Oplanerat gravid..

A

anonyma_ann

NU har jag (vi) satt oss ordentligt på pottkanten. Eller också är det bara jag som förstorar.

Känner mig inte riktigt bekväm i situationen, därav det anonyma nicket.

Jag är oplanerat gravid. I v 8 redan.

Vi (jag och sambon) har en ganska vild 2-åring sedan tidigare.

Jag och sambon har köpt hus som vi renoverar. När vi flyttar in kommer jag att vara i v. 17-18. Det är en 3:a med hittintills oinredd övervåning= barnen kommer att få dela rum. Går det bra hos er?

Vi har ganska stora problem i vår parrelation, största är väl att jag upplever att sambon inte städar o hjälper till i hushållet= jag som har huvudansvaret. Har tom varit/är så dåligt att jag funderar på att separera om det inte blir bättre till sommaren. Dock går vi på familjeterapi.

Barnet blev till genom "slarv", vi har oftast kondom, men denna gång (vet exakt datum) så kom han i mig utan att kolla om det var "säker period".

Jag tycker att detta känns jättejobbigt, upptäckte det precis innan jul, och har ännu inte vågat säga något till sambon (jag vet, helt förkastligt..)

Jag tycker det är viktigt vad mina föräldrar tycker, (eg ganska löjligt när jag är ca 30), och de skulle INTE gilla en ny grav. Igår sa tex mamma när jag klagade över illamående att "ja, hoppas innerligt att det inte är något syskon till XX".

Är också superorolig för bebisen och ev skador, har druckit sprit, och ätit både mögelostar och rökt/gravad fisk samt målat.

Kommer jag att orka med 2 barn? Kommer jag att orka med grav? Den förra var jobbig med massa vatten etc.

Har ni några tips på hur jag berättar? Känns som att sambon kommer att bli jättearg och lägga hela skulden på mig.

Abort är inget alternativ. Har gjort det 1 gång, med "giltigt skäl". Och inget jag vill upprepa, speciellt inte för ett oplanerat, men annars välkommet barn.

Moderator: flytta till Föräldrar om du tycker...

Sv: Oplanerat gravid..

Grattis och lycka till!

Det går säkert bra! Medan barnen är små gör det inget att de delar rum, så småningom kan ni ju inreda den delen som inte är inredd

Jag har varit i din situation för mååååånga år sedan. Resultatet blev underbara Anna som i dagarna fyller 22 år. Ja, visst är det intensivt med två så små barn. Visst finns det såna som har synpunkter. Hade vi tänkt oss för hade vi väntat lite längre. Men... resultatet blev fantastiskt :love:

Du måste berätta för sambon.

Är abort inte ens ett alternativ om barnet riskerat att ta skada?

För om abort inte är något alternativ så är det ju bara att försöka att lösa det efter de förutsättningar som finns.
All gravad lax eller mögelostar innehåller inte listeria.
Så risken att du fått det är ganska så liten.

2 år är en vanlig ålder för syskon om man nu vill ha flera.
Dessutom så kommer den 2-åring som ni har nu att nästan hinna med att bli 3 år.

Abort är inget alternativ. Har gjort det 1 gång, med "giltigt skäl". Och inget jag vill upprepa, speciellt inte för ett oplanerat, men annars välkommet barn.
Men då finns det ju egentligen inget val än att föda barnet, eller hur?

Varför skulle din sambo bli arg på dig och tycka att det är ditt fel?? :crazy: Det är väl lika mycket hans fel eller? Det är ju knappast så att du blev gravid på egen hand.

Bry dig inte om vad dina föräldrar tycker heller. Varför skulle de ens ha någonting att säga till om när det gäller ditt liv och dina val i vuxen ålder? Du bestämmer över ditt liv!

Sen ska du inte tänka att graviditeten kommer att vara jobbig etc. Ingen graviditet är den andra lik så jämför inte. Och dessutom är de 7 månaderna du har kvar på graviditeten en fis i rymden jämfört med jobbet när barnet väl kommer ut. Då har du ett livslångt projekt.

Har ni några tips på hur jag berättar? Känns som att sambon kommer att bli jättearg och lägga hela skulden på mig.

Jag förstår inte hur han skulle kunna bli jättearg på dig. Han är väl själv "skuld" till detta?

Han valde att stoppa in den utan kondom och då är han också berädd att ta smällen OM de händer en "olyck" så aser jag!

Hade han INTE velat haft mer barn på ett tag hade han kunna gjort följande

1 det finns p-piller för killar
2 kondom på eller inge sex

Han valde att ha sex utan något av dessa alternativ och kan inte skylla på bara dig.. du våldtog han ju knappast;)

Slå näven i bordet och gör ett schema och dela på ALLT man är 2 och så är det bara!

Dela upp allt hämta lämna från dagis diska tvätta städa osv..

Eller sätt er ner och diskutera oki du är bra på att laga mat och tycker de är roligt oki men då städar jag istället och tvättar kläderna.

Eller hur man nu lägger upp arbetet!
Men du är ju ingen piga som skall sköta hemmet.. säg att det är på 2000 talet vi nu lever i och inte 1940

Jag tycker det är viktigt vad mina föräldrar tycker, (eg ganska löjligt när jag är ca 30), och de skulle INTE gilla en ny grav. Igår sa tex mamma när jag klagade över illamående att "ja, hoppas innerligt att det inte är något syskon till XX".
Det där var onödigt sagt av din mamma. Dina föräldrar har inte med saken att göra! Visst kan de ha synpunkter, de kanske oroar sig för att de vet att det är jobbigt med flera små barn, de kanske tycker sig se att det inte är bra mellan dig och din sambo... men ändå. Är du gravid får de tugga i sig det! Lite lojalitet från deras sida skulle inte skada!

Är också superorolig för bebisen och ev skador, har druckit sprit, och ätit både mögelostar och rökt/gravad fisk samt målat.
Men det går ju inte att göra abort bara för den lilla riskens skull. Så är det ju för jättemånga gravida, att de ätit och druckit "fel" innan de visste att de var gravida. Oroa dig inte för det!!!

Kommer jag att orka med 2 barn? Kommer jag att orka med grav? Den förra var jobbig med massa vatten etc.
Ja det kommer du. Man orkar det för att man måste. Du har liksom inget val att orka eller ej.
Det kan givetvis bli jobbigt.
Det kan likaväl bli jättelätt och problemfritt.
Man vet inte i förväg, det är ju så livet funkar...

Men då så! Då är ju valet enkelt.
Eftersom du redan har ett barn är steget inte så stort. Det nya barnet är välkommet av dig! Det är egentligen allt som behövs.
Om du och pappan inte kan leva tillsammans, ja det är ett annat problem. Det är klart, det är inte bästa läget att få barn, men ni har ju redan ett.
Ni är redan föräldrar. Om ni är det till ett eller två barn om ni separerar gör kanske inte så stor skillnad.

Lycka till och tänk efter vad du själv känner!

Kan du inte prata med er familjerådgivare, och sen kanske berätta det tillsammans med henne/honom?

Absolut kommer du orka med 2 barn, du är väl redan inne i alla rutiner och barn nr.2 kommer bara att flyta med.

Är du orolig för skador på fostret så boka tid för ett VUL, vet dock inte hur mycke de kan se så tidigt.

Det kommer gå utmärkt för dem att dela rum, min make och hans bror delade rum länge. Jag har även en kompis som delade rum med sina 2 småssyskon hela sin tid hos sina föräldrar, hon flyttade när hon var 19 år.

Om du inte vill göra abort en gång till så är valet enkelt. Men det du måste göra är att berätta för din sambo. Gör det så fort som möjligt. Och sen så hur kan han bli arg på dig. Du har inte gjort något fel. Man är två som har sex, man är två som skspar ett barn. Om han inte ville ha barn så skulle han inte ha kommit inne i dig.
Det var en dum kommentar av din mor. Men sen så har hon inte med det att göra.

Lycka till
Mvh

Men fy vilken mamma du har som säger så:mad:
Inte undra på att du drar dig för att säga ngt alls, men du får tänka som så att du faktiskt är vuxen, du har redan barn, ingen annan kan bestämma över dina livsval.
Om din mamma ens orkar börja vara negativ så klarar du dig bättre utan henne faktiskt.

Jag förstår att du känner dig orolig och att många tankar snurrar i huvudet just nu. Det är ju något stort på G!

Att barnen får dela rum anser jag inte vara något problem, vår son kommer inte ens få ett eget rum. Tänk på t.ex. tvilling som allt som oftast får dela rum också...

Det tar kanske någon vecka för dig att sortera upp dina tankar. Jag tror att det kommer bli jättebra!

:cry:Vissa saker och funderingar gör mig både ledsen och fundersam.
Ett barn på 2000-talet skall väl för "jössenamn" vara önskat.Om,inte så mår det bäst av att inte bli fött. Hur kommer det lilla storasyskonet att må,när mamma och pappa har det som de har det? En rättighet som många barn står utanför idag,
är att ha föräldrar som tar sitt ansvar,inte bara ser att "de har rätt till ett eller flera barn".
Laga de sprickor som finns,men INTE med ett barn till. Låt det vänta tills ni mår och har det bättre tillsammans.
Lycka till,och ta vara på den lilla ni redan har:)

Fast vem välkomnar detta barn med glädje? Morföräldrar och pappan vill inte ha honom/henne. Vad du själv vill framgår inte av ditt inlägg. Först tyckte jag att det verkade som att du inte vill ha ytterligare ett barn nu, men när jag läser igenom inlägget en gång till tänker jag att den negativa tonen kanske mest beror på att du inte har något stöd från omgivningen. Du själv kanske redan känner något för fostret, fast du skriver inte det?

Finns det inte någon annan anhörig eller nära vän som skulle stötta dig och en ny bebis? Farföräldrarna? Någon faster, morbror eller liknande?

Jag tycker bebisen förtjänar nån mer som älskar den hejdlöst, än bara en motarbetad mamma. Det kanske går leta upp en extra-mormor som kan vara delaktig redan nu? Det har funnits någon annan tråd om att hitta extra-mormor/farmor när de biologiska bor långt bort eller är oengagerade.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 874
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
638
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 593
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka