Osäker hund - problemlösning

M

moonfire

Nu behöver jag lite råd från klokt bukefolk. (Vill börja med att tillägga att vi skall börja individuella kurser med inriktning på lösa detta problem, men tills dess vill jag gärna veta vad jag ska göra!)

Okej, jag har sedan 2år tillbaka en väldigt snäll, positiv och energisk hund av större modell. Han har alltid varit positiv till andra hundar osv, har alltid haft lekkamrater. Vi tränar sök lite smått och för övrigt aktiverar vi oss genom cykling/joggingturer osv. Har egentligen inga problem med honom, han är respektfull hemma, snäll att ha lös + kopplad osv. Det enda "negativa" jag kan komma på rakt såhär är väl att han är väldigt lekfull och har MYCKET energi, men som sagt, han är bara 2år gammal.

I höstas blev han attackerad av en hund av jakttyp, bara helt plötsligt. Den lallade fram med viftande svans och sen bara högg. Jag fick tag i den och den bet även mig i armen. Fick senare höra av dennes ägare att den är hanhundsilsken (varför man då har hunden lös, min var kopplad, kan man fråga sig) sen dess har min hund blivit vääldigt osäker mot andra hundar. Speciellt hanhundar. Han morrar om vi möter hundar på gångvägen och givetvis tillrättavisar jag honom, men hur ska jag göra det? förutom att ta tag i honom rejält och säga nej? Ibland hinner han inte ens känna efter om det är en tik eller en hane innan han gör utfall, eller vad man ska kalla det. Han har en hel del "gamla kompisar", även hanar, som han litar på och leker med fortfarande.

Häromdagen mötte vi en jättesnäll labbe ute. Den verkligen viftade på svansen och var hur vänlig som helst, men min hund flög ut, jag stoppade honom. Sa åt honom att ligga och det gjorde han. Lyckades tillslut koppla av lite, sen flög han upp igen och nosade på den andra hunden och backade iväg. Jag tvivlar starkt på att han skulle bita - men jag är inte direkt villig att försöka som ni säkert förstår.

Har upptäckt att det går att distrahera honom om man t.ex viftar en boll framför ansiktet på honom. Han är med andra ord inte HELT galen och flippar när han ser en hund, det är bara vi nära möten han blir jätte osäker.

Som sagt ska vi gå på individuell kurs med målsättning vara med i större grupper när han fått självförtroende. men hur gör jag tills dess? Är det bättre att undvika problemet eller konfrontera? Känns som att hela den bestraffningsgrejen inte ger något resultat? För är han i "ruset" av ilska så tror jag inte han bryr sig så mycket.

Tror ni han någonsin går att ha med hanhundar igen? kanske är svårt att säga såhär. Tikar är han alltid jättevänlig mot, bara han insett att de faktiskt är tikar. Jag tycker inte att det känns som att försöker vara macho, mer osäkerhet. Hur har ni tränat era hundar som haft liknande beteenden?

Kan tillägga att han kastrerades för en månad sen.
 
Sv: Osäker hund - problemlösning

Eftersom han nyligen är kastrerad så är det hormonomställningar i kroppen på honom just nu. Det kan ta upp till någon månad innan hormonerna har ändrat sig. Både påhoppet och hormonerna kan alltså ställa till det för honom. Dels är han osäker på grund av påhoppet och dels på grund av att han inte vet riktigt hur han ska förhålla sig till andra hanar på grund av hormonerna ställer till det.

Hundar är otroligt bra på att läsa varandra vid möten. Min gamle (inte kastrerad) är 100% säker redan på 50 meters avstånd om det är tik, kastrerad eller ickekastrerad hund vi kommer att möta. Även han har blivit påhoppad ett antal gånger och reagerar på stora svarta, tollare och golden hanar som inte är kastrerade. Tikar och kastrerade kan han både hälsa på och leka med oavsett ras.

Mitt råd är att ta det lugnt och försök undvika alltför nära konfrontationer tills honmonomställningen är klar.
 
Sv: Osäker hund - problemlösning

Jag hade nog lärt in ett positivt brytkommando så att du kan jobba in en bättre känsla hos hunden vid mötena.

Betinga ett ord med något roligt, tex "vovve" = boll och lek med matte, eller ett par godisar utslängda att leta upp, ja du vet vad din hund gillar bäst. När hunden kopplat samman ordet med positiva känslor inomhus kan du flytta ut inlärningen. Sen succesivt börja använda det närmare andra hundar. Dvs, positivt brytkommando sekunden innan hunden slår över i ett negativt känsloläge.

Det är väldigt viktigt att inte stressa inlärningen utan det måste verkligen sitta som berg såpass att känsloskiftet nästan sker reflexmässigt. :)
 
Sv: Osäker hund - problemlösning

Som jag ser det så kan du aldrig "korrigera bort" ett intresse!
Din hund blir "intresserad" av andra hundar och du korrigerar detta - eller hans "beteende" vid intresset.

Jag hade istället lagt in deta som ren lydnad!
Kan hunden "Fot"/"Gå fint"? Eller "Hit"/"Här"? En aktiv aktivitet (Inget passivt typ "Sitt" eller "Ligg")

Om hunden inte riktigt kan tex "Gå fint" ORDENTLIGT så hade jag lagt massor av träning på det under några intensiva dagar där jag ökat störningarna rel snabbt.
Dvs börja med "Gå fint" hemma i trädgården med ex favvo-bollen liggande i gräset, öka sedan successivt så att du inom några dagar kan gå och sparka boll med hunden fint vid sidan samtidigt som grannen dansar hula-hula med en tupp på huvudet - typ!

Sätt upp kraven högt och belöna efter prestation!

När hunden verkligen KAN "Gå fint" är det sedan bara för dej att utnyttja kommandot i vardagen eftersom du VET att hunden vet vad du menar när du ger kommandot.

Belöna sedan prestationen med lek/bus/godis, men muta INTE!
Dvs visa INTE leksaken/godiset och "be" hunden uppföra sej!! (Typ "Titta vad matte har, kom och gå här/strunta i den mötande hunden så får du godis!)
Utan ge kommandot och UTGÅ ifrån att hunden kommer följa det. OM hunden bryter kommandot - ex. gör ett utfall - DÅ kan du korrigera ordentligt och genast ge ett nytt kommando ex "Gå fint" som kan belönas NÄR hunden uppför sej på önskat vis.

Att sedan skylla hundens osäkerhet på ett enda "påhopp" är nog en lite enkel utväg...
Mina hundar har blivit påhoppade ett antal ggr men är ändå coola och "nollade" mot andra hundar. Det handlar extremt mycket om hur VI hanterar "påhoppet" och allt som händer direkt efter.
Däremot så blir många hanar i två-års åldern lite osäkra och börjar "stödda"/"spänna" för att testa sina "förmågor"/"resurser". Har de då dessutom oturen att bli tilltryckta av en annan hund i denna vevan så spär det så klart på osäkerheten.

/Swat
 
Sv: Osäker hund - problemlösning

Tack för alla era svar, jag läser och begrundar:bow:

Som du säger swat så tror jag absolut inte att det enda påhoppet bidrog till detta, snarare en kombination av att han blev könsmogen/tuff och dessutom biten/rädd. Som sagt, han betedde sig såhär redan innan han blev kastrerad..

Han kan "ställa sig fot" vi tragglar oerhört med att han faktiskt ska fullfölja och gå fot vidare. Men det låter vettigt det du säger, för jag känner att jag inte vill muta bort ett sådant beteende, för han får ju faktiskt acceptera att jag bestämmer när en situation är farlig och såpass mycket ska han väl lita på mig.

Oftast så går han fint vid sidan av mig som vanligt på promenad, med halvlöst koppel och givetvis försöker jag vara lugn själv när jag ser en hund komma. Låtsas som ingenting lite så, ni vet. Men samtidigt så känns det ju helt fel att "vänta" på att han reagerar. Ibland reagerar han inte alls, ibland gör han det. Därför känner jag att jag vill ha en aktiv plan som får honom att koncentrera sig på mig och inte på hunden framför sig. Att undvika "stirrblicken" och okontaktbarheten,

Men är det bättre att undvika hundmöten tills i höst när vi får proffess. hjälp, eller ska jag försöka ta itu med problemet med aktiva "avledande" manövrar?

Gosh. Jag vill bara att han ska kunna inte bry sig om andra hanar. Han behöver verkigen inte bli polare och leka med dem, men jag vill att han ska gå obrydd förbi. Men jag antar att med hårt arbete så blir det bättre.
 
Sv: Osäker hund - problemlösning

Jag hade inte avvaktat till hösten. Innan dess kan hunden ha hunnit göra x-antal ufall och befäst beteendet ännu mer = helt onödigt.

Mitt råd blir som sagt träna med MYCKET andra störningar och lär in ett "Gå fint" som fungerar - och kan "belastas" - på många platser! När dessa "många platser" sedan inkluderar gångbana med hundmöte så är det liksom bara en av alla störningar vilket gör att du kan jobba vidare med din hund i fokus.

Kanske kan du träna extra med vänners hundar som första hundstörning?
Gärna hundar som hunden brukar få leka med = har förväntan på.

När hunden kan vara aktiv bland diverse störningar lägger du så klart även in passiva moment och tränar upp en bra stadga där.
Har man en lite utåtriktad hund anser jag dock att det är enklast för hunden om man börjar med att ge den en AKTIV uppgift - "Gå fint" - innan man kräver att den skall kunna sitta på rumpan och fokusera på matte trots div. störningar.

/Swat
 
Sv: Osäker hund - problemlösning

Inte vänta tills hösten. Hellre göra något än inget alls säger jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 399
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp