Överutfodra grovfoder?

eliis

Trådstartare
Kan man överutfodra grovfoder?

Ger nämligen min häst 23 kg hösilage + kraftfoder. En person hävdar då att det inte är någon idé att ge så mycket grovfoder eftersom det bara åker rätt igenom hästen och den inte klarar av att ta upp allt. Hästen äter upp allt hösilage och är inte tjock.

Vi ska få analys och beräkna foderstater snart.

Blev lite förvirrad eftersom man brukar låta hästar gå på fri tillgång på grovfoder.

Sv: Överutfodra grovfoder?

Jag har då alsrig hört talas om att man skulle kunna överfodra med grovfoder..
Det enda som kan hända är väl att hästen blir tjock?

Däremot så får man effekten att fodret bara går rätt igenom kroppen om man ger för mycket krafftfoder på en gång..

Hej!

Generellt sett så är svaret "Nej". Baksidan är att hästen blir fet. Dock så kan man ge för mycket grovfoder av bra näringsvärde till t.e.x. en fånghäst. Men då handlar det kanske mer om näringen än just om stråfoder som sådant.

Och nej, grovfoder går aldrig "rätt igenom hästen"....... utan bearbetas under lång tid i hästens tarmar.

Lite fortsättning på tråden...

Hur mycket hösilage ger folk till sina hästar?

Mina får mellan 10-25 kg (B-D ponnier) Det är vad de äter upp av årets ensilage än så länge, det är fortfarande grönt i hagen. Tidigare har de ätit runt 20-25kg. Allt beroende på ts halten.

Däremot så får man effekten att fodret bara går rätt igenom kroppen om man ger för mycket krafftfoder på en gång..

lite utanför tråden
Jag har förstått det som att det är just detta som inte händer om man ger för mkt kraftfoder dvs det är inte så enkelt att det bara åker rakt igenom. Om man ger för mkt kraftfoder åker det igenom tunntarmen men landar i tjocktarmen där det kan ställa till problem.

Lite fortsättning på tråden...

Hur mycket hösilage ger folk till sina hästar?

I mitt stall får hästarna (inackorderingar) ca 6-8 kg hösilage (både ponny och häst). Den som får mest får 11 kg... ;)
Så därför blev jag lite :eek: när jag läste om dina 23 kilon, men det är väl bra. Så länge hästen håller hull och höet håller kvalitet.
Har inte hört om överfodring, snarare motsatsen som är ganska vanlig... :crazy:

Jag ger min maxade c-ponny 8kg hösilage om dagen. Men man blir ju lite fundersam när man ser att vissa av dom stora hästarna får lika mkt hösilage som min ponny :smirk:

nä man kan väll inte utfodra med för mkt grov foder. har man ett för kraftigt hö så kna dom få proterin knutor å sånt men har aldrig hört att man kan över utfodra mina hästar har fri tillgång på hö. delvis dom äter runt 30 kg/dag ibland mer å ibland mindre. hästarna är avelssto, 2,5 åring och en tränings häst

I mitt stall får hästarna (inackorderingar) ca 6-8 kg hösilage (både ponny och häst). Den som får mest får 11 kg... ;)
Så därför blev jag lite :eek: när jag läste om dina 23 kilon, men det är väl bra. Så länge hästen håller hull och höet håller kvalitet.

jag blir lite :eek: när jag läser ditt inlägg. 6-8kg hösilage för ponny o häst, det är på tok för lite.
Mina shettisar får 5kg torrhö/dag, fodras de med hösilage så blir det närmare det dubbla o de är inte tjocka.
Araberna får runt 15kg när de fodras med hösilage o de är d-ponnysa, varmblodstravaren får närmare 30kg om dan.

:eek::eek: Det låter VÄLDIGT lite och illa tycker jag. Så lite får inte ens en shettis.

:eek::eek: Det låter VÄLDIGT lite och illa tycker jag. Så lite får inte ens en shettis.

håller med det är verkligen på tok för lite grovfoder:crazy:
kompenserar du detta med en massa kraftfoder eller hur löser du detta?:confused:

Kan man överutfodra grovfoder?

Ger nämligen min häst 23 kg hösilage + kraftfoder. En person hävdar då att det inte är någon idé att ge så mycket grovfoder eftersom det bara åker rätt igenom hästen och den inte klarar av att ta upp allt. Hästen äter upp allt hösilage och är inte tjock.

Vi ska få analys och beräkna foderstater snart.

Blev lite förvirrad eftersom man brukar låta hästar gå på fri tillgång på grovfoder.

mata du på din häst med grovfoder! du kommer att få en lugn harmonisk häst som inte hetsäter eller får störningar i magsäck och galla!!! jag har alltid varit noga med att mata på mina med mycket grovfoder och försökt minimera tillägg och kraftfoder. mina pållar har alltid varit friska, glada och lugna:D

Vad skönt att det är fler som tycker som jag :)

Tycker desutom att det är bra att hästen har mat under natten. Många andra hästar äter upp sitt kvällshö på ett nafs och står jättestressade på morgonen.

Ööh :confused:

Där jag har min islandshäst får alla hästar/ponnyer mellan 6-10 kg hö och alla klagar på de som arbetar med att fodra hästarna eftersom de ger för mycket hö så hästarna blir tjocka..

"För mycket" är kanske då att en häst som får 6 kg kanske får 7-8 kg.

I avtalet om uppstallning står det också att det bara ingår max 10 kg hö i stallhyran.

Hej "hösilage "kan ju variera ganska mycket i vattanhalt så det behöver inte vara så mycket,sen kan den ju lämna en del

Nu vet jag ju inte hur blött ditt hösilage är, vad blir 23 kg i TS?
Men visst är det så att när hästen äter stora mängder ts ökar passagehastigheten genom tarmen. De delar av hösilaget som innehåller mest näring "sparas" då längre i tarmen och utnyttjas helt, det som tar lite längre tid att smälta går snabbt ut i träcken.
Dock tycker jag inte att detta ska hindra dig från att ge din häst mycket grovfoder. Kan den äta så mycket utan att bli tjock och din plånbok tycker att det är okej så är det bara att tuta och köra ;).

Som flera har skrivit ovan är det intressanta ts-halten i grovfodret. En bra grundregel är att räkna på 1-2kg ts/100kg kroppsvikt.

TS - härligt med en sund syn på utfodring ;)

6-8 kg hösilage till en stor häst kan aldrig vara tillräckligt. Om man fodrar med hö kan 8 kg räcka till en häst men inte med hösilage som har lägre TShalt. Tänk på att hästen ska ha minst 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt. (helst 1,5 kg)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
844
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 167
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 096
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka