Parson och Lågställd Jack russel!!!

Gullan86

Trådstartare
Behöver få svar från någon som kan detta.

jag har en lågställd jack russel och min moster har en vad jag tycker ser ut som en parson men hon säger att uppfödaren hade inte registerat sin avel som Parson jack russel så det var tydligen en lågställd endå???
den är ju ioförsej inte lika högbent som parson kanske men mkt mer kompakt och med längre ben än min lågställda.

sen sa hon att om man ställer ut så finns det inte 2 grupper, alltså lågställd vs parson.
utan de med långa ben hade bäst chans:rofl:

vad säger ni? kan ni reda ut detta, orkade inte bråka med henne.

Sv: Parson och Lågställd Jack russel!!!

Efter snabbcheck på google så verkar det som om det finns två varianter på jack russel och sedan finns parson.

Det finns ju Jack Russel som är reggade i SKK och det finns de som är reggade i Jack Russel Terrier Club.
Den SKK-anslutna verkar gå efter australiensisk rasstandard (med lågställda hundar) och "JRT-Club" går efter engelsk rasstandard (högställda hundar).

Sedan finns som sagt var Parson Russel Terrier, som är en annan ras.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Hund reggad i Jack Russel Klubben (SKK)
ch_blaise_ready_for.jpg

Hund reggad i Jack Russel Terrier Club (Ej SKK)
Hund_01.jpg

Parson Russel Terrier
nyborjare.jpg

(Bilder hämtade från de olika klubbarnas hemsidor)

Senast ändrad:

jaha jaså på så vis tack för svaret då hade min moster rätt endå då.

oj vad konstigt jag trodde bara det fanns lågställd och högställd(parson) jack russel.

så då finns det inget som heter lågställd då utan då heter det jack russel? med korta eller långa ben.
och är det en parson så heter det parson jack russel.

men vad konstigt, hur kommer det sig att det finns korta och långa ben och vad är skillnaden mellan parson och långa ben jack russel?
och avlar de helt fritt där på korta o långa ben....vad konstigt.

Först ut är den högställda jack russelln, JRTC har funnits betydligt längre än någon variant har varit registrerad i kennelklubben. Engelsk rasstandard, kvadratisk hund.

I början av 90-talet erkändes rasen av kennelklubben och en liten del av JRTC-hundarna mönstrades in enligt en något annorlunda rasstandard och under namnet parson jack russell terrier men eftersom majoriteten inte var intresserad av någon medgång i kennelklubben så finns rasen kvar i sin ursprungliga form, så att säga, inom JRTC. Parson är också kvadratisk och enligt engelsk rasstandard.

I början av 2000-talet så erkändes den lågställda jack russelln enligt australisk rasstandard och fick namnet jack russell terrier i kennelklubben, samtidigt plockades "jack" bort hos parson och rasen heter nu bara parson russell terrier. Att den lågställda variantens namn är identiskt med JRTC:s och därmed skapat en del förvirring struntar ju kennelklubben i, endast det som är registrerat hos dem existerar ju i deras ögon sett. :grin:

Lite överkurs också då ;): Inmönstringar utav lågställda jack russells skedde under 02-05 och här har vi anledningen till alla de variationer man kan se hos SKK-jrt:n idag; ingen kollar ju bakgrunden hos en hund som inmönstras, det enda som räknas är att hunden själv ska vara "hyfsat" rastypisk. Dvs. det släpptes in lågställda hundar med högställda förfäder (vilket ju är helt ok, men så att säga kan visa sig om man avlar på hundarna), en och annan liten JRTC-russell (högställd) och säkert även en del blandraser. Det innebär ju att man kan få en del överraskningar i de kommande generationerna. Högställda linjer har också använts i andra länder inkl. Australien så visst finns det även SKK-reggade russllar med högställda proportioner.

Men vilken variant (ras) din moster har beror alltså inte på benlängden utan på vart och som vad den är registrerad.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 084
Senast: Lazio
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 220
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka