P-medel för tik

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Luxus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 673
L

Luxus

Jag har en tik på 8 månader som jag är orolig ska rymma till grannens hanhund under löp perioden, vill inte strelisera henne ännu så jag undrar om det finns något typ- p-piller (finns ju till katter) p-spruta eller så?

Sv: P-medel för tik

Du kan p-spruta. Du ska vara medveten om att det har en del biverkningar. Jag har sett tikar som efter bara en spruta har relativt stora förändringar på livmodern.

Om man p-sprutar en tik som man kanske efter några år vill ta valpar på kan det även ge effekt på valparna!

Och tiken kan ändå om man har otur bli parad och få valpar, men oftast bli valparna missbildade el sjuka.

Det finns P-medel för hund, det är dock inget att rekommendera då det ger ökad risk för livmoderinflammation och juvertumörer.

Det bästa är att lära sig hålla reda på sin hund så den inte rymmer och "förlustar" sig.;)

Tack för svaren allihopa!

Låter just inget vidare med p-spruta, kan mycket väl tänka mig att strelisera henne för jag är inte så intresserad utav avel, men det känns ju synd om hon växer upp och blir kanon fin för hon har väldigt bra psyke.

Får hålla sten koll på henne helt enkelt, men det kommer att bli svårt, hon är mycket ute själv och stannar oftast om inte hennes älskade border collie kommer förbi på vägen...

då får du väl ha henne inne eller ute med dig i koppel under löpperioden så att hon inte kan springa iväg ?
Tänk även på att det kan komma lösa hanhundar till er, så ha din tik under uppsikt hela tiden när ni är ute så att det inte händer en olycka.

När en tik löper kan den inte vara ute själv. Då får man ta koppelpromenader och hela tiden vara med.

När en tik löper kan den inte vara ute själv. Då får man ta koppelpromenader och hela tiden vara med.

Börjar inse det :crazy: kommer att bli mycket gnissel från damen eller också får jag hoppas att löpet inte kommer i värsta vinter kylan,

I vilken ålder kan man tänka sig att hon börjar löpa?

vi gav p spruta till våran ena tik, det man ska vara medveten om är att den kan sluta verka en månad tidigare, vilket våran veterinär glömde informera om och vi fick en kull med valpar.

Kastrerar du tidigt minskar du avsevärt risken för livmodercancer.
Det verkade som om du hade tänkt att kastrera senare, jag hade då gjort det med en gång om jag inte skulle avla.

vi gav p spruta till våran ena tik, det man ska vara medveten om är att den kan sluta verka en månad tidigare, vilket våran veterinär glömde informera om och vi fick en kull med valpar.

Märkte ni av några biverkningar? hur länge "håller" en spruta?

Kastrerar du tidigt minskar du avsevärt risken för livmodercancer.
Det verkade som om du hade tänkt att kastrera senare, jag hade då gjort det med en gång om jag inte skulle avla.

Jag får hålla ordning på henne helt enkelt för jag vill inte kastrera tidigt, vill eventuellt ta en kull med valpar i framtiden om hon visar sig vara fin.

Märkte ni av några biverkningar? hur länge "håller" en spruta?

P-spruta ges mellan löpen var 6:e månad.

Jag fick uppleva den sorgliga baksidan av p-spruta med min tik. Hon drabbades av både diabetes och livmoderinflammation. Livmoderinflammationen var lätt avhjälpt med en operation, men diabetesen var svårartad. Hon togs bort en månad efter diagnos eftersom ett normalt liv inte var i sikte.

Jag skulle inte rekomendera någon att p-spruta sin tik.

Jag har aldrig någonsin hört talas om livmodercancer hos hund och även om det var vanligt så försvinner naturligtvis denna risk helt om man tar bort livmodern... Även risken för pyometra (livmoderinflammation) försvinner.
Däremot så minskar risken för juvertumörer rejält om man kastrerar tiken som ung. När man kastrerar en äldre tik så ökar istället riskerna med juvertumörer. Jag har själv en tik som kastrerades pga pyometra vid 5 års ålder och fyra år senare opererades en ful juvertumör bort på henne. Idag är hon 11 1/2 år och har inte fått fler tumörer.

Den som skrev om livmodercancer, blandade nog bara ihop juvertumör och livmoderinflammation.

Hej nu gäller ju detta inte just hund men min katt fick p-piller i några år å nu flera år senare så har hon juvertumörer. alla kemiska mediciner å så har nån typ av biverkning. P-piller ger större risker än de gör gott anser jag.

Men om du vill ta en kull valpar på henne och du är osäker på hur hon är extriört , Så ställ ut henne nu som unghund så får du ju en hint om det är avelsmatrial eller inte
Detta kan ju hjälpa dig i beslutet i framtiden ;)
Annars så säger jag som dom andra bara att rasta i koppel, Vi tikägare har oxå ansvar när det gäller våra tikar i löptider :)

Tesora

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 303
Senast: Ginne
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
509
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10