Omplacera=till salu?

Kusebuse

Trådstartare
Första gången jag visar mig här på hund (fast jag har varit en trogen läsare i ca 1½ år).

Jag läser mycket hundannonser, och ser detta allt oftare. Annonsens rubrik kan vara "Omplacering", och när man läser annonsen börjar den "Valpar till salu...bla bla bla... pris 8000:-"
Vad innebär Omplacering för er? Vad är skillnaden ,mellan omplacering och till salu?
Bara en stillsam undran.

Sv: Omplacera=till salu?

Omplacering tycker jag är när hunden först har en ägare och att den av olika andledningar söker en ny ägare till jycken. Är det valpar i en kull som det gäller, så är det väl mest naturligt att man säger att man ska "sälja" dem, inte omplacera.

Håller med ovanstående talare, en omplacering är en hund som inte säljs av uppfödaren.

Fast den kan ju säljas av uppfödaren också ;) Om uppfödaren köpt tillbaka den och säljer den i sin tur.

Hmm.... bra fråga. När det gäller mindre djur, t ex katter och hundar, så är en omplacering för mig vanligen äldre och inte tänkt att göras av med utan man måste göra det för att situationen, oavsett vilken, har blivit ohållbar. Antingen gratis eller så tar man en slant.

Till salu är väl mer kattungar, hundvalpar och liknande som är tänkt att säljas redan från början, liksom.

:D

Jag gissar att man använder "Säljes" när det rör något man gör för en viss ekonomisk vinning, tex "Valpar till salu" eller "Tjänstehundsämne."
(Jag vet att man inte blir rik på hunduppfödning, men en del pengar kommer ju in.)

Omplaceras används när man inte gör det för ekonomisk vinning, tex en hund passar inte in i flocken, eller man har blivit allergisk. Ett bord säljer man för att man vill ha ut en slant, medan man säljer hunden för att den ska få ett hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 334
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 291
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka