Överben på lanen?

olivialarsson

Trådstartare
Tandläkaren tog dig en snabbtitt i min dams mun för någon dag sedan, och hittade en knöl/bula på ena lanen. Han kunde inte säga exakt vad det var, men gissade att det var någon form av överben som bildats. Jag har inte haft henne så länge, så jag kan inte säga om hon har ont av den eller inte då hon tydligen varit väldigt svår och känslig i munnen hela livet.
Har fått veterinärtid med röntgen den 28:e, men undrar vad det kan vara.
Någon som har upplevt något liknande?

Sv: Överben på lanen?

Så kan det mycket väl vara. Har testat en rad olika bett, men det märks ingen skillnad förutom när jag rider med pelhamstången. Hon slappnar av fortare på det bettet.

Jag har haft ett sto med rejäla pullvalkar. Jättetrist, särskilt när jag skulle testa tredelat. Hon blev helt galen, trodde hon skulle gå igenom paddockstaketet med mig innan jag ens tagit tyglarna.

Hon trivdes också bäst på stång.

Kan det inte orsakats av en ryttare med för hård hand då bettet har gjort att det har blivit "överben"?
Min tandläkare tog upp det med en häst som hade det, jag kommer inte vad det var för speciellt bett som hästen hade ridits på.

Hade ute min hästtandläkare för bara någon vecka sen och han berättade att dessa sk "överben" kan bero på gamla vargtänder där tandläkaren inte har fått med sig hela tanden och en liten bit har blivit kvar i tandköttet.
Det kan ju såklart även bero på flera andra aspekter också men detta var bara en teori från min sida

Jag har bara haft henne sedan i början på april, och tandläkaren trodde det var minst 6 månader gammalt.
Jag har också funderat på om det kan vara någon form av vargtand, men pullvalk känns mer troligt med tanke på hur dem red henne när de visade henne på provridningen..

Kan även vara en canintand/hingsttand som inte kommit ut. Vet en häst med en sådan tand, den kan endast gå på rakt bett vilket kan förklara hans ordentliga tokryck tidigare när han gick på tredelat.
Vet dock inte om det satt sig i huvudet också och om det enbart beror på tanden.

Kan även vara en canintand/hingsttand som inte kommit ut. Vet en häst med en sådan tand, den kan endast gå på rakt bett vilket kan förklara hans ordentliga tokryck tidigare när han gick på tredelat.
Vet dock inte om det satt sig i huvudet också och om det enbart beror på tanden.

Canin/hingsttand sitter dock inte i lanerna och påverkar därför inte alls bettet.

Däremot kan de ha inverterade vargtänder = vargtand som ligger under tandköttet och inte har brutit igenom och därmed bildar en bula. Enkelt att åtgärda genom att de lägger ett snitt i tandköttet och plockar ut tanden tar inte alls lång tid att läka sedan har själv haft en med en sådan vargtand, så varför någon fortsätter att rida med en inverterad tand är fullkomligt obegripligt när det är så lätt att åtgärda. Snacka om onödig smärta för hästen.

Du behöver inte anta att hästen lider när du inte har en aning om någonting mer än det jag skrev här ovan.

Den sitter i överkäken på vänster sida, just precis där canintanden borde vara. Inte där vargtänderna vanligen sitter, om de finns.
Hästar borde rimligen kunna ha olika läng på lanerna, denna häst kanske har kortare bettläge och hade den då ett något för långt bett (inte ovanligt), anta att det delade bettet vid tömtag vek sig framåt.

Senast ändrad:

Om hästen inte fungerar på vanligt bett så är den ju uppenbart smärtpåverkad vid stället annars hade den inte brytt sig ett spår om något fick kontakt, varför då inte droga ner hästen, ett snitt i tandköttet och plocka bort tanden så är hästen av med problemet. Kan inte se en enda vettig anledning till att sätta bett alls i en mun som uppenbart har ett problem när det är så enkelt åtgärdat. För övrigt så skulle det vara väldigt intressant och se hur ett bett skulle vara utformat för att överhuvudtaget nå fram till kanintänderna när det sitter i munnen hur mkt för långt det än är. Nej sannolikt är den stackars hästen öm i ett större område omkring den inverterade tanden därav att bettet kan irritera för direkt kontakt med den tanden lär inget bett få hur mkt det än skulle vika sig. Så varför då inte åtgärda problemet så att häststackaren slipper ha ont.

Liknande trådar

Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 218
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder så undrar jag om någon har erfarenhet av detta? Köpte en fyraåring ridhäst i december och började med att åka...
Svar
8
· Visningar
2 142
Senast: Lemeie
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 600
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka