Brandgul

Trådstartare
Just nu gör det ont lite här och var. Men mest handikappande är att det gör ont i handleden.

Jag rastar en hund ett par dagar i veckan och han drar något fruktansvärt i kopplet. Eftersom jag samtidigt går med barnvagn får jag en enorm belastning på handleden.

Eftersom jag har honom så sällan blir det ingen långsiktig träning heller. Det jag eventuellt skulle kunna lära honom är ju borta igen nästa gång vi träffas.

Just nu har jag så ont att jag knappt klarar av att skriva detta :(

Några förslag? Att bli arg på honom räcker måttligt. Han är Kungen och varför ska en undersåte (dvs. jag) bestämma över honom? Någon gång har jag blivit förbaskad och vrålat och stampat foten i backen och då har den stackars hunden trippat vid min sida flåsandes. Men efter 20:e tjuvtycket mot en lyktstolpe gick säkringen för mig. Annars ligger han i med ett konstant tryck i kopplet hela tiden.

Jag ska rasta honom någon vecka till och undrar hur jag ska ta mig igenom det? Hur skulle ni gjort?

Sv: Ont

Jag ska rasta honom någon vecka till och undrar hur jag ska ta mig igenom det? Hur skulle ni gjort?

Hunden är du av med om någon vecka, men du kommer antagligen inte bli av med dina onda handleder, det kan vara en inflammation, sök, det finns bra antiinflammatoriska tabletter, har du tur hjälper och räcker det.

Jag skulle ha pratat med ägarna om hur jag gjort för att komma tillrätta med problemet så att dom kan träna på det i mellan!

Sätt på honom en Halti! Börja sen från början, som vid vanlig koppelträning, fast med Haltin slipper du hålla emot så hårt.

Det är i sådana här lägen halti och liknande har ett existensberättigande. Du har ont, riskerar skada och kan inte snabbt lära av hunden med att dra. Då får man använda hjälpmedel. Om det sedan är halti, gå-fint-sele eller stackel är sak samma. Nu har väl det sistnämnda blivit förbjudet så du får väl ta en halti.

Nu har hunden varit här igen och jag kommer på varför jag skrev denna tråd. En halti hade faktiskt varit ett bra alternativ... Men nu är det bestämt att han bara kommer att vara här några få dagar till, så jag får härda ut. Idag drog jag kopplet över barnvagnens handtag så han lägger största kraften där och så får han väl dra då...

Förra gången jag skrev om honom så var det en del som kallade honom för "ouppfostrad slyngel" när jag hävdade att det är en "maktgalen" hund. Jag ska berätta vad han gjort nu...

Igår rusade han in i vardagsrummet och snodde sonens strumpa som låg på golvet. Jag höll på klä på sonen så jag ryade till att han skulle släppa den, vilket han gjorde utan tjafs och jag var riktigt nöjd :) Vi har ju hållt på träla här ett tag att han morrar när han har saker han inte får ha. Men idag hade han fått tag på något annat. Han ställer sig på bädden och morrar och när jag försöker se vad han har. Jag hade sonen i famnen och ville bara se att det inte var en leksak, alltså jag tog inte på honom eller så. Då spänner han ögonen i mig och nästan tar ett steg emot mig och morrar. Jag blev skitföbannad och svor åt honom och stampade i golvet och då satt han svansen mellan benen och drog till köket. (Den lilla gullungen) Han har aldrig tagit något som till hör min sambo. Inte ens hans strumpor som ligger på golvet. Han dyker under vagnen och tar sonens saker, och i andra hand mina.

Nu ger jag upp att det ska kunna fungera. Han får vara i köket och hallen och jag plockar bort allt som är löst. Han får dra i kopplet och göra vad han vill. Så länge jag inte har ett endaste krav på honom är han väldigt snäll och go. Bara tre dagar kvar och det får både han och jag stå ut med.

Hunden är över tre år gammal och tyvärr tror jag att detta är ett etablerat beteende och har hans familj inte kommit längre än så här tror jag inte att det försvinner. Jag skulle allvarligt överväga att inte ha kvar en sådan här hund... Han har mycket i sig och i kombination med en oerfaren matte har hans sämsta sida verkligen fått chans att utvecklas. Jag tror att han hade fungerat om han varit hos någon hundvan från början :(

Nu vet ju inte jag hela bilden men är hunden verkligen så pass jobbig att den borde avlivas?

Om han är van att bestämma så är det ju inte speciellt konstigt att han mopsar upp sig och säger emot vid en tillsägelse. Men han lyssnade ju på dig och gav med sig när du sa till på skarpen.

Med en mer van och bestämd ägare så skulle det säkert gå att få styrsel på honom. Men jag förstår att inte du har tid eller ork till att vara den som reder ut honom.

Tycker hans ägare ens att de har ett problem? Om inte så är det ju bra om du kan göra dem uppmärksamma på situationen.

Nu vet ju inte jag hela bilden men är hunden verkligen så pass jobbig att den borde avlivas?

Om han är van att bestämma så är det ju inte speciellt konstigt att han mopsar upp sig och säger emot vid en tillsägelse. Men han lyssnade ju på dig och gav med sig när du sa till på skarpen.

Med en mer van och bestämd ägare så skulle det säkert gå att få styrsel på honom. Men jag förstår att inte du har tid eller ork till att vara den som reder ut honom.

Tycker hans ägare ens att de har ett problem? Om inte så är det ju bra om du kan göra dem uppmärksamma på situationen.

Det är ju inte säkert att ägarna har problem med hunden.

Jo... Hon var lite vag när hon lämnade honom här. Att han kunde "svamla" mot henne men att det gick bra för andra. T.ex. kan de på hundtrimmet klippa hans klor, vilket inte hon kan. När jag frågade om han fick ligga i möblerna hemma sa hon lite vagt att de inte hade varit bestämda med det där. Alltså han morrar om man ber honom gå ned. Vilket jag löste med att "hälla" ned honom från täcket och efter det får han inte vara i något rum med säng. Jo han drar i kopplet med henne också... Hon är bekymrad över att inkallningen inte fungerar. Jag är bekymrad över att något ö h t inte verkar fungera...

Ja jag hade faktiskt börjat fundera i de banorna. Jag hade inte orkat leva med en sådan här hund tror jag.

Jag tänkte tanken först att det skulle vara en rolig utmaning. Men nej. Det är något med denna jycke... Det här är något jag inte träffat på och jag upplever det inte som att det handlar om bara "ouppfostrad". Det sitter något i mentaliteten också. Jag kan inte riktigt sätta fingrat på det. Jag är van vid olydiga och slamsiga hundar. Överenergiska. Stressade. Men detta är något annat. Det skulle vara intressant att se hur situationen ser ut om ett år...

Kontaktövningar som gör dig väldigt rolig är vad jag skulle ha gjort i den här situationen. Har en unghund som har betet sig ungefär likadant men det har till viss del arbetats bort nu, vet att det är ett stort problem eftersom jag sjävl lätt får ont i händerna, det blir inte heller bättre när dert börjar blir kallt.

Haltin är en trevlig sak i den här situationen men jag har märkt att den nästan han vara med av ondo än vad den gör gott. Mitt problem var en stor hane som fortfarande drog lika mycket men också drog fram och åt sidorna.

Jag som alltid är sugen på utmaning skulle försöka ta hjälp av en bra instuktör och sedan jobba massor hemma för att få det att fungera men först av allt tagit till vet. för att se att hunden är frisk.

Jag tänkte tanken först att det skulle vara en rolig utmaning. Men nej. Det är något med denna jycke... Det här är något jag inte träffat på och jag upplever det inte som att det handlar om bara "ouppfostrad". Det sitter något i mentaliteten också. Jag kan inte riktigt sätta fingrat på det. Jag är van vid olydiga och slamsiga hundar. Överenergiska. Stressade. Men detta är något annat. Det skulle vara intressant att se hur situationen ser ut om ett år...

Jag skulle lita på den magkänslan. Frågat ägaren om halti var ok att använda den sista tiden och jag skulle INTE binda/linda upp kopplet i barnvagnen! Inte heller skulle jag konfrontera hunden över grejer den har snott (även om det går emot sunt hundförnuft) utan istället kanske peppat ägaren till att ta kontakt med rätt tränare. Speciellt skulle jag undvika sådana situationer om jag står med mitt barn i famnen.

Senast ändrad:

Haltin är en trevlig sak i den här situationen men jag har märkt att den nästan han vara med av ondo än vad den gör gott. Mitt problem var en stor hane som fortfarande drog lika mycket men också drog fram och åt sidorna.

Det är fel att tro att haltin i sig ska lösa problemet. Däremot är det en temporär lösning som man tar till om man har problem att hålla hunden samtidigt som man tränar koppelhyfs. Safety comes first.

Lägg kopplet från halsbandet och efter ryggen, sedan under buken och opp på andra sidan och sedan under kopplet, så att det bildas en snara runt buken på hunden. Om hunden vill dra så stramar kopplet runt bukmuskulaturen och hunden tappar lusten att dra. Enkelt och helt oskadligt, men man har fortfarande en ouppfostrad hund i kopplet, men man slipper dräpa sig själv.

Jag har faktiskt med flit utelämnat vad det är för ras. Minns när någon skrev om sin Rottweiler på 7 mån som morrade. Då tyckte alla att hon var tvungen att ta tag i det direkt för annars skulle hunden bli livsfarligt (nåja, kanske inte skrevs just så) Men när jag beskrev mitt problem med en äldre hund av okänd ras med redan etablerat beteende så tyckte alla att han var "lite busig". Det kommer bara bli rasdiskussion av det hela. Men jag kan säga medelstor av sällskapsras.

Det lustiga är att när han var här första gången föll jag för honom direkt och sa att klart ska han vara här. Ungefär samtidigt träffade de en tränade som sa att han är lättlärd och positiv och det kommer bli lätt att få ordning på honom (avseende koppel, inkallning och sånt man gör ute)

Han hade varit här en eller två dagar när jag började inse att något inte stämmer. Söt och rar, men... Något... Jag frågade hur det gick med tränaren. Då sa hon att tränaren sa att han var svår eftersom han var så "dubbel". Han är positiv och lättlärd, men sen har han sin andra sidan. Vill inte lyssna, visar finger och vissa saker skiter han högaktningsfullt i att lära sig. Kanske inte en helt pedagogisk beskrivning, men just nu orkar jag inte prestera en mer korrekt text. Men han är både lätt och svår.

Nej jag lindade inte kopplet. Jag lade det liksom över hantaget i 90 grader och då kommer dragkraften där istället för på min handled. Funkade ju inte helt, men helt klart bättre. Jag är får snål för att lägga ut pengar på en halti för de dagar som är kvar faktiskt :o Jättelite kvar. Jag hade från början tänk ha honom mycket längre :(

Ja den sista händelsen gjorde mig jättebesviken. Jag tycker att just det där med föremål hade börjat lösa sig. En gång har han också släppt i handen på mig med bara "loss". Idag gick jag bara fram, inte ens fram till bädden, jag böjde mig heller inte ned. Jag var på vad jag anser vara ett okej avstånd som ingen hund borde börja försvara sig i. Möjligtvis att de böjer ned huvudet lite snabbt, men inte mer än så.

Om det bara var någon sak som inte fungerade hade jag tyckt att det var okej. Men nu är det sak på sak på sak. Framförallt är det något i hundens attityd. Han är inte beredd att böja sig en millimeter. Han är van att få som han vill. Borde en normalt funtad hund som bor i en normal och engagerad familj som ändå vill uppfostra hunden misslyckas på så många punkter?? Något borde väl fungera? Han är lugn och samlad och inte stressad. Informationen borde gå fram. Ändå är det små små saker hela tiden som bevittnar om att det är han som bestämmer. Punkt.

Om jag säger nej när han vill slicka ur diskmaskinen förväntar jag mig någon slags reaktion. En hund kan avstå från något om de får en vänlig eler bestämd tillsägelse. En busig/stressad hund kanske inte uppfattar informationen. Men han är inte blockerad och han vet vad nej betyder. Men då försöker han istället slicka från andra hållet, eller bakom min rygg, eller krypandes eller... ja han fortsätter tills han hittar en lucka. Så är det i alla situationer där man skulle vilja att en hund lyssnade.

Hehe, låter som en ganska så smart och självständig hund, en som ifrågasätter och inte automatiskt lyder bara för att den "borde". Jag känner två Shar Pei:er som är såna, kände en Labrador och min egen hund (Beauceron) är lite åt det hållet. Han är t.ex. en riktig ögontjänare, kan vara som ett tänt ljus när jag är med men vänder jag ryggen till så kan han mycket väl stjäla julskinkan från bordet, slita sönder sop-påsen för att komma åt innehållet eller käka upp all katternas mat. Fast han vet att han inte får. Men om ingen ser, så... Han gör heller inget utan att liksom ha nåt i utbyte, bara beröm och "godkännande" räcker inte speciellt långt, helst ska det vara godis också.
Samtidigt är han jättesmart och faktiskt enormt lättlärd - om han tycker det lönar sig! För en bit köttfärs kan han göra NÄSTAN vad som helst!
Därmed inte sagt att jag kan ge dig några tips... Är han en självständig och självtänkande hund så tror jag inte du kan göra om hans personlighet, i vart fall inte utan att knäcka honom och det vill väl ingen. Jag tror han måste dels veta vad som är okej och inte, inget velande och inga kompromisser. Raka besked. Sen får man nog trixa lite och lura honom med olika motivationer. Du vet nog själv bäst vad som får hans hjärta att picka lite snabbare och drägglet att rinna?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 850
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 916
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
14 018
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka