Oseriös avel, fortsättning.

Det händer hela tiden. SKK släpper stamtavlorna ändå. Såg för några veckor sedan ett facebookinlägg om detta i en avelsgrupp.
Känns ju galet att man ens ska behöva skriva på pappret när de ändå skiter i det? Alltså varför ens ha det momentet om de inte bryr sig...
Jag vet att uppfödaren vägrat skriva på för att hon inte fått pengar, men den kullen var i norge. Hon fick pengarna till slut för de ville regga valparna såklart..
 
Det är det jag menar. Varför hålls dem inte?!? Hur mycket extra jobba krävs det liksom.

Ja det där gör mig skogstokig. :banghead: Så sjukt dåligt skött!!! Och den som förfalskat borde ju kickas ur SKK per automatik men inte det heller verkar ju ske! :rage:

Egentligen borde man göra som de gör när man parar utomlands; ta en klumpsumma. Men då känner iaf jag mig taskig mot tikägaren ifall det inte tar.. inte lätt det där. Tur jag sällan lånar ut..
 
Ja det där gör mig skogstokig. :banghead: Så sjukt dåligt skött!!! Och den som förfalskat borde ju kickas ur SKK per automatik men inte det heller verkar ju ske! :rage:

Egentligen borde man göra som de gör när man parar utomlands; ta en klumpsumma. Men då känner iaf jag mig taskig mot tikägaren ifall det inte tar.. inte lätt det där. Tur jag sällan lånar ut..

Klumpsumma med omparning om det inte tar?
 
För attt ersättning till hanhundsägaren inte är intressant för SKK? Det är ju oftast en transaktion mellan två privatpersoner.

Kruxet är väl att det är ett fel som begås av en medlem i organisationen. De har ju 654 andra krav på oss uppfödare så att ha det som begäran att vi inte ska förfalska underskrifter på SKKs egna blanketter känns ganska enkelt, tycker jag.. särskilt eftersom hanhundsägaren inte sällan är medlem även den.. men jag förstår din tanke!
 
Klumpsumma med omparning om det inte tar?

Ja det brukar jag ge. Om man tar klumpsumma kanske man kan lägga till att omparning får ske med valfri tik som man själv godkänner ifall den tilltänkta fallit ifrån av nån anledning- det har jag fått en gång och det var tacksamt tyckte jag även om det inte behövdes då det tog. Då har man ju åtminstone gjort ett schyst upplägg.
 
Kruxet är väl att det är ett fel som begås av en medlem i organisationen. De har ju 654 andra krav på oss uppfödare så att ha det som begäran att vi inte ska förfalska underskrifter på SKKs egna blanketter känns ganska enkelt, tycker jag.. särskilt eftersom hanhundsägaren inte sällan är medlem även den.. men jag förstår din tanke!
Särskilt som det är urkundsförfalskning och rätt rejält olagligt...
 
Dagens Blocket-fynd!

S och L väntar tillökning! De är två underbara familjehundar, 4 år gamla, väger ca 10 kg, fällfria, väldigt trevliga och lättlärda. S är en Cockerpoo ( cockerspaniel/pudel och L en härlig mix av tax, pudel, lapso, shitzu och tibetansk terrier.

Tycker nog att det är på tok för få raser i den blandningen alltså :grin:

Är också mycket imponerad av korsningen Husky/Tollare/Schäfer! Perfekta nybörjarhundar skulle jag tro - inget som krockar i den hjärnan inte. :up:
 
Apropå Blocketfynd, idag såg jag en 'östeuropeisk schäfer' reggad i något som heter IKU, OSS, och ESS, men inte SKK? Är det här någon påhittad avart som Shiloh-schäfer, eller är det jag som har dålig koll?
 
Dagens Blocket-fynd!



Tycker nog att det är på tok för få raser i den blandningen alltså :grin:

Är också mycket imponerad av korsningen Husky/Tollare/Schäfer! Perfekta nybörjarhundar skulle jag tro - inget som krockar i den hjärnan inte. :up:
Hittade perfekta familjehundar på blocket:

"Mamma Misty är ca tre och ett halvt år, en tillgiven, barnkär, matglad och lekfull dam, blandning mellan Border Collie, Rottweiler och Dobermann.

Pappa Theo vet vi inte så mycket om mer än att han är en blandning mellan Schäfer och Husky."

Kommer nog bli lugna och sansade hundar! :up:
 
Apropå Blocketfynd, idag såg jag en 'östeuropeisk schäfer' reggad i något som heter IKU, OSS, och ESS, men inte SKK? Är det här någon påhittad avart som Shiloh-schäfer, eller är det jag som har dålig koll?

Nä det är en ny ras som ska tas in i SKK. Den blev godkänd inför 2017 tror jag. I Ryssland har de används inom armén en del. Den är större än Tysk Schäferhund. Armbågar och höfter är dock ingen hit. Där har de mer problem än sin Tyska kusin men de marknadsförs gärna som "rakryggade och friska".
En del av hangarhundsmentaliteten hänger kvar i dem så de kan ha en hel del att önska i tillgängligheten.
 
Hittade perfekta familjehundar på blocket:

"Mamma Misty är ca tre och ett halvt år, en tillgiven, barnkär, matglad och lekfull dam, blandning mellan Border Collie, Rottweiler och Dobermann.

Pappa Theo vet vi inte så mycket om mer än att han är en blandning mellan Schäfer och Husky."

Kommer nog bli lugna och sansade hundar! :up:

Sugen på en utmaning? ;)

Lagom till hundens ettårsdag får ägaren psykbryt och blir belaggd med tvångströja.
 
Hittade perfekta familjehundar på blocket:

"Mamma Misty är ca tre och ett halvt år, en tillgiven, barnkär, matglad och lekfull dam, blandning mellan Border Collie, Rottweiler och Dobermann.

Pappa Theo vet vi inte så mycket om mer än att han är en blandning mellan Schäfer och Husky."

Kommer nog bli lugna och sansade hundar! :up:
Jag tror jag satsar på en av varje så kan jag para dem runt 1-års åldern och därmed lägga grunden till min egen förmögenhet (som jag kommer spendera på mitt eget madrasserade rum. Funderar på om silverfärgade madrasser kan pigga upp tillvaron som galen?)
 
Nä det är en ny ras som ska tas in i SKK. Den blev godkänd inför 2017 tror jag. I Ryssland har de används inom armén en del. Den är större än Tysk Schäferhund. Armbågar och höfter är dock ingen hit. Där har de mer problem än sin Tyska kusin men de marknadsförs gärna som "rakryggade och friska".
En del av hangarhundsmentaliteten hänger kvar i dem så de kan ha en hel del att önska i tillgängligheten.

Då har jag lärt mig något nytt. :up: Jag hade aldrig hört talas om rasen förut så jag blev lite fundersam. Säljaren får iallafall plus för att det står att hunden behöver ordentlig aktivering, och inte något tugg om att rasen ska vara överlägsen tysk schäfer. Inget om ledhälsan men det är en unghund så den har väl inte röntgats än.
 
Jag tror jag satsar på en av varje så kan jag para dem runt 1-års åldern och därmed lägga grunden till min egen förmögenhet (som jag kommer spendera på mitt eget madrasserade rum. Funderar på om silverfärgade madrasser kan pigga upp tillvaron som galen?)

Fast blir de så där skitjobbiga så kan du garanterat fixa det med kolloidalt silver, marsvinsbajs och tranbärsjuice :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 324
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 595
Senast: YlvaG
·
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: Sarah415
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp