pappapenning och föräldrakurs?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

sambon och jag ska på första tillfället på föräldrautbildningen imorron. mailade försäkringskassan och frågade hur han skulle gå till väga för att få ersättning för förlorad inkomst under kursen. fick till svar att han skulle ringa och anmäla det senast samma dag som kursen startade. Nu är det så att han tagit ut en semesterdag imorron så då får han ju inte nån ersättning. men får han inte ersättning för dom andra gångerna då heller? hoppas ni förstår vad jag menar=)
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Under vår föräldrarutbildning var där en pappa som inte var med alla gångerna, men han fick ersättning de gånger han var med.

/Timsetim
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

okej. då borde smabon få för alla gånger utom imorron då. tack=) Men måste man ringa senast i morgon i alla fall? eller räcker det med att ringa innan nästa tillfälle?
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Man måste anmäla ersättning senast samma dag man vill ha ersättning för.. Altså kan man inte anmäla och få ersättning i efterskott.. Altså har ni redan gått kurs och inte anmält ersättning går ni miste om den..
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Slarvigt av mig... Ni kan altså anmäla ersättning senast nästa dag ni vill ha ersättning för... Ni väljer själva hurvida ni använder semester dagar/ struntar i ersättning/ begär ersättning.. Men anmäl senast den dagne ni vill ha ersättning för..

störande upprepning av mig;)
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Kan man få ersättning för några timmar också eller det måste vara hela dagen?

/Clintan som inte hade en aning om att man kunde få ersättning ifrån fk.
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Inte säker på det, därimot så tror jag att man kan välja om man vill ta ersättning för kvarts, halv eller heldag..

tror att Ersättningen plockas ifrån föräldrar penningdagarna, så det inte är en särskild ersättning just för föräldrar utbildning..

Gå in på fk hemsida, där borde info finnas kring reglerna för ersättning..
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

tack för svar!

Ja precis. pappan får ta utav sina föräldradagar för att ersätta den förlorade inkomsten under kursena.

Får han ta ut en hel dag eller gäller det att fort som ögat pallra sig tillbaka till jobbet efter?
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Tar han en hel dag dras en hel dag från era föräldrapenningdagar. Tar han en kvarts dag, dras en kvarts dag.
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

jo det förstår jag. men han får alltså göra så?=)
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Föräldrapenningsdagarna kan man dela upp nästan hur man vill, även enbart i timmar. Har du läst på försäkringskassans hemsida? Villkoren bör stå där, men jag tror inte det ska vara någon skillnad för er.
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Hittade detta:

Föräldrapenning under graviditeten
Föräldrapenningen ger ersättning i sammanlagt 480 dagar. Om du och barnets andra förälder har gemensam vårdnad har ni rätt till hälften var av dagarna. Som gravid kan du börja ta ut föräldrapenning från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning. Föräldrapenningen kan tas ut för hel, trefjärdedels, halv, en fjärdedels och en åttondels dag. Det innebär att du kan förkorta din arbetstid eller vara helt ledig från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning.

Du kan ta ut föräldrapenning om du har graviditetsbesvär som exempelvis trötthet, svullna ben, allmän otymplighet och lättare ryggbesvär. Sådana besvär drabbar många kvinnor under graviditetens sista månader och föräldrapenningen är därför utformad så att alla kvinnor ska kunna vara hemma under den tiden.

Se fet text. Där står det ingenting om pappan. Ni måste förmodligen anmäla gemensam vårdnad för barnet, om ni inte är gifta. Detta för att försäkringskassan ska veta vem som är pappan, och dessa papper kan ni fylla i innan barnet är fött. Ni får dom på socialkontoret hos er kommun.
 
Senast ändrad:
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

vad som gäller för mig vet jag. men om pappan kan ta ut en hel dag även fast kursen bara är två timmar?

Du behöver inte sitta å leta för min skull=) jag kan maila dom imorron=)
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Otacksamt eller något :mad: Försökte bara hitta det du ville ha svar på. Men skit samma. Maila du istället.
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Ok. Det är inte intessant om det tas ifrån föräldrapenningen, den vill vi ha kvar när barnet är född. Det handlar bara om ca 1h varje gång.
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

tack för svar!

Ja precis. pappan får ta utav sina föräldradagar för att ersätta den förlorade inkomsten under kursena.

Får han ta ut en hel dag eller gäller det att fort som ögat pallra sig tillbaka till jobbet efter?

Klart att han får ta ut en hel dag, under förutsättning att hans arbetsgivare går med på det.
Sen hur många timmar han tar av sina föräldradagar är ju upp till er. Han kommer ju inte att få någon lön av sin arbetsgivare denna dag.

//doris
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

Så, eftersom min tråd om föräldrautbildningen är låst....Hur var det? Vad fick ni göra?
 
Sv: pappapenning och föräldrakurs?

ja, tråkigt när alla trådar blir låsta...

Ja de va faktiskt över förväntan. Trodde det skulle visas filmer å bara informeras av hon som håller i det hela. men vi fick presentera oss till att börja med, sen delade vi in oss i grupper, mammor å pappor försig. där skulle vi diskutera vad vi ville få ut av och lära oss under kursen. sen samlades vi igen och läste upp de punkter vi skrivit ner. en del lite mindre saker som vi undrade hon tog hon på en gång. de lite större områderna kommer vi diskutera nästa tillfälle. Vi skulle kollat på en förlossningsfilm, men vi pratade för mycket så vi hann inte=) så den ska vi ta nästa gång.

ja, de va mycket bättre än vad jag trodde.

Och visst hinner man prata "privat" med dom andra i gruppen. och lära känna dom=) Det finns det tid till både innan kursen, under fikarasten och efter=)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: soom
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 987
Senast: Elendil
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 789
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 546
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp