P-medel för tik

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Luxus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 673
Sv: P-medel för tik

Tack för alla svar!

Känns hemskt med alla biverkningar så det känns inte som ett alternativ längre.

Funderar på det här med kastrering, finns det några nackdelar med det?

Men om du vill ta en kull valpar på henne och du är osäker på hur hon är extriört , Så ställ ut henne nu som unghund så får du ju en hint om det är avelsmatrial eller inte
Detta kan ju hjälpa dig i beslutet i framtiden ;)
Annars så säger jag som dom andra bara att rasta i koppel, Vi tikägare har oxå ansvar när det gäller våra tikar i löptider :)

Tesora

Har ställt henne 4 gånger med 3 st HP men det har varit på inofficiella, ska till Stora stockholm i december för att få möjlighet att ställa henne på en officiell, ska bli spännande.

Är mycket väl medveten om ansvaret som tik ägare vid löp, det är därför jag startade denna tråd, är helt enkelt orolig att hon ska smita hemifrån till sin border kille :love:. han är väldigt duktig och stannar på tomten men under löp vet vi ju inte ännu.
hon får helt enkelt gå i lina :)

Nu kommer ett uttalande från mig som säkerligen skapar ramaskri hos vissa.
P-spruta anser jag gynnar ägaren för du får efter ett par år en kastration bekostad av försäkringsbolaget för mina erfarenheter säger P-spruta= livmoderinflammation=operation bekostad av försäkring=högre premier bl a.
Min första tik blev 12,5 år. Haft 1 kull. Aldrig P-spruta. Fick somna in med livmodern i behåll. Denna tiks dotter jag behöll är i dagsläget 14 år och 8 mån. Ingen valpkull el P-spruta. Livmoder i behåll. Första tikens systerdotterdotter är i dagsläget 11 år i oktober. Ingen valpkull el P-spruta. Livmodern i behåll. Den gamla tikens kullsyster fick 4 P-sprutor därefter livmoderinflammation. Kompisens tik fick 2 P-sprutor därefter allvarlig livmoderinflammation som resulterade i avlivning 4 år gammal. Ytterligare 3 hundägare man flyktigt pratat med har tagit bort livmodern på sina som fått P-spruta så mina råd är "Håll koll på din tik istället". Det handlar om 3 veckor 2 ggr om året. Kan väl inte vara så jobbigt.

Ramaskri är väl att ta i, men inte :devil: gynnar det tikägaren om det blir livmoderinflammation. Varken hund eller ägare gillar att lägga hunden under kniven. Dessutom är det inte bara ökad risk för pyo, det finns mer. Min tik fick ju också svår diabetes, och det var den som som gjorde att jag till slut valde avlivning. Då hade jag lagt drygt 13000:- under en månad på operation, medicin och veterinärbesök - föräkringsbolag 0:-.

På dig verkar det som om p-spruta skulle vara något sorts försäkringstrick för att få ut en kastration till en billigare penning. Jag tor inte att någon som gillar sin hund och fått upp ögonen för riskerna väljer att p-spruta. Personligen blev jag inte upplyst om riskerna förrän det var för sent, d.v.s när jag kom in med en akut sjuk hund.

Jag kan hålla med om att man kan hålla uppsikt över sin tik de få veckor löpet är, åtminstone mot grannhundar etc. Däremot kan det vara trevligare och säkrare för alla om man inte har löptik och fungerande hane i samma hushåll. Märkligt nog brukar karlar sällan tycka att kastration av hane är OK, men med tik går det bra:D. I vårt fall hade vi då 2 tikar och en hane, och jag gillar inte att stänga ut någon, så vi valde p-spruta eftersom tikkastration är dyrt och ingen hade upplyst oss om riskerna med hormonbehandling. Efter den ena tikens död blev dock den andra snabbt kastrerad kirurgiskt. Husse betalade snällt för att hanhunden skulle få behålla sina kulor...

Till TS:
Jag hoppas att du menar att du (eller någon annan) håller i linans andra ände. Inte att du binder fast henne på gården utan konstant uppsikt. Det är bara konstant uppsikt eller lås och bom som kan förhindra tjuvparningar.

Senast ändrad:

Till TS:
Jag hoppas att du menar att du (eller någon annan) håller i linans andra ände. Inte att du binder fast henne på gården utan konstant uppsikt. Det är bara konstant uppsikt eller lås och bom som kan förhindra tjuvparningar.

Självklart håller jag i andra änden, träffar ofta på grannens hund när vi är på promenad och vi har annars alltid våra hundar lösa.
Känner mig bara orolig för att jag inte vet hur hon kommer att vara, är ju första löpet.:crazy:

Pilsk! :D I alla fall under höglöpet. Resten av löpet är de flesta tikarna inge bökiga, däremot är många hanar hopplösa.

Hi hi, kommer att stå en rad med byns hanhundar på trappen när man går ut :D

Det är bara så att enligt min åsikt och erfarenhet så löper tiken större risk att få "plågas" av livmoderinflammation av P-spruta. Och eftersom det är ägaren som låtit p-spruta tiken då kan man undra vem som är djurvän. Jag kommer bara ha tikar resten av mitt hundliv. P-spruta !! Aldrig aldrig aldrig. Då får naturen ha sin gilla gång. Skulle dom då få livmoderinflammation så blir det operation.
Hoppas ni fattat vad jag anser om P-spruta.

Sen, det finns fortfarande i dagens samhälle människor som hellre ser sitt eget bästa före djuren men enligt dig så verkar det som ALLA är djurvänner. Synd att det bara finns i dina drömmar.

Ps. Vill bara säga att en veterinär kom med det förslaget "med p-spruta=sterilisering bekostad av din försäkring".ds

Senast ändrad av en moderator:

Sen, det finns fortfarande i dagens samhälle människor som hellre ser sitt eget bästa före djuren men enligt dig så verkar det som ALLA är djurvänner. Synd att det bara finns i dina drömmar.

Om du hade läst mitt svar ordentligt hade du insett att jag inte går med rosa glasögon.
Jag tor inte att någon som gillar sin hund och fått upp ögonen för riskerna väljer att p-spruta.

Det finns dumt folk överallt, men de som med berått mod gör sitt djur sjukt hör inte till kategorin "gillar sin hund", och är inte i majoritet - Tack och lov. Däremot är det många som vill göra rätt, dvs utesluta risken för oönskade kullar och/eller kunna tävla/jaga/lämna in hos dagmatte med hanhund etc., och som inte blir upplysta om riskerna med p-sputa. DET tycker jag är ett stort problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 303
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
509
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10