Pappor och förlossning!

Linda.B

Trådstartare
Fick igår låna en video om barn & förlossning och min sambo ville absolut också titta. Han titta, lyssna och var mycket intresserad av videon. Men när det visades en förlossning vart nästan vit i ansiktet.

Det slutade med att jag fick se klart resten själv. Efteråt kände han sig lite dum, bad om ursäkt, berättade att han var orolig då det snart är dags för förlossningen, det var lite skrämmande, och han skulle aldrig förlåta sig själv om han reagerade likadant på sin egen dotters förlossning.

För en gångsskull fick jag trösta honom, annars brukar det vara jag som lipar & tjuter. Men runt 3.30 i morse när jag skulle gå ner till badrummet kom jag på honom - I soffan satt han med Elvis (katten) i famnen och tittade på videon, när han fick se mig ropde han glatt:

"Nu du gumman! Nu kan jag allt om förlossningar & bebisar!"

Det finns ju massor av olika förberedelse/föräldrakurser man har kunnat gå på, borde ju jag veta som är sjuksköterska!

Hur bar era sambo's sig åt i samband med förlossning? Klarade de hela vägen?

Mvh Linda
 
Sv: Pappor och förlossning!

Vi var nog inte så förberedda, i alla fall inte min sambo. Han gillar inte att läsa böcker, så det var mest jag som plöjde böcker och lärde mig om olika smärtlindringar. Han lyssnade när jag berättade, men visade inget överdrivet intresse. Föräldrautbildningen var jag själv på. Sedan kunde jag inte praktisera något av det jag läst då jag vet helt borta av lustgas :D

Jag har vaga minnen av att de fick ropa på min sambo när det var dags, då han hade smitit ut på balkongen och tagit luft. Han mådde jättedåligt, och fick sätta sig mitt i rummet bland alla sköterskor med huvudet mellan knäna för att inte svimma, sedan blev han rekomenderad lite frisk luft :angel:

Jag märkte dock ingenting av det, min upplevelse av förlossningen var att han var med mig nästan hela tiden, och mest tröstade och pratade med mig.

Vi hade inte pratat sinsemellan om hur vi ville ha det, men för min del får han gärna avlägsna sig även nästa gång, om han tycker det blir jobbigt. Hellre det än att han tuppar av mitt bland allt folk.
 
Sv: Pappor och förlossning!

Min klarade alla fyra alldeles galant! Efter vissa instruktioner och fräsningar ifrån mig! Jag ville INTE ha någon som stod och klappade på mig och tjatade om hur det var mitt under värkarna tex, när jag koncentrerade mig och andades igenom värken. Utan han skulle andas med mig, istället. Just det här hände när trean skulle födas, och det gick lite fort fram. Han hängde inte riktigt med i början.

Själv har jag ohyggligt svårt att se förlossningsfilmer. Vet faktiskt inte varför. Hade ju inga som helst problem inför eller med mina.
 
Sv: Pappor och förlossning!

Men runt 3.30 i morse när jag skulle gå ner till badrummet kom jag på honom - I soffan satt han med Elvis (katten) i famnen och tittade på videon, när han fick se mig ropde han glatt:

"Nu du gumman! Nu kan jag allt om förlossningar & bebisar!"


Så sött sagt! Nu hade han spottat upp sig. :)


Jag är lite avis på er. Vilken underbar tid ni har framför er, med första bebisen. Lycka till med allt!
 
Sv: Pappor och förlossning!

Ja, första tiden med en ny liten bebis, och speciellt den första bebisen, är nog väldigt speciell. Ska ha mitt andra barn nu i sommar, och då är min son 15 månader, det kommer nog inte bli så speciellt lungt :crazy:
 
Sv: Pappor och förlossning!

Jag har bf på måndag..... och är orolig att min make inte är tillräckligt förberedd. Är som banana skrev, att jag har läst och så vidare, har rekommenderat honom lite böcker men tänker inte pracka på. Däremot så kräver jag att han inte "viker ner sig" (hittar inget uttryck) under förlossningen pga att han inte förberett sig. Det kommer inte bli några fikapauser i onödan för honom. Men det tror jag han förstått bara genom att känna mig...
 
Sv: Pappor och förlossning!

Vadå fikapauser? Min man och barnmorskan satt ock käkade pizza i utdrivningsskedet när jag födde första. Det hade tagit så lång tid, och de var ju hungriga! :p

Låt honom fika och äta, han måste ju ORKA! :rofl:
 
Sv: Pappor och förlossning!

Jag är ju iofs snittad med alla tre, men kom ihåg att ett kejsarsnitt är OCKSÅ en förlossning! :idea:

Min man är en sån som vänder sig bort när det tas ett blodprov på mig, så det var inte utan att det fanns vissa farhågor när han skulle vara med i operationsrummet... :eek:
Den käcka narkosläkaren upplyste honom om att "Jaja, det är lugnt, vi har plockat upp avsvimmade pappor förr"... :angel: :rofl:
Men det var faktiskt inga problem alls, han har hängt med på alla tre utan problem!
 
Sv: Pappor och förlossning!

Jag är ju iofs snittad med alla tre, men kom ihåg att ett kejsarsnitt är OCKSÅ en förlossning! :idea:

Det är nog generellt värre att åse ett snitt än en vaginal förlossning, förutom att man slipper att kvinnan i ens liv ligger och skriker, förstås. Det är ju faktiskt en buköppning...

Fny
 
Sv: Pappor och förlossning!

Ja, det var ganska så mycket att titta på under snittet, om man får tro min sambo. Han älskar att berätta historien, och detaljerat förklara hur allt såg ut därinne :D

Jag tittade bara när dom sydde ihop mig, så jag hann se två av lagrena, vilket var lagom mycket för första operationen i mitt liv :p

(Som ni förstår hade pappan inget problem alls, utan tyckte att det var både spännande och kul att få se.)
 
Sv: Pappor och förlossning!

Min sambo var med på föräldrakursen men läsa böcker och sånt var han inte så intresserad av..

Under förlossningn var han lugn som en filbunke. Han sa efteråt att det var väl ingetting med förlossning - det var ju enkelt ;) .

Sen hade jag en komplikationsfri och snabb förlossning så den var en mkt trevlig upplevelse - fast att det gjorde ont som tusan :smirk: .
 
Sv: Pappor och förlossning!

Min man gick föräldrautbildningen, och sen såg vi förlossningsfilmen ihop. Han klarade förlossningen galant, tyckte det var jobbigt att jag hade så ont bara. Höll sig i "huvudregionen" och peppade istället för att titta på när alva kom ut. Han är inte så mkt för blod och så...
Hade iofs varit med på en fölning innan också. :p :)
 
Sv: Pappor och förlossning!

Nu har ju jag nästan åtta veckor kvar men...

Min sambo är inte alls intresserad av att läsa om saker å ting. han pratar väl lite med kompisar som har barn å så. Föräldrakursen gick han på och där visades ju en film om förlossning. Sen så lyssnar han för det mesta på mig när jag pratar om det=). så med lite tur låter han bli att svimma när det är dax=)
 
Sv: Pappor och förlossning!

KL

Min sambo har två barn sedan tidigare, så han har varit med förr plus han är lantbrukarson och har sett x antal fölningar, kalvningar osv. Så jag är inte speciellt orolig för att ha ska svimma eller något, däremot mer orolig att han ger sig ut på "inspektionsrunda" på sjukhuset så att han missar allt.

Naggur: Var glad att din sambo lyssnar på dig, min han lyssnar inte. Han anser att han kan detta.;)
 
Sv: Pappor och förlossning!

Vadå fikapauser? Min man och barnmorskan satt ock käkade pizza i utdrivningsskedet när jag födde första. Det hade tagit så lång tid, och de var ju hungriga! :p

Låt honom fika och äta, han måste ju ORKA! :rofl:

Till skillnad från den som föder? Visst ska han få äta men då får han göra det hos mig, det där med att mannen behöver gå ut och få luft - jag har svårt att tro att han har större behov av det än den som föder. :smirk:
 
Sv: Pappor och förlossning!

Min sambo var med på föräldrakursen men läsa böcker och sånt var han inte så intresserad av..

Under förlossningn var han lugn som en filbunke. Han sa efteråt att det var väl ingetting med förlossning - det var ju enkelt ;) .

Sen hade jag en komplikationsfri och snabb förlossning så den var en mkt trevlig upplevelse - fast att det gjorde ont som tusan :smirk: .

Klart han inte tyckte det var ngt med en förlossning, han slipper ju ligga där själv:smirk:
Sorry men kunde inte låta bli att skriva det:angel:
 
Sv: Pappor och förlossning!

Man är inte hungrig på det viset under en förlossning. Iaf inte på slutet. Och definitivt inte sugen på pizza. Stackars karln och barnsmorskan hade varit vid min sida i bortåt femton timmar, med mycket nödtorftig kost. Pizza satt fint, tyckte de! (Som de åt i samma rum som mig.)
 
Sv: Pappor och förlossning!

haha men jag får passa på vid middan. sitter han vid datorn eller tvn är det som att prata med en vägg. fattar inte hur man kan ha så svårt att göra två saker samtidigt=)
 
Sv: Pappor och förlossning!

Jag som man tänker inte vara med på förlossningen om vi ska ha barn och det har vi planer för ! Det får hennes syster vara då jag inte gillar att se min älskling plågas!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 063
Senast: Stinaelin
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 412
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp