På gränsen till kollaps

Orolig

Trådstartare
Står på branten för en mental kollaps och skulle behöva råd. Jag är inne i en väldigt manisk fas just nu. Hjärnan går på högvarv. Jag kan inte kontrollera mina impulser och jag kan inte växla ner. I flera veckor har hjärnan ångat på i 180 och jag känner att jag håller på att förlora kontrollen. Jag håller på att bli tokig! Känner att jag pratar, skriver, tänker osammanhängande. Förra veckan bestod av magsmärtor och hjärtklappningar. I torsdags grät jag hela kvällen. Helgen kunde jag bara sova, varit nerdrogad på mediciner och alkohol några dagar.

I söndags fick jag veta att min kollega blivit sjukskriven så jag försöker täcka upp för henne denna vecka och även sköta mitt eget jobb. Det känns som att någon blåser upp en ballong i mitt huvud som trycker hårdare och hårdare. Igår på bussen på vägen hem satt jag och skakade på huvudet för att bli av med känslan. Folk kollade på mig som om jag vore tokig. Insåg att.. det kanske jag är?

Nu är vi inne på slutspurten på jobbet och allt hänger på mig just nu. Jag måste orka. I 3 veckor till hänger allt på mig. Om 4 veckor börjar vår nya chef och jag känner att jag måste börja med att göra ett bra intryck. Inte vara sjukskriven. Men jag vet inte vad jag ska göra. Just nu vill jag bara skrika rakt ut. Ta mer medicin och mer alkohol och bara sova. Jag orkar inte vara vaken. Jag orkar inte tänka. Att jobbet är stressigt är en sak. Att min hjärna inte kan varva ner när jag är ledig är ytterligare ett problem. Jag hakar upp mig på saker. Blir besatt av detaljer. Idéer. Varje dag, varje minut.

Kära Buke, vad ska jag göra? Jag klarar inte en dag till :cry: Samtidigt hänger allt, både på jobbet och familjen på mig just nu. Tanken att släppa taget får mig att må ännu sämre. Och jag känner att jag börjar förlora kontrollen totalt...
 
Du behöver en läkare NU! Ingen kommer att tacka dig, vare sig familj eller jobb, om du smackar in i väggen.

Inte självmedicinera med alkohol heller, det gör inget bättre.

Jag vet. Det känns bara så dumt eftersom min kollega just gått in i väggen... Jag vet att det inte har något med mig att göra. Och mitt mående ser likadant ut oavsett vad som hänt med henne. Men det känns... dumt? Jag vill vara den som orkar. Den som stöttar.
 
Definitivt. Det låter som att det är ett bra läge att starta den processen nu när du har turbon på, symtomen låter väldigt tydliga (för en lekman, that is)
Kan ju likagärna vara stress iofs, antar att den här typen av stress inte uppkommer på en dag... Bäst att låta läkare avgöra om/vad som ligger bakom.
 
Jag vet. Det känns bara så dumt eftersom min kollega just gått in i väggen... Jag vet att det inte har något med mig att göra. Och mitt mående ser likadant ut oavsett vad som hänt med henne. Men det känns... dumt? Jag vill vara den som orkar. Den som stöttar.
Dumt eller inte, nu är du i ett läge när det inte går att kompromissa. Din hälsa håller på att gå åt skogen och har kollegan gått in i väggen kanske det säger ngt om er arbetssituation?
 
Kan ju likagärna vara stress iofs, antar att den här typen av stress inte uppkommer på en dag... Bäst att låta läkare avgöra om/vad som ligger bakom.

Visst kan det det. Det var dock några nyckelord som jag förknippar med bipolär. Och jag menade verkligen inte att ersätta en läkares diagnos, frågade för att jag tänkte att TS sedan tidigare var diagnostiserad men hade struntat i medicinen nu.
 
Läkare, nu, nu, nu. Jobbet är inte ditt ansvar, familjen klarar sig ännu sämre ju djupare du faller.

Helt sant. Åh. Fy fan vad jobbigt det här är.

Min sambo är väldigt sjuk, i en rad psykiska sjukdomar + kronisk depression. Jag har alltid tagit hand om honom. Jag har alltid varit den som stöttat upp på jobbet när mina två närmsta kollegor har varit på väg in i väggen (en utav dom nu sjukskriven..). Om jag inte orkar... det känns som att världen blir upp och ner. Jag vet inte vem jag är då? Jag vet inte min roll? Jag vet inte vem som kommer att stötta upp när inte jag kan?

Det som är igång på jobbet just nu är det bara jag som kan. Antingen måste vi tabba oss inför våra kunder nu.. REJÄLT. Vilket inte går för det är en stor upphandling på gång i sommar och kommer vi inte med där så får vi lägga ner. Helt. Ibland känns det bara enklare att krypa över mållinjen... om den så är långt bort. Men jag är rädd för vad som händer om jag inte söker hjälp nu?
 
Helt sant. Åh. Fy fan vad jobbigt det här är.

Min sambo är väldigt sjuk, i en rad psykiska sjukdomar + kronisk depression. Jag har alltid tagit hand om honom. Jag har alltid varit den som stöttat upp på jobbet när mina två närmsta kollegor har varit på väg in i väggen (en utav dom nu sjukskriven..). Om jag inte orkar... det känns som att världen blir upp och ner. Jag vet inte vem jag är då? Jag vet inte min roll? Jag vet inte vem som kommer att stötta upp när inte jag kan?

Det som är igång på jobbet just nu är det bara jag som kan. Antingen måste vi tabba oss inför våra kunder nu.. REJÄLT. Vilket inte går för det är en stor upphandling på gång i sommar och kommer vi inte med där så får vi lägga ner. Helt. Ibland känns det bara enklare att krypa över mållinjen... om den så är långt bort. Men jag är rädd för vad som händer om jag inte söker hjälp nu?
Jobbet är inte ditt ansvar och det är upp till jobbet att rekrytera någon som kan göra ditt jobb om du inte kan, oavsett orsak. Jag är säker på att det finns fler i den här världen som kan det du kan, det brukar vara så :)

Ang din sambo så måste ni nog på sikt hitta en annan lösning/stöttning, man orkar inte ta hand om en sjuk partner alltid.

Och jag lovar, världen går inte under - det bara känns så. Skitjobbigt men fullt möjligt att överleva.
 
Kan någon annan boka in tid på Vårdcentral åt mig? Känner verkligen att jag är på bristningsgränsen och orkar inte lyfta luren och förklara allt det här. Har kontakt med min bästa vän över Facebook chatten just nu och funderar på att be henne ringa. Men får man det? Boka in tid åt någon annan alltså?
 
Det som är igång på jobbet just nu är det bara jag som kan. Antingen måste vi tabba oss inför våra kunder nu.. REJÄLT. Vilket inte går för det är en stor upphandling på gång i sommar och kommer vi inte med där så får vi lägga ner. Helt. Ibland känns det bara enklare att krypa över mållinjen... om den så är långt bort. Men jag är rädd för vad som händer om jag inte söker hjälp nu?

Fast ansvar ligger alltid på en högre nivå än hos tjänstemän/arbetare.

Det är INTE DITT ANSVAR att jobbet blir gjort även om du är den som kan det. Det är chefens.

Om chefer inte klarat arbetsmiljön så att kollegan gått in i väggen och du mår som du gör - då är det chefernas ansvar.

LÄKARE NU!
 
Kan någon annan boka in tid på Vårdcentral åt mig? Känner verkligen att jag är på bristningsgränsen och orkar inte lyfta luren och förklara allt det här. Har kontakt med min bästa vän över Facebook chatten just nu och funderar på att be henne ringa. Men får man det? Boka in tid åt någon annan alltså?
Nån annan kan göra det.

Edit:Tvåa på bollen :P
 
Kan någon annan boka in tid på Vårdcentral åt mig? Känner verkligen att jag är på bristningsgränsen och orkar inte lyfta luren och förklara allt det här. Har kontakt med min bästa vän över Facebook chatten just nu och funderar på att be henne ringa. Men får man det? Boka in tid åt någon annan alltså?

Om den som ringer berättar att du är så väck att du inte klarar av att ringa dit misstänker jag att de ger dig en tid omgående.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 787
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 367
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 114
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp