Överkotning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nivell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 487
N

Nivell

Finns det någon med erfarenhet av överkotande häst? Bra prognoser eller dålig, allt av intresse!! Spekulationer i ämnet undanbedes då jag endast vill komma i kontakt med dom som själva som har haft/har problemet med sin häst!

Sv: Överkotning

Vi hade en 1-åring som kotade över rejält på ett framben. På clinicen sa dom att prognosen var dålig. Vi opererade men när dom öppnat så beslutades det att han bara skulle gipsas. Han blev ordinerad boxvila. Då prognosen inte var bättre när vi kom på återbesök så förstod vi att dom inte hade så mycket hopp. Eftersom hästen antagligen inte skulle klara sig så släppte vi ut honom i den stora sommarhagen och tänkte att nu får naturen sköta sitt. Hästen är idag 3 år och mår fantastiskt bra. Av överkotningen finns inget spår.

Finns det någon med erfarenhet av överkotande häst? Bra prognoser eller dålig, allt av intresse!! Spekulationer i ämnet undanbedes då jag endast vill komma i kontakt med dom som själva som har haft/har problemet med sin häst!

Prognosen beror helt på orsaken till överkotningen och hur länge det har pågott.

Generellt så kan enkelt förklara det med att senapparaturen i nedre benets bakre del har tappas sin flexibilitet. Om muskelaturen även är involverad så har ett trauma inträffat i någon sträckmuskel.

Eftersom du inte vill delge mera ingående så kan du heller inte räkna med att få ett svar på just din hästs problem.

Hoppas det löser sig

Jag har skött/ridit en häst som fick senskada (senor helt av) och då kotade över under en tid men så småningom gick det över, förmodligen för att musklerna tränades upp igen.

Jag har skött/ridit en häst som fick senskada (senor helt av) och då kotade över under en tid men så småningom gick det över, förmodligen för att musklerna tränades upp igen.

Ja alla muskler utmynnar ju i en senstruktur och det finns två muskelgrupper,, böjarmuskler och sträckmuskler.

Min häst kotade över i samband med att hon genomgick behandling mot spatt. Hade aldrig sett henne göra det tidigare och det hände en gång som jag såg under behandlingstiden.

Anledningen att jag inte skrivit mera är att jag är så trött på alla spekulationer och alla som tror sig veta vad jag ska göra. Därför eftersöker jag "erfarenhets berättelser" från er som varit med om min sits.

Min häst är i dag två, kotar över rejält nu på bägge fram. Har skurit bort bägge förstärkningsbanden fram. Han har vuxit på tok för snabbt och senor och det som hör ihop hänger inte med... Han mäter idag ca 177!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 449
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 730
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka