligt mig är det inte någon positiv utveckling.
Staffen kan jag inte uttala mig om.:)

Jag såklart jag pratar för mig, det har jag skrivit hela tiden :)

Däremot så dom Amstaffs jag har träffat på samt pratat med deras ägare är inga osäkra invivider, tvärtom mentalt stabila så det går inte ihop med det du skriver..

Ska försöka luska ut vart jag läst det och återkomma...

Men nu är det väll så att Pitbullen inte är en godkänd ras enligt svenska kennelklubben? dvs. ingen svensk rasbeskrivning...

KL I rasens hemland USA är det snarare en hundtyp baserat på bullterriers som följde med invandrarna. På dessa hundar har man sen startat några olika raser registrerade i olika organisationer.
PL

Va bra att de du har träffat är stabila.:)
Tyvärr har jag sett fler och fler mindre stabila på utställningar samt på mh.
Riktigt illa är ju när de skyggar/undviker vid hantering.
OBS! Jag säger inte att det kryllar av dem men personligen har jag sett för många.

Inte för att det här har någon med utseendet amstaff/pitbull att göra...

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 123
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 924
Övr. Hund Jag har två hundar, båda pensionerade kappisgreyhound. Dvs hundar som vuxit upp med sällskap, och hela livet haft andra hundar omkring...
Svar
16
· Visningar
5 965
  • Låst
Övr. Hund En sak som jag länge har undrat över är Pitbull terrien. Många personer verkar tycka att pitbull är ve och fasa till hund. En fråga som...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 473
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka