MrsScabtree
Trådstartare
Hur ställer ni er till att operera en pigg 12 årig hund? Jag tänker på sövningsrisken...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag misstänker att han böjar få starr och vad jag har hört så ska det gå att operera bort? Han är ju så pigg än så det skulle kännas synd om han skulle behöva gå och bli blind fast resten av maskineriet funkar bra.
Ögonen är grumliga och jag märker av att han koncentrerar sig väldigt för att "hitta" mig ibland när han är lös och det är mörkt samt att han verkar mer förvrrad i vissa situationer.
Jag skulle nog inte göra det för en starroperation, däremot om det vore nåt mer "allvarligt" tex. livmoderinflammation på en hund som varit i övrigt frisk och pigg för sin ålder fram tills sjukdomen.
Narkosmedel som finns nu är ganska skonsamma mot kroppen.
Då blir jag nyfiken..varför operera för det ena men inte det andra?![]()
min hund var 11 år när hon opererades för livmoderinflammation och hon repade sig mycket snabbt. jag tycker inte att man ska stirra sig blind på antalet år, utan på djurets allmänna kondition. jag tvekar inte att operera min hund igen om det behövs, trots att hon fyller 13 om någon månad. hade jag varit du så hade jag satt mig ner med en duktig veterinär, låtit denne göra en bedömning av din hunds kondition och sedan diskuterat fördelar och nackdelar med en operation.
Tack, jag ska göra det![]()