Överutfodra grovfoder?

Sv: Överutfodra grovfoder?

Jag vill minnas att man räknar minst 1.5 kg/100 kg häst då det gäller "plastat" foder.

Lite fortsättning på tråden...

Hur mycket hösilage ger folk till sina hästar?

Min får 20 kg inne, ts 53%.
Jag testar fortfarande hur mkt hon äter fritt, så inte omöjligt att det blir några kilo till där.

Sen får hon hö i hagen, snart fri tillgång. Gissar att hon kommer att mula i sig 5-6 kg hö.
Totalt kommer hon landa på ca 30 kg grovfoder/dygn (hö+ hösilage)

Den ena får väl ca en IKEA kasse torrt hösilage.. (han är riktigt fet :angel: ) Den andra får kanske 3 grr mer, hårt packade kassar (smäckrare men mer svårfödd D-ponny, han hinner inte äta mer på natten) plus mkt kraftfoder. Sen har de alltid fri tillgång på halm (i halm-häck på marknivå) och i hagen finns fri tillgång på höblandad halm (ca 50% hö, sen sjunker det eftersom de sorterar lite några dagar, sen mer hö i igen :3 Kommer öka hö-halten efter vädret med). Och så har de ju gräset i hagen men det är det väl inte mycket näring i nu.
Så de har alltid något att tugga på, även om halmen inte är särskilt god, men bara den ena får mycket hö.

Senast ändrad av en moderator:

jag blir lite :eek: när jag läser ditt inlägg. 6-8kg hösilage för ponny o häst, det är på tok för lite.
Svar till arabia, bigganl, åke och mettanmett:

Jag vet, jag tycker också det är alldeles för lite!!!! (observera, det är ej mina hästar)
Jag fattar inte anledningen till varför man ska snåla med hö? Dessa ägare köper istället mängder med kraftfoder och ger hästarna, på så vis kan de hålla iaf hull och energi uppe :smirk: Men tuggbehovet tillgodoses ju fortfarande inte.

Mer hö och mindre kraftfoder säger jag!! :mad: :bump:

*kl*

Hur i allsindar hinner era hästar äta upp 23 kg?

Min äter ca 14kg hösilage, eller ca 9kg TS. Han skulle gärna få mer, men jag får jag bara mocka ut det.

*kl*

Hur i allsindar hinner era hästar äta upp 23 kg?

Pja, undrar jag också:smirk:.
Mitt fullblod ska ha fri tillgång på grovfoder, och än har jag inte hamnat rätt i mängd sas. I förrgår åt hon 24 kg (21 kg hösilage ts 60%), 3 kg hö), och soprent i boxen. I går ökade jag på, så totalt 26 kg, det ska bli spännande att se om hon ätit upp allt idag.
Det verkar inte finns något direkt stopp, och mig gör det inget då hon kan äta mängder utan att bli überfet (svårfött fullblod, dessutom dräktig.Kanske därför hon är hungrigare?)
Men jag undrar också hur hon HINNER? Dessutom äter hon halm också, tycker det är jättegott!
Kankse sover hon inte?:crazy::D

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
844
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 167
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 096
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka