Om du fick drömma

Fille

Trådstartare
Som rubriken säger, om du fick drömma, hur skulle ditt stall se ut då? Skulle du ha lösdrift? Hur skulle du i sådana fall lösa skötsel och sjukboxar? Hur många platser? Vad skulle optimala hektaren vara på och vad för typ av mark önskar du?
Om du är duktig på att rita får du gärna göra det! :D

Jag började fundera på detta för någon dag sen, mest för skojs skull men jag tror det (för mig) mest optimala vore ett isolerat, kanske uppvärmt, stall med två-fyra boxar, ev att det inte är boxar permanent utan skötselplatser och att man kan sätta på boxdörr eller liknande vid sjuka hästar. Anledningen till isolering/uppvärmning är att det ska vara skönt för mig att göra iordning hästarna och eftersom hästarna inte ska stå permanent så spelar det ingen större roll för dom. Sedan en ordentlig lösdrift med uppvärmda koppar, gärna något kuperad mark med en del träd. Vill inte ha allt för mkt gräs i hagarna.
 
Åh jag har 'byggt' många drömstall i mitt liv.:angel::D
Nu som lite äldre har jag nog kommit fram till

Ett stall med fyra el sex boxar, rejäl och bra belyst spolspilta innanför dubbeldörrar med sadelkammare mitt emot. Stora flottörkoppar.


Utskjutande tak över utgången som är på kortsidan. Nästa kortsida leder in till en annan del (oisolerad) alt att byggnaderna är fristående men ligger nära varandra. Där finns grovfoder och strö plus att vi hittar några uteboxar där det är dörr direkt ut i varsin liten grushage som i sig har en grind ut till gemensam hage om man vill.
Har en rejäl sommarhage och en rejäl vinterhage byggd så man kan använda gemensam ligghall. Blandat med gräs och skog. Inte för kraftigt med föda :p
Gärna rejält kuperat och naturligt vatten.

Ett par höst-vårhagar för in-betning och ifall vinterhagen behöver vila pga väder eller annat.
Trästaket. Uppvärmda baljor alt koppar.

Drömma kan man ju :angel::o
 
Två fina ligghallar, i stora skogshagar, en stor sommarhage med magert bete. Tillräckligt mycket mark så att hagarna kan vila mellan varven. Thermobar, väldränerad och grusade utfodringplatser.

Stall med värme, duschspilta, sadelkammare/fikarum. Minst en Box/häst så 4-5 boxar. Gott om förvaringsutrymmen för foder, vagnar osv. Toalett, varmvatten. Ridbana.
 
Stor luftig ligghall med fönster och en rymlig sluss som håller vind och väta ute, Hälsoboxen-lösning för golvet och helautomatisk utfodring. Uppvärmd skötseldel med spolspilta och solarium. Hårdgjord yta närmast ligghallen, tio hektar torrbacke och skog, lagom kuperat och ganska magert. 3-4 hästar. Ovanpå skötseldelen lägger vi en lägenhet åt mig med loftbalkong in mot ligghallen och en balkong utåt där jag kan titta när hästarna betar när solen går ner över den långa sandstranden...

Behöver inget ridhus eftersom detta är i ett lite varmare land (men grannen har förstås ett som jag kan hyra in mig i, men slipper sköta).
 
Som rubriken säger, om du fick drömma, hur skulle ditt stall se ut då? Skulle du ha lösdrift? Hur skulle du i sådana fall lösa skötsel och sjukboxar? Hur många platser? Vad skulle optimala hektaren vara på och vad för typ av mark önskar du?
Om du är duktig på att rita får du gärna göra det! :D

Jag började fundera på detta för någon dag sen, mest för skojs skull men jag tror det (för mig) mest optimala vore ett isolerat, kanske uppvärmt, stall med två-fyra boxar, ev att det inte är boxar permanent utan skötselplatser och att man kan sätta på boxdörr eller liknande vid sjuka hästar. Anledningen till isolering/uppvärmning är att det ska vara skönt för mig att göra iordning hästarna och eftersom hästarna inte ska stå permanent så spelar det ingen större roll för dom. Sedan en ordentlig lösdrift med uppvärmda koppar, gärna något kuperad mark med en del träd. Vill inte ha allt för mkt gräs i hagarna.

Min plan för kommande stall ser ut såhär:

6 rejäla boxar ala 16-20 kvm.
2 boxar ala 12 kvm för shettis/ponny med låg front så att dom ser ut.

Uppvärmd sadelkammare med mycket förvaring och toalett + litet fikarum med enklare pentry för micro och kaffekokare.

En "smutsig" sadelkammare med tvättmaskin, tumlare och diskbänk för använda täcken, benskydd osv.

Foderkammare

Grovfoderförvaring i anslutning till boxarna alt ovanför med lucka i taket ovanför varje Box.

3 skötplatser, två "torra" och en med väggar för bad av häst/leriga ben.

Ev "vagnhall"

Sommarbete och grushagar, gärna en hösthage med skog osv.

Ridhus som är ihopkopplat med stall samt en paddock.
 
Jag har ritat ut drömstallet i sketch Up med allt jag vill ha, tyvärr försvann filen när jag bytte dator men har det även nerritat. Har man tråkigt är det en ypperlig sysselsättning hehe

Vill ha ett isolerat stall med 4-6 boxar + två stora gruppboxar/fölboxar. Gummi på golvet. Spolspilta i anslutning till en putshörna (handfat, skåp för skötselprodukter, putsmedel, lindor/benskydd, borstar mm), gärna solarium bredvid.
Stor sadelknutor där allt annat rymms som täcken osv. Tvättmaskin och torktumlare i sadelkammaren, möjlighet att slå på golvvärme i sadelkammaren för att tvätt ska torka.
Boxar med öppningsbara fronter och vattenkoppar med flottör (jobbat i stall som hade vattenkoppar som var som rejäla hinkar som fylldes i takt med att hästen drack).

Ligghall i iaf en hage, kuperade hagar samt plattare hagar, några grusade några gräs.

Rejält med mark till, exakt mängd hektar har jag ingen siffra på men hellre mer än för lite.

Drömmen är uppfödning av halvblod samt tävlingshästar till mig ;)

Säkert glömt en massa mer
 
10-12 uteboxar a la engelsk utestall. Sen en byggnad med skötselplatser, spolspilta, solarie, tvättstuga och sadelkammare. Fina gräshagar i solfjäderform framför stallet med små hus i varje hage. Drömmen är förstås att även ha ridhus och en fin utebana.
 
Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag köpt marken runt min nuvarande gård och gjort till skogshagar :D

Men om jag fick drömma hej vilt så hade jag velat bo nära antingen en stor sjö eller havet, gärna vattendrag omkring man kan rida genom och som ger hästarna naturliga vattenkällor i hagarna. Stooooora hagar, många så man kan växla, några med gräs och en del skog med grusade partier. Litet stall med stora boxar och ett par ligghallar så de har skydd om de vill. Stor ridbana, ev ridhus. Och fina varierande ridvägar i kuperad terräng :) och inte bara hästar.. hade nog haft alla möjliga djur :angel:
 
Jag vill ha både lösdrift och boxar. Boxarna ska vara stora, 16 kvm, med murade väggar utan galler emellan. Antagligen 4-6 boxar, mer behövs inte.
Lösdriften ska vara rejält stor, så pass att unghästar kan busa med varandra där inne när det är dåligt väder.

Stallet ska vara öppet upp till nock, och vara kallstall.
Stallet ska sitta ihop med huset, och till huset ska det finnas en sluss som är uppvärmd så att man kan göra iordning hästen i värmen när det är kallt ute. Bra belysning är viktigt där, så lysrör på varje vägg så att ljuset kommer från alla håll! Givetvis ska det även finnas spolspilta!

Grovfodret och kraftfodret förvaras i samma byggnad och sadelkammaren är uppvärmd med ett litet kök.

Det ska finnas en balkong från huset så att man kan blicka ner över stallet och lösdriften, en ganska stor balkong! Boningshuset, stallet och lösdriften befinner sig alltså i samma byggnad.

Det skulle finnas minst 20 hektar mark till gården.
 
Åh kul!
Jag vill ha ett stall som är högt i tak, 6 fölboxar på en rad med en in-/utgång med spolspilta i mitten.
Andra sidan ska vara lösdrift med ätgaller och ett rum till uppvärmd sadelkammare.

Lada på ena sidan med en "grovsadelkammare" i och nära till foder och strö. Andra sidan leder ut till gödselstacken.

Förlängt tak till lösdriften så hästarna kan stå och vila utomhus, förlängt tak till boxarna.
Boxarna ska ha engelska boxdörrar man kan gå ut igenom. Några med sjukhage/ fölhage till. Några ska man kunna ställa upp hästen utanför och kunna sadla, borsta och tvätta hästen vid mildare väder.

Mycket mark med varierad terräng, gärna lite magrare skogsbete/ naturbete. Både till hagar och att rida ut.
 
Stor luftig ligghall med fönster och en rymlig sluss som håller vind och väta ute, Hälsoboxen-lösning för golvet och helautomatisk utfodring. Uppvärmd skötseldel med spolspilta och solarium. Hårdgjord yta närmast ligghallen, tio hektar torrbacke och skog, lagom kuperat och ganska magert. 3-4 hästar. Ovanpå skötseldelen lägger vi en lägenhet åt mig med loftbalkong in mot ligghallen och en balkong utåt där jag kan titta när hästarna betar när solen går ner över den långa sandstranden...

Behöver inget ridhus eftersom detta är i ett lite varmare land (men grannen har förstås ett som jag kan hyra in mig i, men slipper sköta).

Åh! Bygg en lägenhet till mig också, så flyttar jag dit med min häst! Lät perfekt, särskilt delen med varmare land.
 
Min är lite nytänk.
Det ska vara utedrift, 1,5 hektar/häst fördelat på 3 hagar för ston och 3 hagar för valacker där 2 hagar används och 4 vilar åt gången (varje hage används 3 månader och vilar 6 månader eller liknande).
Hagarna ska helst vara kuperade men inte mer än så en traktor kan ta sig fram och slå rator och går att mocka med och hagarna ska vara uppen mark med någon enstaka dunge.

Fodring ala aktivstall.

Uppvärmd byggnad med skötsel spiltor, sadelkammare och pentry.

Ett stall för hästar i karantän innan dom är välkommna in i utedriften.
Ett sjukstall med sjukboxar och sjukhage för sjuka och skadade hästar så länge dom behöver eller äter preparat med karens för tävling.

Galoppbana runt hagar, gräsbana med olika hinder typer, 2 padockar, 1 eller 2 ridhus och stor skrittmaskin.

Anläggningen ska vara för många många hästar och för att ha sin häst/hästar där så köper hästägaren in sig och blir delägare i anläggningen, 1 häst 1 del, 2 hästar 2 delar osv.
Vill någon ha box/boxar så finns det plats men får själv fixa dit det och ta bort vid försäljning av sin del.
 
Senast ändrad:
Som rubriken säger, om du fick drömma, hur skulle ditt stall se ut då? Skulle du ha lösdrift? Hur skulle du i sådana fall lösa skötsel och sjukboxar? Hur många platser? Vad skulle optimala hektaren vara på och vad för typ av mark önskar du?
Om du är duktig på att rita får du gärna göra det! :D

Jag började fundera på detta för någon dag sen, mest för skojs skull men jag tror det (för mig) mest optimala vore ett isolerat, kanske uppvärmt, stall med två-fyra boxar, ev att det inte är boxar permanent utan skötselplatser och att man kan sätta på boxdörr eller liknande vid sjuka hästar. Anledningen till isolering/uppvärmning är att det ska vara skönt för mig att göra iordning hästarna och eftersom hästarna inte ska stå permanent så spelar det ingen större roll för dom. Sedan en ordentlig lösdrift med uppvärmda koppar, gärna något kuperad mark med en del träd. Vill inte ha allt för mkt gräs i hagarna.

Jag har i princip mitt drömstall. Det är en länga uppdelat i etapper. Har dubbeldörrar i mitten av längan fram och bak sen har jag ingång på sidan också. Varmstall, delvis isolerat. Första etappen är spolspilta och skötselplatser, sadelkammare, mitt över sadelkammaren är täckesrum + tvättutrymme. Efter detta kommer boxarna. 8 st som kan göras om till 10 st. Har öppna fronter och öppningsbara fönster. Sista etappen är ett stängt utrymme för halm, spån osv. Allt är lättillgängligt och öppet. Stallgången är bred.

Det enda jag skulle önska var att boxarna var på samma rad men det är inte praktiskt möjligt tyvärr. Håller på att bygga ett mindre separat sto+fölstall med 4 boxar för avelston. Skulle kunna önska ngn hektar mer mark för en mindre lösdrift till unghästarna men har möjligheten att arrendera iaf.
 
Ett stall med 4 - 6 boxar och en lösdrift. I stallet en gummimatta i gången för att sänka ljudnivån och halkrisk. Öppna väggar - eller menar så hästarna kan titta ut över boxkanten. Spolspilta, uppställningsplats samt uppvärmd sadelkammare, en tvättstuga och ett täckesrum. En loge med en del för kraftfoder. :) Stora kuperade hagar, ridbana och ridhus.
 
Som rubriken säger, om du fick drömma, hur skulle ditt stall se ut då? Skulle du ha lösdrift? Hur skulle du i sådana fall lösa skötsel och sjukboxar? Hur många platser? Vad skulle optimala hektaren vara på och vad för typ av mark önskar du?
Om du är duktig på att rita får du gärna göra det! :D

Jag började fundera på detta för någon dag sen, mest för skojs skull men jag tror det (för mig) mest optimala vore ett isolerat, kanske uppvärmt, stall med två-fyra boxar, ev att det inte är boxar permanent utan skötselplatser och att man kan sätta på boxdörr eller liknande vid sjuka hästar. Anledningen till isolering/uppvärmning är att det ska vara skönt för mig att göra iordning hästarna och eftersom hästarna inte ska stå permanent så spelar det ingen större roll för dom. Sedan en ordentlig lösdrift med uppvärmda koppar, gärna något kuperad mark med en del träd. Vill inte ha allt för mkt gräs i hagarna.

Tycker jag redan har drömstället. Med boxar inne, uteboxar och lösdrift och ridhus, spolbox, bra hagar osv.
Det vore dock drömmen med en ovalbana. En till lösdrift. En till sadelkammare. Nästa år blir det fler hagar så det är bra. Sadelkammare, en helt egen vore bra så kan de inackorderade ha den andra.
 
Jag är hyffsat nöjd med hur jag har det men om jag nu verkligen skulle drömma och inte tänka på kostnader så vill jag ha fler lösdrifter (har tre i dagsläget) - 5 skulle vara perfekt. Jag vill också ha ett nytt (till) stall med 10 boxar. Plus att jag skulle vilja bygga 2-3 uteboxar som har egen sjukhage utanför. Perfekt om man har lösdriftshästar som behöver stallas in vid någon skada.
Ett ridhus står högt på min önskelista och att ha lite mer mark så jag kan anlägga en galoppslinga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 813
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 184
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Habina
·
Anläggning På gården vi köpt finns en ligghall men inget stall. Jag tänker att jag gärna skulle vilja ha hästar på lösdrift men med tillgång till...
2
Svar
22
· Visningar
3 772
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp