Sv: Ont

Jag har skrivit det förr, men min uppfödare hade tibbe en gång i tiden. Hon bara skakar på huvudet och säger att det var vansinnigt att hon fick en sådan som första hund ;)

Hon drömmer ibland om att skaffa tibbe igen, men orkar inte riktigt säger hon!

Men just i detta fall förlitar jag mig faktiskt på min erfarenhet :o Han är ingen missförstådd liten vovve som bara är busig och oaktiverad. Det är "något".

Så kan det säkert vara, men hur många timmar om dagen får han vara ute på rejäl promenad, och utöver det, träning och lek?

Till en rejäl promenad räknar jag inte barnvagnsgående, i detta fall när hunden är så aktiv.

Jag förstår din poäng och vart du vill komma. Jag ser också vinsten med ett gediget lydnadsarbete med hunden. Jag avskyr att skriva ordet, men han måste lära sig att underordna sig och det skulle han också kunna lära sig genom det.

Hur mycket han aktiveras hemma vet jag inte. Han kan i alla fall lite lydnadsgrunder, om än inte med någon precision.

Hos mig aktiveras han 0 h om dagen eftersom vi bara går med barnvagn 2-3 h per dag. Någon gång har jag försökt ha med honom ute en heldag, men då har han bara dragit till bilen efter ett tag och valt att ligga där istället.

Jag upplever inte honom som så aktiv. Iaf inte så aktiv som mina egna hundar varit. :o

Men grundproblemet ligger fortfarande i hans temperament, även om man kan slipa ned det med rätt ägare och rätt träning. Men han hade nog aldrig pallat med så mycket träning som min vovva krävde. Då hade han packat ihop.

Men nu är det bara 10 h kvar! Sen får någon annan passa upp prinsen ;)

Senast ändrad:

ska man plocka ner en sådan hund ska man nog vara väl vadderad. även om man inte tänkt vara fysisk med hunden. jag har umgåtts ganska mycket med en hund som oftast fått göra som han vill. men jag fick nog när han vägrade sluta trakassera loke och visade med ett mycket dominant kroppsspråk att ämnet inte var diskuterbart. han gick loss fullständigt och tuggade på min hand, och sedan tuggade han lite på sig själv också. tack gode gud att han bara vägde 5 kg och egentligen är en ganska snäll hund...

Är du verkligen säker på att det inte är en Rottweiler du har där hemma. Det låter mer och mer som det.

Att ingen burit hand på honom kan i det här fallet snarare vara en nackdel än en fördel. Själv anser jag att bästa och enklaste sättet att hantera den här typen av hund är att hänga upp den i kopplet. Vid morr och tjafs så dras strypet åt och så kan de hänga där och sprattla. Det blir ingen kamp av det (vilket de här hundarna vill ha) och man själv kan stå där och vara helt lugn. Inget vrålande och hunden har inte en chans att käfta.

Men fega är de och reaktionen är nästan alltid att bli förbannad. Snubblar man på dem så reagerar de med att kasta sig runt och morra/skälla. Kommer man runt hörnet och råkar skrämma dem så blir det ett halvt utfall från hunden. Inte trevligt alls.

Ja det tror jag nog. JAG hade inte velat ta på mig den biten att plocka ner hunden som brandgul beskriver, speciellt inte om det inte var min hund utan bara en passhund. Spekulerade mest i vad som borde göras.

Jo han har ju gett mig lite att grunna på och det är ju alltid intressant!! Jag har aldrig haft för avsikt att "dressera" honom. Men hans matte hade nog lite förhoppning om det när han kom hit :o Det framkom väl lite när vi pratade med varandra först... En yrslig ouppfostad hund hade jag ju helt klart kunnat bidra lite med. Då blir det ju mer lite trix och sådana saker i positiv anda som man kan göra med andras hundar. Det ska ju mycket till för att jag ska korrigera någon annans hund. (Förutom säga nej osv.) Men det här problemet var ju mycket större än så... Jag förstår som sagt att hon inte kommer åt problemet med t.ex. inkallning och koppeldragande. De har ju tränat för privat instruktör någon månad nu och jag har iaf inte märkt någon skillnad. Däremot är det lite bättre när han varit här ett par timmar några dagar på raken. Sen börjar det om igen...

Men några framsteg har vi gjort! Jag har kört byteshandel med honom. Ignorerat hans morrande och tagit saker från honom och bytt med en speciell leksak och berömt jättemycket när han tagit det. Igår när jag kom hem sprang han runt i hela lägenheten och hämtade just den leksaken!

Jo han är kanske en liten miniråtta ;)

Han morrade på grannen när hon öppnade sin dörr för snabbt i vår trappuppgång.

Min kompis har ju några sådana här. Hon säger att man måste peka med hela handen direkt, annars tar de över. Så han är ju inte unik på sitt sätt. Vilket jag också tröstat hans matte med. Hon min kompis gick på pumpen med sin andra hund. Nu först förstår jag varför hon tränat så mycket med honom jämt :idea: Jag har inte riktigt förstått problemet tidigare!

Själv anser jag att bästa och enklaste sättet att hantera den här typen av hund är att hänga upp den i kopplet. Vid morr och tjafs så dras strypet åt och så kan de hänga där och sprattla. Det blir ingen kamp av det (vilket de här hundarna vill ha) och man själv kan stå där och vara helt lugn. Inget vrålande och hunden har inte en chans att käfta.QUOTE]
:confused::confused::confused:

Du (och en massa andra) har i tråd efter tråd jobbat intensivt med att sprida skrönorna om olika koppel och halsbands farligheter, visserligen utan att kunna verifiera detta, men nu har du i denna tråd både förordat halti och att hänga upp hunden i stryp.
Har du kommit till bättre vetande eller är det bara en fruktansvärd dubbelmoral?

Varför har inte de vanliga moraltanterna reagerat på detta?

ehm... det är jag som är den hysteriska moraltanten ;). och jag tror jag känner brandgul tillräckligt bra för att säga att hon inte kommer hänga upp någon hund i kopplet. jag tycker inte heller att det är en metod att rekommendera, utan anser att strypning = djurplågeri. hur man ska göra istället vet jag inte. frågan är om det går att göra något åt hunden. det verkar nästan som om alternativen går ut på att göra hunden så rädd att den inte vågar käfta emot. hur man än vrider och vänder på det blir det ingen bra hundhållning. OM man inte låter hunden vara lite bossig och hittar ett läge där både husse/matte och hund är nöjda med att få bestämma litegrann. men alla hussar/mattar trivs inte med det.

. det verkar nästan som om alternativen går ut på att göra hunden så rädd att den inte vågar käfta emot. hur man än vrider och vänder på det blir det ingen bra hundhållning. OM man inte låter hunden vara lite bossig och hittar ett läge där både husse/matte och hund är nöjda med att få bestämma litegrann. men alla hussar/mattar trivs inte med det.

Men alternativet blir ju att människan blir så rädd att hon inte heller vågar käfta emot? Det är ju VI som köper en hund som ska passa in i vårt liv?

Att få hunden rädd handlar det väl inte om. Snarare en demonstration så att hunden inser att man inte är någon dörrmatta. Nog finns det fler alternativ.

men att hunden ska passa in i vårt liv gäller ju bara ibland? det är ju inte okej att lämna dem i 8 timmar varje dag, varför ska det då vara okej att skrämma den till lydnad? gränsen borde gå vid vår svenska djurlagstiftning, men den är ju klart överskriden om man hänger hunden så att den stryps.

Att få hunden rädd handlar det väl inte om. Snarare en demonstration så att hunden inser att man inte är någon dörrmatta. Nog finns det fler alternativ.

varför tror du att jadzias metod fungerar? har du sett hur en strypt hund reagerar? vad finns det för andra alternativ menar du?

varför tror du att jadzias metod fungerar? har du sett hur en strypt hund reagerar? vad finns det för andra alternativ menar du?

Frågan var inte riktad till mig, men jag har sett vid ett antal tillfällen sk vana hundmänniskor som "hänger upp" sina hundar i strypet när inget annat fungerar - och det fungerade inte heller. Den senaste är en hundaggressiv Rottishanne som alltsom oftast hängs upp i sitt stryp, för att överhuvudtaget gå¨att hålla, och det har ingen som helst verkan annat än att han blir ännu galnare. Har även sett metoden nyligen mot en överstressad hund som varvade upp under träning. Inte blev den precis lugnare av att hängas upp i strypet.
Jag vet inte riktigt på vilken slags hund det skulle fungera och om det inte finns bättre sätt...

ska det funka så ska hunden riktigt tappa andan och få dödsångest. de blir rätt spaka då. jag har sett det när det fungerar och det var inte trevligt alls.

det verkar nästan som om alternativen går ut på att göra hunden så rädd att den inte vågar käfta emot.

Jag svarade på ovanstående. Att det visst finns alternativ. Och jag tror inte heller att den här hunden blir knäckt och rädd för människor av att hängas i kopplet en stund (även om jag är tveksam till om det är rätt metod), den blir snarare förbannad, frustrerad men inser förhoppningsvis att den mött sin överman. För stunden iaf.

Eller menar du själv att det är enda alternativet?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 850
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 916
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 018
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V