Ont i ryggen/öm (långt)

Janey

Trådstartare
Happ, då hände det nått nytt igen =/ Min unghäst har ont i ryggen.. Stallchefen var och tittade på henne, hon sa att mycket var att hon att hon var spänd. Hon i princip petade på ryggen och hon fick en jääätte svank (och hon är i princip rakryggad) så hon masserade en stund för att släppa lite på spänningen, då ömmade hon inte alls lika mycket men dock fick hon en liten puls i ryggen. Tog tempen som låg då på 38.1, dan efter 37.7, så det var ingen feber direkt heller. . Detta var för ca. 1 vecka sen.. Men hon ömmar fortfarande trots över en veckas vila.
Så planen är att ta henne till en kiropraktor..

För att ni ska få en lite större helhet tillägger jag en del relevant fakta:
Hon har en ny sadel som hon fick för 3månader sen, denna var utprovad av en vääl rekommenderad sadelutprovare, som jag har stort förtroende till. Har en padd under.

Red två dagar, men dock lätta pass, varav ett var ett mycket lätt hopp-pass, max 50 Med mycket skritt, hade bytt från bettlöst till bett, då tandläkarn varit här och fixat tänderna, dock var hon fortfarande tjafsig i munnen (= hon gick inte lika avspänt i formen som hon brukar) sen hade hon vila en dag och dagen efter vilo dagen kände jag över ryggen och märkte rygg ontet. OBS! rider henne lätt.. alltså lätt trav och sitter ej i galoppen, för att underlätta.

Samma dag som jag kände rygg ontet, hade hon blivit lämnad :mad: ensam ute i hagen och min dam kan INTE bli lämnad ensam i hagen, har hänt en gång tidigare och då galopperade hon av sig en sko och blev halt. När jag skulle ta in henne, var hon märkbart upprörd och flåsig, gnäggade och kastade med huvudet. (kanske sträckt sig?)

Hon är 4 år, kanske växtvärk? ev. träningsverk?(dock inte troligt, då hon har betydligt bättre kondition att gå längre pass, men vill aldrig köra slut utan lägger in många skrittpauser i passen)

Nu vill jag gärna höra vad ni tror att det kan vara?:confused: För blir hon inte bra inom ett par dagar så beställer jag tid, men känns skönt att ventilera lite med andra.. Nån med liknade erfarenhet?
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Prova att smörja in hennes ryggmuskler med arnikatinktur, det är milt men hjälper jätte bra vid ömma muskler. Lägg gärna på ett lite varmt täcke efter.

Ledsen men sadelutprovare är bara människor dom gör oxå misstag, det är inte säkert att sadeln passar ändå.. Prova att rida i sadeln en liten stund när ryggsmärtorna har släppt, om hästen får ont i ryggen igen så är tyvärr nog inte sadeln ultimat för hästen. Obs prova max 30 min. Att hon inte ville slappna av när du red var nog ett varningstecken på att sadeln inte satt som den skulle.

Gjorde själv ett misstag, fick tillbaka sadeln efter en omstoppning av en väldigt känd sadelmakare. Red i den och hästen kändes jättekonstig, trodde att han bara var väldigt oriden så jag kämpade på. Efteråt så var hästen så öm i ryggen att när jag tog på den så la han sig nästan, kände mig som världens största idiot som inte hade förstått!! Som inte hade lyssnat till vad han försökte säga mig när han för första gången i sitt liv blev hård i munnen....

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Tyvärr var hon tjafsig och dan på bettet även innan ryggontet. Vilket försvann med det bettlösa.. Dessutom fick jag henne igenom kollad idag igen och ömmandet i ryggen har flyttats bakåt på länden på höger sidan, vilket gör att hon också ömmar i vänster nacke. Så imorgon ska jag ringa till en kiropraktor som tydligen ska vara jätte bra och var väldigt bra på att se bristerna på även ryttaren, inte bara häst (ex, att ryttaren är sne o.s.v.). Så vi får se hur det går.. Känns lite tråkigt bara!
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Har haft ett fullblodssto som ömmade mycket i ryggen, en känslig och lättstressad dam.

Hade massör ute ett par gånger, men det kom alltid tillbaka.

Tog ut vet. som sa att hon hade muskelinflammation i länd och kors.

Behandlades med cortison och promenader vid hand i sex månader :eek:för att bygga korrekta ryggmuskler, vilket inte går om man rider en spänd häst.

Det var en jobbig tid, men hästen blev helt bra.
Innan du tar ut kiropraktor eller massör, så tycker jag först att du ska ta ut en duktig vet, det kan ju vara en inflammation.Alla hästar får inte hög feber för det.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Hmm, mycket möjligt att det kan vara det.. Men ska ta ut en kiropraktor först ändå. Litar inte ett dugg på våra distrikt vet. så om han ser att det är nått, så fixar jag en transport och kör ner till en atg klinik för att jag ska känna mig säker! Men vad visade hon för symptom när du upptäkte att hon hade inflammationen (rygg ont)
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

för att hon harväldigt rak rygg och det gör att sadeln ligger mycket stadigare..
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Hmm, mycket möjligt att det kan vara det.. Men ska ta ut en kiropraktor först ändå. Litar inte ett dugg på våra distrikt vet. så om han ser att det är nått, så fixar jag en transport och kör ner till en atg klinik för att jag ska känna mig säker! Men vad visade hon för symptom när du upptäkte att hon hade inflammationen (rygg ont)

Symptomen var att hon ömmade för tryck,svankade när man tryckte.
Emellanåt gick hon lite orent,sen blev det bättre igen,var spänd och stressad ofta,ville inte hoppa.
Urinen började lukta starkt.
Massagen hjälpte bara tillfälligt,så här höll det på ett bra tag.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Vill också säga att eftersom hon är så ung, så har hon ju inte hunnit bygga upp stabila ryggmuskler och om man då fortsätter rida när hästen är spänd så bryter man ner istället för att bygga muskler(har min vet. lärt mig)

Jag hade nog i såfall åkt till klinik innan jag tagit ut kiropraktorn, om jag var du.

En kiropraktor kan ju inte göra så mycket åt musklerna,det är ju snarare en massör du ska ha, men man ska INTE massera om hästen har en inflammation, det var ett misstag jag gjorde, därför blev det värre också.
Kan säga så mycket att efter behandlig och uppbyggnad så var det en helt annan häst jag hade, så det var klockrent att det var rätt diagnos.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Hon har en ny sadel som hon fick för 3månader sen, denna var utprovad av en vääl rekommenderad sadelutprovare, som jag har stort förtroende till. Har en padd under.

Min fråga till dig måste således bli, är denna sadel utprovad med padd under? Om inte så kan det jämföras med att du själv provar ut ett par skor som passar perfekt, när du sen kommer hem bestämmer du dig för att sätta på dig raggsockor i dina nya skor. Resultatet blir att skorna är för trånga och börjar klämma.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Vi hoppade två dagar innan och då var hon som vanligt.. Och grejen är den nu att själva ryggontet har vandrat bakåt mot högra sida av länden.. fast det kan ju vara mycket möjligt att det är det iallafall.. Ska hålla alla kort öppna och inte utesluta nått..
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Ska tillägga att jag också hade en utprovad sadel, så det var inte det.
Mitt sto ömmade mer på höger länd än vänster.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

råkat missa några inlägg =S Men aja, när jag provade sadel blev jag rekommenderad att ha en tunn padd under just för att sadeln inte skulle ligga och glida fram och tillbaka (har förbygel, men ger ju inte 100% stabilitet). Absolut rider jag inte henne just nu. Men eftersom jag inte rider henne heller, men är fortfarande öm, känns inte sadeln så trolig (men visst, jag ska inte säga att det inte är det, för det kan det ju också vara)

Känner mig jätte förvirrad nu. Eftersom att det mycket väl kan vara en inflammation! (är ju absolut ingen expert) men då stallchefen tycker att jag ska ta ut en kiropraktor och jag litar ju på henne.. Men just nu känner jag mig lite velig. Vet inte om jag ska åka till kliniken eller inte.. Usch är förvirrad..
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Hon kanske bara har sträckt sig eller liknande.
Du kan väl avvakta några dagar och se om det blir bättre. Prova att longera alt tömköra henne lite försiktigt för att se om hon blir bättre av att röra sig lite och få igång blodcirkulationen.

Ha absolut inte sadel eller sitt på henne medan hon ömmar.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

En passande sadel glider inte fram och tillbaka, låter som om utprovaren inte hittade någon som passade tillräckligt bra eller så kan den inte så mycket som den utgav sig för att göra.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Veterinär först (klinik) sedan efter det kan man ta till alternativa behandlingar som kiropraktor osv.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Veterinär först (klinik) sedan efter det kan man ta till alternativa behandlingar som kiropraktor osv.

Håller fullständigt med Vetrinär först och sen Kiropraktor..

Och be någon kolla sadeln så den verkligen passar.
Är även själv lite nyfiken på hur sadeln ligger 1 bild ;)??

Lycka till med din pålle Mia :)
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Jag håller just nu på att behandla en häst med inflammation i länd ryggen och bak i korset. Hade ut vet. som konstaterade en muskelinf. fick medicin, metacam (antiinflammatoriskt och smärtstillande), kortison tabl. + B-vitamin och sjukhage en månad. Han kommer ut i nästa vecka och gör en ny bedömning och har jag tur så kan jag börja promenera henne för hand, som någon annan skrev för att bygga rätt muskler. Total behandlings tid är att räkna 4-6 månader. Hon får inte bära sadel under denna tid, utan bara promeners och senare tömköras. Orsaken till att min häst fick det, var att hon fruset. Hon är en riktig fryse kyckling, det är stora duntäcket ute och back on track ryggtäcke och tjockt stalltäcke inne som gäller. Får absolut inte bli ner kyld! Han rekomenderade också att jag masserade henne med typ kamfersalv el. blulotion linement.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Glömde, min häst hade inte någon feber.
 
Sv: Ont i ryggen/öm (långt)

Jag håller just nu på att behandla en häst med inflammation i länd ryggen och bak i korset. Hade ut vet. som konstaterade en muskelinf. fick medicin, metacam (antiinflammatoriskt och smärtstillande), kortison tabl. + B-vitamin och sjukhage en månad. Han kommer ut i nästa vecka och gör en ny bedömning och har jag tur så kan jag börja promenera henne för hand, som någon annan skrev för att bygga rätt muskler. Total behandlings tid är att räkna 4-6 månader. Hon får inte bära sadel under denna tid, utan bara promeners och senare tömköras. Orsaken till att min häst fick det, var att hon fruset. Hon är en riktig fryse kyckling, det är stora duntäcket ute och back on track ryggtäcke och tjockt stalltäcke inne som gäller. Får absolut inte bli ner kyld! Han rekomenderade också att jag masserade henne med typ kamfersalv el. blulotion linement.


Exakt samma bahandling och rehab. som jag fick.
Det tar låång tid och är jobbigt,6km,promenad fem dagar i veckan i vinterväder:eek:
Men det gick och jag fick en helt annan häst, märkte en enorm skillnad i hästens balans och bärighet sedan. Jag lärde mig enormt mycket om hur ridning och spända kalla muskler påverkar hästar.:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 480
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 232
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: trollmamma
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp