Pissråttan

escodobe

Trådstartare
Nu har han pinkat i sängen två dar igen. Helt utan nån rimlig anledning. Det är tvättat och donat med Pissoff, han är väl aktiverad/motionerad, han har inte varit ensam och idag var jag i samma rum men med ryggen mot honom. Jag blir komplett tokig. :evil:
Innan dess hade han skött sig nån vecka, tio dar.
Vad tusan kan det bero på och hur får man bort det. Nu tog jag honom bara ett par sekunder efter dådet men det hjälper ju inte. Inte kan man ha span hela tiden för det kan gå flera veckor mellan gångerna. Han är rumsren för övrigt och tas ut 3-4 timme för det mesta. (håller sig förvånansvärt länge nattetid)

Sv: Pissråttan

Hur gammal är hunden?
Har du gjort hälsokoll eller annan veterinärkoll nyligen?
Hanne eller tik?

Låt honom inte komma upp i sängen så är väl det största löst =) jag menar trevligare med kiss på golvet än med kiss i sängen ;)
och om han bara hoppar upp så kan man ju stänga dörren till rummet där sängen är :p

Låt honom inte komma upp i sängen så är väl det största löst =) jag menar trevligare med kiss på golvet än med kiss i sängen ;)
och om han bara hoppar upp så kan man ju stänga dörren till rummet där sängen är :p
Han är ett och problemet har funnits sen jag köpte honom när han var 6 månader.
Han pinkar inte på golvet,han är helt rumsren för övrigt. Jag bor i en etta så jag kan inte stänga dörren.
Han blev vetkollad för ett par veckor sen. Nån sjukdom beror det knappast på för då skulle han göra det konstant och inte två dar här och tre dar där med ett par veckors mellanrum.

Hmm.. har du ändrat på något på sistone?
Har det gjorts några förändringar i övrigt för hunden?

Det låter som att det kan vara en protest eller en fixidè.

Vad jag läst av dina tidigare inlägg så verkar det ju vara en stark individ.:)

Edit: Läste nu att du haft problemet i 6 månader, kan det vara något hunden inte är nöjd med?

En del tycker helt enkelt det är skönt att göra ifrån sig i sängen. Har jag fått för mig iallafall.
Min mops var sån att allt mjukt och mysigt skulle det pissas på, även i sängen.
Jag kom på henne några ggr, men vet inte om jag kan säga att det hjälpte så mycket. Utan det har växt bort verkar det som.
Du kan inte lägga några stolar eller nåt i sängen så han inte kommer upp? Eller kanske ställa dom ostadigt, så försöker han får han en hög stolar eller annan bråte på sig :devil:

Hmm.. har du ändrat på något på sistone?
Har det gjorts några förändringar i övrigt för hunden?

Det låter som att det kan vara en protest eller en fixidè.

Vad jag läst av dina tidigare inlägg så verkar det ju vara en stark individ.:)

Edit: Läste nu att du haft problemet i 6 månader, kan det vara något hunden inte är nöjd med?

Det kan vara mycket den hunden inte är nöjd med...Dvs om han inte får som han vill med allt och alla:angel:Inkluderande stjäla mat från tallriken eller piska upp gammelhunden.

Givetvis så kan jag lägga kompostgaller i sängen igen, det har jag gjort förr men då kan inte den gamla hunden sova i sängen och det tycker han så mycket om.

Vad jag inte blir klok på är att han kan hålla på ett par dar å sen slutar han i tre veckor å så blir den två pölar och sen slutar han i en vecka osv.

Fattar jag det rätt att du fick hunden vid sex månaders ålder och då var den helt enkelt inte rumsren?
Vad har den för bakgrund?

Det kan ju vara så enkelt att det hände/eller inte hände något vid hans första veckor som är så viktiga. Både när det gäller generell uppfostran och rumsrenhet.

Är den lättstressad, eller har den lätt att slappna av?

Jag skulle nog lägga tillbaka kompostgallret, den gamle förlåter dig nog, men sen fundera vad det är som saknas eller ska till.

Fattar jag det rätt att du fick hunden vid sex månaders ålder och då var den helt enkelt inte rumsren?
Vad har den för bakgrund?

Det kan ju vara så enkelt att det hände/eller inte hände något vid hans första veckor som är så viktiga. Både när det gäller generell uppfostran och rumsrenhet.

Är den lättstressad, eller har den lätt att slappna av?

Jag skulle nog lägga tillbaka kompostgallret, den gamle förlåter dig nog, men sen fundera vad det är som saknas eller ska till.

Han var kvar med två andra i samma ålder på kenneln och rumsrenheten var det si å så med. Var det gäller uppfostran så är han en helt annan typ (tibbeterrier) än vad mina tidigare hundar(brukshundar).
"What´s in it for me" är hans ständiga fråga och han har humör som tasamansk djävul om något inte passar herrn och har rätt lätt till stress.
Vi har börjat få bukt med de flesta av hans problem vid det här laget men det här hänger kvar.
Måste ju påpeka att han på många plan är skitgo och jättekul att ha att göra med.

Konstant.....mja.

Det kan finnas olika orsaker till att det endast är ibland.

Stress - mer eller mindre stressad
Spänningar - mer eller mindre spänd
Smärtor - ont nånstans ibland
Dofter - t ex löptik
Rädslor - ljud, händelser

Jag ska inte måla f-n på väggen, men jag kände en tik på 1 år som gick över hela soffan och pinkade tvärs över hela. Det var nån gång då och då. Man trodde att det var i protest över att man hade möblerat om och de fick diverse olika tips. Efter ett tag så sa jag till dem att be veterinären kolla henne ordentligt. Hon hade tumörer i magen, så när hon pinkade var det för att just då hade hon ont. Det behöver ju inte vara så illa med din hanne, men kanske han spänner sig för något t ex när han träffat löptik eller känt doften.

*kl*

Dominans??

I sängen är din doft som starkast, föutom på dig och en mkt dominant hund kissar där för att märka sitt revir då han tycker sig vara högre i rang??

Nån sjukdom beror det knappast på för då skulle han göra det konstant och inte två dar här och tre dar där med ett par veckors mellanrum.

Sammanfaller det med tentapluggande?

Min hund kissar inne ibland när jag jobbar för mycket. Och det spelar ingen roll alls att hon får lika mycket motion och aktivitet som vanligt. Hon märker att jag mentalt är någon annanstans när jag är nedgrävd i jobb inför en deadline och jag tror att hon blir lite stressad av det.

Du kan prova att sätta på honom ett par trosor med framsidan uppåt. Knyt ihop så dom sitter ganska tajt och när han har kissat så får han ha dom på sig en stund. Inte så skönt och då brukar dom välja att låta bli.

Jag fick det tipset när jag hade en hane som revirmärkte inne och det hjälpte han kissade två högst tre gånger efter det. En kompis till mig fick ha trosorna på sin hund för annars kissade han men inte om han hade trosorna på.

ps. se till så snoppen hamnar i trosorna bara;)

Köp en hanhundsblöjbyxa, fästes runt magen med kaborreband och lägg i en antena lady eller blöja, binda. Har haft det på båda mina importer som kom hit
och inte var rumsrena vid 1 års åldern. Hade bara bott på kennel nere i östeuropa. Vitsen är att när dom kissar så ska blöjan vara kvar blöt och äcklig. Tog c:a en vecka sedan var båda rumsrena.
Riktigt duktiga nu, revirpinkar inte inne ens när tikarna löper.
Hittade en dam som syr sådana och skickar hem på blocket under 100:-
Värd pengarna men den var lite stor på dvärgpinschern som fick ärva den efter dvärgschnauzern. Mät runt upp över ryggen ungefär vid snoppen så vet du vilken storlek som passar. Lycka till :):idea:

Han är rumsren. Och han kan ju inte gå omkring med blöjja dygnet runt veckovis i onödan för man vet ju inte när han tänker pinka. För övrigt så vette tusan hur länge en sån skulle överleva den lille mardodörens tänder...
Jag är mer intresserad av teorier om grundproblemet.

Åh vad fiffigt jag visste inte att det fanns. Nu behövs det inte här längre men om jag får någon mer revirpinkare så ska jag komma ihåg det.

Till trådens skapare så skulle jag absolut låta honom testa i allafall det är väl bättre än att få kiss i sängen i allafall.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 587
Senast: stintans
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka