Sv: Pitbull

Ett tips på vägen är att helt skippa tanken på att köpa första bästa hund, läs på och låt det ta sin tid och träffa uppfödare osv. Impulsköp är inte alltid särskilt lyckade speciellt inte av den blandningen.

Läs gärna mina inlägg igen (och tidigare trådar om mina hundplaner) innan du uttalar dig, för jag gör inga impulsköp när det gäller hund.

Läs gärna mina inlägg igen (och tidigare trådar om mina hundplaner) innan du uttalar dig, för jag gör inga impulsköp när det gäller hund.

Jag ska uttrycka mig enkelt, det är ren idioti att köpa en pitbull/amstaff. Det är oftast ett flertal generationers avel av folk helt utan kunskap om avel som avlat på skithundar milt uttryckt.

I byn jag kommer ifrån fanns en pitbull/boxer, vid 8 månaders ålder hade den bitit en polis då den ägdes av en knarkhandlare, hunden ifråga var en ren katastrof mentalt och hamnade till sist hos en barnfamilj. Hunden var oerhört aggressiv mot människor och djur och innan den var 1 år hade de fått avliva hunden, men vid 11 månaders ålder hade de parat hanen med deras "pitbulltik" av okänd härstamning. Det blev ett antal valpar som av någon outgrundlig anledning såldes över hela landet. Vilken person med sunt förnuft skulle överhuvudtaget överväga att låta en hund med de här problemen gå i avel?

Varför berättar jag då det här? Jo, för att visa prov på hur liten kunskap människorna som sysslar med den här aveln har normalt sett. Det finns mängder med skräckhistorier om hundar som är precis som denna som fört sina gener vidare. Det är ingen ovanlighet att nästan varenda valp i en "pitbull/amstaffkull" omplacerats minst 4-5 ggr innan 1 års ålder. Det går inte skylla enbart på miljön utan det är en helt okontrollerad avel av glada amatörer.

Hade du varit medveten om hur den här aveln såg ut tror jag inte du hade kollat på den där hunden.

Senast ändrad:

Jag är mycket väl medveten om dom skillnader mellan Amstaff och APBt som finns. Och jag är också väl medveten om skillnaden mellan en Staff och en APBT, och det är ännu större skillnad där.

Jag har forskat i rasen i ungefär 6-7 år nu, och har kontakt med ett flertal uppfödare runt om i världen. Både av Amstaff, som jag själv har, och APBT. Så jag vet precis vilka krav som finns och inte finns gällande båda raserna, och i alla olika rasklubbar/föreningar. Jag har också sett mycket av skiten till blandraser som finns här i Sverige, och har lyckats träffa några få riktigt fina. Men alla dessa har varit importer, eller efter importer.

Angående det med APBT's från Sydafrika, så jo, dom kallas så. Det är fortfarande samma ras, men dom kallas så ändå. Dom avlar på rätt specifika linjer därnere (Om du har koll på dom olika linjerna som finns?), vilket gör att hundarna är lite annorlunda mot exempelvis rena utställningsavlade APBT's från USA.

Det finns en anledning till att många pitbullägare äger staffar, det är SKK-alternativet som kan vara intressant om man vill ha en hund med liknande mentalitet. Så attraheras man av Pitbulls men vill ha en SKK-ras väljer man först och främst en staff, inte en amstaff.

Du menar att att en Eng staff skulle ha en mer gemnsnam mentalitet med Pitbull än Amstaff :confused:

Jag är mycket väl medveten om dom skillnader mellan Amstaff och APBt som finns. Och jag är också väl medveten om skillnaden mellan en Staff och en APBT, och det är ännu större skillnad där.

Jag har forskat i rasen i ungefär 6-7 år nu, och har kontakt med ett flertal uppfödare runt om i världen. Både av Amstaff, som jag själv har, och APBT. Så jag vet precis vilka krav som finns och inte finns gällande båda raserna, och i alla olika rasklubbar/föreningar. Jag har också sett mycket av skiten till blandraser som finns här i Sverige, och har lyckats träffa några få riktigt fina. Men alla dessa har varit importer, eller efter importer.

Angående det med APBT's från Sydafrika, så jo, dom kallas så. Det är fortfarande samma ras, men dom kallas så ändå. Dom avlar på rätt specifika linjer därnere (Om du har koll på dom olika linjerna som finns?), vilket gör att hundarna är lite annorlunda mot exempelvis rena utställningsavlade APBT's från USA.

Det må vara en större skillnad exteriört generellt sett men då det gäller den mentala biten är staffar betydligt närmre pitbullen. Det är hundar med ett livligt temperament med väldigt mycket drifter i sig och det skiljer ut de två från amstaffen. Många pitbullägare har också först ägt staff eller äger både staff och pitbull i nuläget. Även jag äger båda raserna och den generella åsikten som jag också delar i den här skaran är att staffen är betydligt närmare pitbullen mentalt än amstaffen.

Om vi nu ska diskutera rasen så är det rasen och inte blandraser som ska diskuteras, vad du har för erfarenhet av blandraser med pitbull är lika ointressant som att i en diskussion om rottisar hänvisa till blandraser med inslag av rasen, det är helt irrelevant. Jag äger själv en pitbull och känner och är bekant med ett antal uppfödare här i landet, har träffat ett flertal importer och "svenskuppfödda" hundar av rasen. Siffror jag hört är att det ska finnas runt 500st pitbulls i Sverige så det är en ras man lätt kan bilda sig en uppfattning om. Min personliga uppfattning är också att det inte är några direkta skillnader på importer och svenskuppfödda hundar av rasen.

Lika självklart som du ska kräva en stamtavla från SKK då du köper amstaff ska du kräva en stamtavla från ADBA/BFKC då du köper pitbull, svårare än så är det inte. Vill man ha bra råd och bli hänvisad till korrekt information om rasen så har jag tidigare i tråden hänvisat till Svenska APBT klubben:

www.svenskaapbtklubben.se/

Du kan ha väldigt många års erfarenhet av de här raserna, det har även jag men du verkar inte vara särskilt källkritisk och verkar tro väldigt mycket på hörsägen och halvsanningar.

Jag ska hänsvisa till de här sydafrikalinjerna du bestämt hävdar är avlade på andra premisser. Här har du hela historien berättad av mannen som importerade de här fyra hundarna från sydafrika och deras stamtavlor. Som du kommer se är det vanligt förekommande linjer som inom högst 1-2 generationer går bak till kända amerikanska uppfödare som Bobby Hall och David Tant. I det stora hela är de här hundarna rätt ointressanta då de idag nästan enbart förekommer i blandrasavel.

http://hem.bredband.net/b371982/

Om du fortfarande inte tror på det jag säger om de här hundarna så kan jag leta fram hans hemsida så att du själv kan ta kontakt med honom och höra dig för om det skulle finnas sydafrikanska pitbulls avlade på särskilda premisser. Han är än idag fortfarande uppfödare av rasen.

Senast ändrad:

Du menar att att en Eng staff skulle ha en mer gemnsnam mentalitet med Pitbull än Amstaff :confused:

Det finns inget som heter engelsk staff, staff är den korrekta benämningen då engelsk inte finns med i rasnamnet. Och, ja staffen är betydligt närmare pitbullen mentalt än vad amstaffen är.

Senast ändrad:

Ska vi vara riktigt petiga så är den rätta benämningen på staffen: Staffordshire bullterrier ..

Och jag vill se vilken fakta som menar på att staffen är mer mentalt lika pitbullen än amstaffen, då staffen idag ex har mindre kampdrifter.

Pitbullen kommer ju ur Bull and terrier hundarna och sedan kommer ju amstaffen ur pitbullen ( förenklad version ) så jag vet inte riktigt hur du tänker när du menar att pitbullen är mer lik staffen mentalt.

Du får mer än gärna förklara hur du menar :)

Senast ändrad:

Ska vi vara riktigt petiga så är den rätta benämningen på staffen: Staffordshire bullterrier ..

Och jag vill se vilken fakta som menar på att staffen är mer mentalt lika pitbullen än amstaffen, då staffen idag ex har mindre kampdrifter.

Pitbullen kommer ju ur Bull and terrier hundarna och sedan kommer ju amstaffen ur pitbullen ( förenklad version ) så jag vet inte riktigt hur du tänker när du menar att pitbullen är mer lik staffen mentalt.

Du får mer än gärna förklara hur du menar :)

Ja, Staffordshire bullterrier det är mycket riktigt rasnamnet men då man talar om en korrekt benämning på vad rasen ska kallas i kortform till vardags så är det staff och inte engelsk staff.

Jag skulle vilja hänvisa till det varje staffägare ser till vardags i sin hund det är en hund med väldigt mycket energi som är överallt, det är en ras med ett väldigt livligt temperament. Precis som en vanlig staff är temperamentsmässigt är även pitbulls, det är en glad hund med väldigt mycket energi. Sedan skulle jag också vilja påstå att amstaffs har en annan mentalitet, de har vaktegenskaper de kan vara reserverade något som staffar och pitbulls mycket sällan är. Så både temperamentsmässigt och inställningen till folk är något där pitbullen och staffen är väldigt lika och där amstaffen skiljer sig från de två andra.

Både staffen och pitbullen härstammar från bull&terrier hundarna. Det som särskiljer amstaffen även här är att den i många fall blivit en betydligt större hund och det sätter sitt avtryck i aktivitetsnivån, de har inte ett lika livligt temperament som staffar och pitbulls och den amerikanska synen på vad en hund ska ha för mentala egenskaper har satt sina spår med vaktegenskaper och ev. reservation mot främlingar. Både Pitbullen och staffen är i stort sett orörda mentalt sett även om de tagit olika vägar rent exteriört då pitbullen behållt hundtypens ursprungsexteriör och mentalitet.

När det gäller kampdrifter så blandar många ihop de mentaltermer som innehåller ordet kamplust med den etologiska betydelsen av ordet. Hur som helst har det aldrig skett någon riktad avel för att dämpa staffens drifter.

Senast ändrad:

Intressant läsning faktiskt.

Det stämmer mycket väl att Staffen är en livlig och energisk, det kan jag skriva under på :)

Min Staff har sjujäkla positiv kamplust också vilket jag ser som en fördel i träningen, men folk rynkar snabbt på näsan när jag nämner det.

Faktum är att folk tallar direkt om för mig att jag inte ska kampa så mycket med Zaga, vilket för mig låter helt tokigt.

Aja lite svammel från min sida, men det var intressant inlägg du kom med.
Själv är jag väldigt dåligt påläst när det gäller Pitbullens mentala status mer är det historiska (kamphunden ), har däremot träffat en hel del Staffar genom att jag själv har en Staff.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad lagen säger, men mina vänner hade jätteproblem med att kunna försäkra sin pitbull,

har inte läst hela tråden.

agria försäkrar pitbull.
dom sa, hund som hund. alla hundar ska ju kunna gå å försäkra.

men folksam sa tvärt nej :mad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Startar en ny tråd för detta ämne. Mitt syfte var inte att dumförklara någon genom att använda ordet erkänd istället för godkänd, det...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 847
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 706
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p Jag har försökt hitta fakta...
Svar
3
· Visningar
10 348
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 222
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka