Pälsen växer långsamt

engborg

Trådstartare
Jag vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråden men jag lägger upp den här så får vi hoppas på att ni kan hjälpa mig.
Det är så här att jag rakade min häst i början av novrmber förra året. Grejen är den att han nästan ser likadan ut fortfarande :(
Först tänkte jag att hans päls växer långsamt och de va de.
Personligen tycker jag att det borde ha växt mer än vad det har...

Så nu frågar jag er.. finns det något jag kan göra? Lägga till nått mer i maten för pälsens skull??

Jätte tacksam för svar! :D

Sv: Pälsen växer långsamt

Min häst var precis likadan det året jag klippte honom. Han såg nyklippt ut hela vintern. Blev snygg först när sommarpälsen växte ut. Gav inget extra, han blev sig lik igen med tiden och nu klipper jag honom aldrig.

Har en häst som är precis likadan så hoppas det kommer in nåt tips i den här tråden om det går att förbättra/ boosta återväxten på något sätt. Hans två stallkompisar som klipptes nån vecka senare har fått ut en bra återväxt, ja nästan för mycket päls, men den här stackaren har fortfarande märken kvar i hårremmen efter klippmaskinen. Gör ju inget för hästen men så väldigt estetiskt snyggt är det ju inte då man väntat sig att några små missar skulle gömmas av återväxten.

Jag tycker det verkar segare än vanligt i år med utväxten av sommarpälsen faktiskt.
Nu har den äntligen börjat komma litet och min fjording kanske snart slipper se smått "luggsliten" ut på vissa ställen i sin päls :)

Lena: De som fått återväxt i ditt stall har väl fått/satt mer vinterpäls kanske? Jag har hellre lite dålig återväxt och får sommarpäls än att de växer ut för mycket annan päls som ändå måste fällas av sedan innan den fina sommarpälsen kommer.

Hästar sägs också ha ett ökat proteinbehov vid pälssättning, så att se över foderstaten så att man inte ligger (för) lågt i protein kan vara en god idé.
Lite info: http://www.krafft.nu/nyheter/intressant_information_om_hastens_pals_1816/

Låt hästen gå otäckad i solen och samla på sig B-vitamin, det sätter fart på pälsfällningen! :)

Men min häst är precis som din, ser nyklippt ut! Men jag vet att det försvinner när sommarpälsen sätts så oroa dig inte :)

Vet att hästars pälsfällning/sättning sägs påverkas mer av ljus än temperatur. Men jag undrar om inte detta nästan höstlika vädret dom varit har ett finger med i spelet.

Det blev ju först varmt och både han och stallkompisar började fälla ordentligt men sedan är det som det stannat av nu när det är kyligare.
Jag har också hört att solljus stimulerar pälsfällningen. Frågan är om det är av betydelse bara att hästen är utomhus eller om man skulle få bättre effekt om den gick mer utan täcke? Jag har nog haft honom mer täckad i år tror jag.

Låt hästen gå otäckad i solen och samla på sig B-vitamin, det sätter fart på pälsfällningen! :)

Men min häst är precis som din, ser nyklippt ut! Men jag vet att det försvinner när sommarpälsen sätts så oroa dig inte :)

Som jag trodde då :-)
Återstår att efterlysa lite soliga dagar då! Haft dåligt med det här ett tag nu tycker jag.

Inga täcken alls här i vinter. Precis som vanligt alltså. Så det kan inte vara orsaken här. Mina fäller i alla fall rejält nu, men haflingern har nästan precis börjat. Det känns jättesent, faktiskt. Konstigt :confused:!

Shy Feeder brukar vara bra, tycker jag. Har faktiskt använt det själv. Mest för att det var så gott, så jag brukade ta en slurk när jag skvimpade i lite i betforn. :angel:

Efter några veckors "daglig dos" var jag hos frisören som undrade hur mitt hår plötsligt hade blivit så blankt och tjockt...

Det är helt naturligt att pälsen inte växer ut när du klippt relativt sent. När sommarpälsen kommer händer det saker. Jag tycker det är jättebra att klippa lite sent just för att man slipper klippa igen. Min häst brukar se lika klippt ut i början av maj, som hon gör under vintern. Har bild, men hittar den inte just nu.

Tillägg:

Vid pälsfällning/sättning behöver hästarna mycket protein och vanlig bakjäst är jättebra att ge några veckor för att de ska få en proteinboost.

Tack för alla svar! :)
Har hjälpt massor. Jag har också läst någonstans att ljuset påverkar pälsen och det. Och så mycket sol har vi ju inte haft än..
Vi får hålla tummarna för att det blir varmare snart helt enkelt :D

Kan även vara mineral/vitaminbrist om det går VÄLDIGT långsamt.

Jag brukar ge mina hästar extra bakjäst och linfröolja under våren dels för att hjälpa till med fällningen och dels för det nya pälsen som kommer.

Jag tror du menar D-vitamin som man får naturligt genom solljus.

B vitamin tillverkar hästen alldeles själv i tarmen (eller hästens mikroberna i grovtarmen) eller får det med utfodring av spannmål. B-vitaminkomplexet används endast för energiomsättningen, ingenting med pälsen att göra. Finns igen forskning som visar bristsymptom hos häst (källa: Agr. Dr. Cecilia Müller & Utfodrings rekommendationer för hästar SLU).

Hästen behöver protein för att klara pälsfällning/utväxt, päls är uppbyggt av protein och inte B-vitamin.

Här har pälstillväxten satt fart ordentligt nu :)
Hur går hos er andra?

Jag gjorde inget speciellt men det har äntligen varit hyggligt väder några dagar så han varit mer otäckad..

Tack för alla svar allihopa!! Det är jätte uppskattat och kanske fler än jag som va lite oroliga där ett tag. Men nu när det blev varmare och solen kom fram så växte pälsen som bara den så nu är han lika fin som innan :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
551
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
766
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31