Pass och fodervärdskontrakt!

R

RebeckaKihlberg

Ponnyn jag har ska ev. lånas ut på foder och det ska ju skrivas vanligt kontrakt osv. men jag kom och tänka på detta med passet.
Han kommer att startas i ponnytrav och där behövs ju passet antar jag för där står ju allt om honom och om vacc osv.
Men det är ju en värdehandling och ska man se de krasst så borde ju den som har passet kunna sälja häster om min namnteckning förfalskas.
Hur gör jag? jag måste ju få med de i kontraktet på ett eller annat sett.

Är det sen något annat jag bör tänka på som ska med i kontraktet förutom de som redan står?

Bör jag vet. besiktiga honom innan?något säger mig att jag bör göra de och vem står då för detta?

Tips och råd är välkomna!!
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Passet är ingen ägarhandling längre. Som exepel halvblod, som är de enda jag har, har ett pass och ett ägarbevis. Det är ägarbeviset som ska skrivas under och skickas in vid ägarbyte, inte passet. Passet ska vara ett kombinerad ID-handling och för veterinäraanteckningar och ska följa hästen.
Det är lite svårt att ställa om sig eftersom man är så van vida att det är registeringsbeviset/passet som är agarhandlingen.

Jag lämnade ut en häst på foder för tävling förra veckan och han fick sitt pass med sig. Men ägarbeviset har jag kvar i bankfacket.
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Som sagt, passet är inte ett bevis på att man äger hästen.
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Bara du har reg beviset, dessutom har de flesta förbund/föreningar krav på att ett ägarbyte ska styrkas med kontrakt eller annat liknande.
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Jag har nu kollat igenom precis alla papper jag har till/på pållen..allt och det enda jag har som styrker att han är min är passet..sen är de en lapp som jag fck till passet som man fyller i vid ägarebyte, jag har inte fått något ägarbevis eller reg bevis.
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Vi har ponnier av olika raser, och när vi skaffade deras pass så fick vi skicka med reg.beviset för att kunna få ett pass. Passet behövs ju inte när man tävlar, men var har du hästens vaccinationer registrerade? Har du ett vacc.kort så tycker jag att du ska skicka med det och behålla passet hemma.

Vid ägarbyte så ska förbunden kräva kopia av kvitto, vi fick skicka med ett kvitto på den sista ponnyn.

Jag tycker att du ska besiktiga hästen med din veterinär.
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Uppfödaren till pållen fixade passpå honom direkt så jag är hans första ägare då och i och med att han hade pass så skickade vi ju in de med papper på att jag skulle stå som ny ägare.
Allt om honom vad det gälller vacc. reg. nr och bilden där han är avritad finns i passet
Jag ska ringa till ansvarig för rasföreningen i morgon (missade deras telefon tid med 20min :smirk: )

Jag har ju kvitton och så ifrån de att jag köpt honom,men de är bara ett vanligt kvitto!

Han kommer att besiktigas..för både min och för fördevärdens skull...sen ska jag fota honom så får födervärden skriva undera att pållen var i de skicket när dom tog emot honom osv.
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Okej, då tror jag att du ska skicka med passet. Kopiera det för säkerhets skull!

Lycka till med fodervärden!
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

Tack, kopior har jag på de, får väl föra in i fodervärdskontraktet att passet medföljer osv. men ska försäkrehetsskull ringa rasföreningen och kolla att jag gör rätt!
 
Sv: Pass och fodervärdskontrakt!

passet ska alltid följa hästen
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
792
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 789
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 842
Senast: Oknytt
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 725
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp