Ont i bogarna

Anastacia

Trådstartare
Min granne har fått problem med sin shettis. En underbar sak som älskar att arbeta MEN som sista tiden inte går att rida pga att den är så öm i bogarna.
Det började i vintras när ponnyn tunnade av, maskprov togs och maskning skedde och ponnyn har börjat lägga på sig igen -om än långsamt-.
Från början visade ponnyn obehag i trav, sedan ibland i skritt och det är först nu sista två veckorna som man har kunnat klämma på ponnyn och känt att det är något, nu ömmar den rejält, på bägge sidor.
Vad kan detta vara???
Grannen ska självklart ta ut någon som ska kolla på ponnyn men är osäker på vad den ska börja med, veterinär, vi har bara distriktet och ponnyn är svårlastad och ej resvan så resa till klinik är det bara frågan om ifall det är ett måste.
Massör, det verkar sitta i muskulaturen.
Eller "kotknackare", har en väldigt duktig till just häst i vårt område.

Men är det någon som har haft nått liknande på en häst tidigare?
Det har sen jul varit lugnt i hagen då grannen fick bort en häst ur stallet som inte alls passade in, ponnyn fick väldigt mycket fysisk "stryk" av den här hästen och det funkade ju inte alls.
Dottern som rider ponnyn vill ju såklart rida men det är ju inte ens tänkbart nu.

Någon som har varit med om något sådant här?
Vad kan det vara??

Sv: Ont i bogarna

Alltid veterinär först, det är man som ägare skyldig till. Dessutom så får varken massör eller kiropraktor röra hästen i nuläget då du beskriver att den har ont och dessutom visar det i rörelseapparaten.

Nja det visar sig inte i ponnyns rörelser alls.
Dessutom, tömkör man eller longerar den (tom hoppar) så jobbar den på precis som vanligt, det är när det kommer tryck mot kanten på bogen, så som det blir av sadeln som hästen reagerar. Annars märks inget.

Om sadeln ligger emot bogen så passar den inte. En sadel som ligger an på bogbladet kan skapa inflamation så det är inte konstigt om hästen reagerar vid tryck. När den har blivit frisk igen så är det läge att fixa en sadel som passar.
Har den gått med täcke på i vinter? Vissa hästar reagerar så om täcket sitter fel så att det trycker.

Jag hade tagit ut en veterinär duktig på häst. Finns det ingen så hade jag kört hästen till klinik för ett besök av en distriktare som inte är duktig på häst känns som bortkastade pengar.

Sadeln har inte varit optimal men den ligger inte mot bogen så illa som det låter nu, det räcker alltså att något stöter i så reagerar ponnyn nu. Rids mellan 0-3 ggr i veckan (longeras, tömkörs, promeneras, löpkompis till grannen övrig tid).
Men de hade bokat tid för sadelutprovning nu men det är ju inte alls läge nu när hästen har ont, får ju vänta tills den mår bra igen.

Ja det är väl lite så grannen känner, att det nog är bortkastade pengar med en distriktare, har ju tyvärr så långt till närmaste klinik och med en häst som flippar i och runt transporten är man ju rädd att förvärra allt också. :crazy:''

En inflammation är något som vi funderat på eftersom det blivit värre, men ponnyn är så pigg och arbetssugen när det gäller annat arbete fortfarande så därför har man inte reagerat så starkt heller utan de trodde från början att ponnyn bara reagerade för att sadeln inte låg bra och därför bokade tid för det, men det är ju om de helt enkelt varit för sent ute.
OM det skulle vara det, hur botas det? Någon antibiotika då?

Senast ändrad:

Nej inte med antibiotika utan med antiinflamatoriskt, t.ex. metacam.
När inflamationen är borta kan det vara bra med massage men inte medans den pågår eftersom det kan förvärra en inflamation.
Ring distriktaren och hör med dem, de kanske har någon som är någorlunda på hästar för flippar den i transporten så lär det ju bli betydligt mycket värre än det är nu.

Nja det visar sig inte i ponnyns rörelser alls.
Dessutom, tömkör man eller longerar den (tom hoppar) så jobbar den på precis som vanligt, det är när det kommer tryck mot kanten på bogen, så som det blir av sadeln som hästen reagerar. Annars märks inget.

Från början visade ponnyn obehag i trav, sedan ibland i skritt och det är först nu sista två veckorna som man har kunnat klämma på ponnyn och känt att det är något, nu ömmar den rejält, på bägge sidor.

Här skriver du i varje fall så, oavsett så är det en veterinär som ska titta på hästen först. När hästen uppvisar smärta så är det en veterinär som behövs, som någon skrivit så kan det handla om en inflammation i bogen. Massör eller kiropraktor skulle i det läget kunna förvärra skadan.

Aha, skrev snabbare än vad hjärnan hängde med. ;)
Menade att ponnyn visar obehag under ryttare i trav, inte när den springer "fritt" eller i tömkörningsgjord.

sadeln passar inte, säg till grannen att skaffa en ny som passar. om dom bryr sig om hästens välbefinnande, så tar dom ut distriktet och sätter ponnyn på en metacam eller butta eller annat lämpligt preparat.

grannen får väl sälja om han/hon inte vill bekosta vården.

och detta är helt OT, men jag tycker att ALLA hästar ska kunna köras i transport och det handlar till 98% av fallen om vanan.

Fast jag har ju faktiskt skrivit att de håller på och ska skaffa ny sadel till ponnyn, men det går ju inte nu när den har ont, de måste ju få den frisk först.

Och vart har jag sagt att grannen inte vill bekosta vården?
Men de hade fått tipset om "kotknackare" istället, och det var just därför jag la ut frågan här då vi hade en inflammation i bakhuvudet och det verkar ju som att fler tror på det och självklart ska ponnyn få den vård den behöver men då det inte går att få bokat tid på en kväll kan man väl lägga ut frågan här meddans man väntar.

Kan vara så att alla hästar "ska" kunna köras, men nu funkar det inte riktigt så och huruvida de ska ska försöka få hästen lasttränad i det skick den är runt transporter (man tror att det har hänt en olycka då den flippar totalt, inga "trots" grejer) får vara hos grannen och inget jag kan bestämma över.

Senast ändrad:

Visst ska alla hästar kunna köras i transport det håller jag helt med dig om men i vissa lägen så går det verkligen inte. Nu vet jag inget om hur den aktuella ponnyn beter sig men jag vet hästar som stegrar så de går omkull, kastar sig, flippar ur inne i transporten under färd eller på annat sätt visar sin skräck för att gå in eller köras så att de faktiskt skadar sig allvarligt. Dessa hästar får man helt enkelt bara inse att de faktiskt inte fungerar att lasta och köra.
Jag vet folk som har haft diverse problemlösare ute, både nh och "vanligt" duktigt hästfolk som aldrig har misslyckats förr men som faktiskt har fått inse att det går verkligen inte. Där ägaren har tränat och tränat varenda dag för att ens få hästen att lugnt gå förbi transporten.

Jag tror säkerligen att Ts granne gör det som är det bästa för hästen och ibland kan det faktiskt vara att inte köra den till klinik utan försöka på andra sätt att få hjälp. Idag finns ju t.ex portabel röntgen och även om det kanske kostar en bra slant att få dit en veterinär som har en sådan så kan det vara en bättre lösning. Sedan får man helt enkelt inse att den dagen hästen inte kan behandlas hemma längre, ja då är det slut helt enkelt.

Jag kan inte åka och träna längre pga sjukdom men ändå står min transport kvar trots att den inte är använd på fyra år mer än körd till besiktningen. Den är körklar, försäkrad och skattad för jag vill inte sälja och stå i det läget att jag inte kan köra en sjuk häst till klinik mitt i natten. Men det är mitt val. Vissa bor så att det inte finns en chans att köra en sjuk häst till klinik för att det hade brutit mot djurskyddslagen för att det är alldeles för långt. Jag har tur och bor bara ca 45 minuter ifrån en klinik.
Alla är vi olika. Vi prioriterar olika och bor olika men jag tycker att det är lite fult att utgå ifrån att folk inte vill sina hästar det bästa. Särskilt när Ts skriver att de ska prova ut en ny sadel när hästen är frisk och frågar vad som är bäst att ta ut. Om man aldrig har varit i situationen så är det väl bättre att fråga än att göra fel?

Jag tycker att ägaren ska ta ut veterinär. Om hästen är så öm behöver den förmodligen antiinflammatoriskt innan den ens är behandlingsbar av en alternativare.

Dessutom tycker jag att det kanske kan vara befogat att ta lite blodprover. Shettisar brukar ju t ex inte vara långsamma på att återhämta sig från viktnedgång... Borelia är ju en sån grej som kan ge riktigt skumma symptom.

Om veterinären vill ha in hästen på klinik så kan ju dessutom denne skriva ut lugnande till resan om det behövs.

Grannen hade ute veterinär i förra veckan och hittade inget fel på ponnyn. Ponnyn reagerar vid tryck men veterinär kände inget "konstigt" eller något som skulle kunna tyda på infektioner/inflammationer. Så vad gör man nu då??? Ev kunde vet skriva ut smärtstillande för att se om det blev någon skillnad.

Då är ju röntgen som ska till, det kan ju handla om en felläkt fraktur eller annat också. Dessvärre är det inte så ovanligt.:crazy:

Eftersom ponnyn rör sig helt obehindrat i övrigt, och har gjort hela tiden, var det inte något vet trodde. (frågan togs faktiskt upp)
En teori vet hade var att ponnyn gått ner i vikt och därmed tappat muskelmassa och därefter då fått annan "benställning" som ofta blir med lite muskler osv och att det är därför den blir "öm" i kroppen.
Grannen skulle vänta ett par veckor och se om ponnyn inte blir bättre (genom att den går upp i vikt, den svarar bra nu och går upp i vikt varje vecka), om den inte blir det rekomenderade de klinik.
Så ponnyn får vila nån vecka till, sen ser man hur det ser ut.

Det finns även små ponnyer som har svårt att gå upp i vikt.. Även om det inte är vanligast bland kallbloden över lag, så finns dom ju där också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
3 002
Senast: Ceta
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 744
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 342
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka