Ont i hovarna av ringskor?

Ravishing

Trådstartare
Jag har varit inne några vändor på kliniken med mitt sto som kom från Tyskland i våras och det senaste som är lokaliserat är hovleden. Hon är behandlad andra gången nu och var sist vi var inne ohalt. Vi satte för 2 veterinärbesök sedan på henne ringskor fram just pga. att hon inte ska "gräva ner" sig så mycket i trakten.

Ända sedan vi satte på ringskorna har hon varit halt på morgonen men det har gått bort efter att hon gått 5 minuter ute i hagen. Det konstiga är ju att hon är ohalt vid böjprov men ändå halt på morgonen så jag antar att det är i hoven. Mina misstankar lutar då direkt åt att det är ringskorna som trycker på bakdelen av hoven och skapar ett tryck eller att det kanske gör ont där när. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Har någon här en endaste pytteliten erfarenhet av hästar som fått ont i hovarna av ringskor? Eller kanske en liten tanke om vad det kan vara?

Tack på förhand:bow:

Senast ändrad:
Sv: Ont i hovarna av ringskor?

Jag har själv aldrig skott med ringskor, men min hovslagare som gillar att svara på frågor från mig som är intresserad av skoning, säger att min häst aldrig ngnsin skulle kunna gå med ringsko pga hur han ser ut i sina hovar. Han är platt och grund i sina sulor och en ringsko skulle ge för mkt tryck bak i trakten/strålen för att han skulle kunna gå med dem.

Det var något sådant jag hade i åtanke men...Hm, om hon vore så skulle inte hovis ha sagt något om det då? Men det kanske kan vara så. Fick häromdagen en fråga om hon hade fullblod i sig pga. hur hennes fötter ser ut. Fullblodsfötter brukar väl vara lite späda, känsliga och grunda eller är det något jag bara fått för mig? Men jag ska faktiskt prata med hovis som skor mina andra hästar om det. Tack så jättemycket för tipset!!:bow:

Testade ringskor på min häst för ca 1/2 år sen pga av senskada men det funkade inte alls. Hovslagaren hade satt på med stråltryckare också å jag misstänker att det va pga av dem.
Va som vanligt samma em/kväll han blev skodd och som vanligt på morgonen när jag tog ut han i hagen men på em var han ofräsch när jag tog in han, blev bara värre å värre när jag promenerade med honom.
Drog av skorna själv några timmar senare å då gick det över.

Jo glömde å säga att vi misstänkte också att det kanske kunde va att vinklarna ändrades för mkt på han, e ju ganska gammal å lederna har väl anpassat sig efter hans "normala" vanliga vinklar. Men bara en teori.

OKej tack så mycket för svaret. Tror jag måste höra med både vet och hovslagare!!

Det var något sådant jag hade i åtanke men...Hm, om hon vore så skulle inte hovis ha sagt något om det då? Men det kanske kan vara så. Fick häromdagen en fråga om hon hade fullblod i sig pga. hur hennes fötter ser ut. Fullblodsfötter brukar väl vara lite späda, känsliga och grunda eller är det något jag bara fått för mig? Men jag ska faktiskt prata med hovis som skor mina andra hästar om det. Tack så jättemycket för tipset!!:bow:

Nej du har helt rätt - fullbloden ser ganska typiskt ut så i fötterna. Min är fullblod. Hovis sa att hon sett många som provat på liknande fullblod men fått åka ut ett par dar senare och ta av ringskorna pga att de inte kan gå med dem. Men slutligen och sist så beror det ju på hur just din ser ut och fungerar.
det är iallfall definitivt orsak att dra vissa suspekta gissnings slutsatser vilket du också gjort, och som du säger, börja utreda detta med hovslagare/veterinär.

Senast ändrad:

Okej, jag ska definitivt göra det tack så jättemycket för svaren!!

Men det konstiga är att hältan går bort efter några minuter :confused:

Är du helt hundra på att hon inte varit likadan innan men att du blivit mer vaksam sedan klinikbesök? Det låter mer som om hon är lite alldagligt stel som går över så fort hon kommer ut och får röra runt blodet lite i kroppen? Det är (enligt min erfarenhet) oerhört många hästägare som blir mer vaksamma efter ett klinikbesök. Innan besöket har de inte haft så mycket koll, men sett alla småblessyrer efter. Eller?
Jag förutsätter att ringskon är korrekt placerad och hoven korrekt verkad utefter beslaget.

Jag antar att det är det, är inte så duktig men det är en hovslagare som är äldigt van vid att sko med sjukbeslag och ganska välkänd här uppe i sthlms trakten.

Alltså, nu sen vi skodde henne förra veckan har det blivit ännu värre. Häromdagen var det kanske 3 gradig hälta och det känns inte som en vanlig stelhet. Har fått skritta henne sedan i fredags och hon "tassar" med frambenen säger min tränare, går inte riktigt som hon gjorde innan hon blev dålig.

Min häst är snart 23 år och har haft ringskor i fram i drygt 10 år. Jag har aldrig haft något som helst problem. Vi satte på ringskor pga en hovspricka som gick ända upp i kronranden, som han även blödde ur. Min hovslagare säger idag att min häst ha kattliv för han borde inte klara en så sak........(han har även haft en hovbensfaraktur varav en vet som ville döma ut honom) men jag är bara glad att det funkar , men fy så dyrt det blir i längden och fy så tråkigt för om han tappar HF så vågar jag inte rida ifall..........
Ok spårade ut i tråden men kände mej så glad när jag inser hur mkt tur jag har haft!

Jag har varit inne några vändor på kliniken med mitt sto som kom från Tyskland i våras och det senaste som är lokaliserat är hovleden. Hon är behandlad andra gången nu och var sist vi var inne ohalt. Vi satte för 2 veterinärbesök sedan på henne ringskor fram just pga. att hon inte ska "gräva ner" sig så mycket i trakten.

Ända sedan vi satte på ringskorna har hon varit halt på morgonen men det har gått bort efter att hon gått 5 minuter ute i hagen. Det konstiga är ju att hon är ohalt vid böjprov men ändå halt på morgonen så jag antar att det är i hoven. Mina misstankar lutar då direkt åt att det är ringskorna som trycker på bakdelen av hoven och skapar ett tryck eller att det kanske gör ont där när. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Har någon här en endaste pytteliten erfarenhet av hästar som fått ont i hovarna av ringskor? Eller kanske en liten tanke om vad det kan vara?

Tack på förhand:bow:

En ringsko på en häst med låga trakter och stor stråle kan lätt leda till att spången ger smärta i traktdelen och denna smärta brukar visa sig främst efter en tids boxvila för att vid ökad rörelse avta. En ringsko får aldrig orsaka tryck över hovens bakre del, gör den det så är den antingen felanpassad eller inte rätt beslag för den enskilda individen. Det finns andra bekvämare lösningar på sådana individer.

Tack tack, det var det svar jag ville ha :bump:

vad kan det finnas för andra lösningar?

Jag har/har haft liknande problem med min häst och ringskor. Hon är ett 16-årigt dräktigt sto, hälften fullblod faktiskt! Fick en stickskada på hö bak i somras. Blev sövd, spolad i leden och stod i Hbg i 10 dagar - fortfarande dräktig efter den pärsen:love:
Vid återbesöket två veckor efteråt såg allting bra ut och vet. rekommenderade mig att sätta på ringskor bak eftersom hon har lite veka kotor (jag minns i af att det var av den anledningen). Jag diskuterade det med min hovis och hon tyckte inte att det behövdes utan vi kapade tån lite mer istället.

För ca en månad sedan tog jag ut en duktig hästveterinär som jobbat i Hbg och bor nära mig(vill inte åka till Hbg med ett dräktigt sto om det inte är akut), för att ULa kotsenskidan så jag kunde börja trava! Hon blev friskförklarad men även denna vet. rekommenderade att jag skodde med ringskor bak (hade då gått utan skor bak sedan skadan). Hans anledning var mer att skorna skulle stödja hennes bakdel/bakben under dräktigheten.

Sagt och gjort, skodd blev hon....men hon började gå "styltigt" och stelt. Hon förlorade hela sin skritt men jag såg ingen hälta i traven :confused: Ingen tregradig hälta men väl stelhet...
Jag vågade inte göra mycket alls med henne de första dagarna. Tömkörning och promenader fick det bli...efter en vecka hade det inte blivit bättre utan jag ringde vet. som tyckte att det gått för kort tid och att vi skulle ge det mer tid... Det har blivit bättre och hon ser fräschare ut men jag tar det otroligt lugnt.Hon har alltid haft svårt för nivåskillnader vid motion och det märks tydligare nu med skorna. Hon är ju 16 år gammal och motioneras mest för att hon ska hålla länge som avelssto så jag antar att vinklarna i benen fick sig en ordentlig törn. Jag försöker hjälpa hennes bakdel lite genom att böja och stretcha benen.

Om inget oväntat händer så kommer jag att vänta ett par veckor innan jag ringer vet. igen, han ska ändå ut då för virusabort vaccination. Men då vill jag ha ett ordentligt utlåtande och en bättre förklaring till VARFÖR mitt sto behöver ringskor eller om jag kan sko henne med vanliga skor redan vid nästa skoning...

/Kristin

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 465
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 118
Senast: Ray
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 127
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag har ett 7 årigt halvblodssto. Hon reds in som 3 åring och hösten hon var 5 fick hon sin första spricka i ena framhoven. Den satt på...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka