Olämplig hundägare, jag blir så ledsen....

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ebba85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 491
E

ebba85

Min svärmor som är 85 år gammal har skaffat en hund för inte så länge sedan. Ingen liten hund, utan en stor tik som har mycket energi och är ganska ung. Svärmor har haft hund tidigare i sitt liv och är egentligen en duktig hundmänniska. Men nu är hon gammal, glömsk och har svårt att gå. Denna hund kräver, enligt min åsikt, promenader på minst två timmar om dagen för att få motion och stimulans. Som det ser ut nu är hunden fastbunden i trädgården större delen av dagen (från ca 7 på morgonen till 20 på kvällen). Hon har inte gått ut på en enda promenad med hunden, eftersom hon har ont och inte kan gå riktigt. Några gånger har hon även glömt om hon släppt ut hunden eller inte.

Jag blev otroligt upprörd när jag hörde att hon skaffat hund. Tidigare har hon försökt få en foderhund med bedömts som olämplig, men nu lyckades hon få tag på en hund av en privatperson(hon köpte den inte heller utan fick den). Denna hund får alltså ingen motion, och för några dagar sedan ringde svärmor och sa att hennes son (min sambo) skulle komma och hjälpa henne ta in hundmaten, för hon hade så ont att hon inte kunde gå de få stegen ut till bilen och hämta den. Det ligger avföring över hela trädgården och hela huset är fullt av skit och hundhår (och katthår för hon har katt också).

Som tur är har hon blivit anmäld av en eller flera grannar som sett hur det står till, och hon har haft besök från kommunen (medan de var där snubblade hon över hunden, hon har dessutom blivit omkulldragen flera gånger och knappt tagit sig upp).

Nu är det ett tag sedan de var där, och jag undrar om någon vet hur lång tid det tar innan de beslutar om hon ska få ha kvar hunden? Jag hoppas verkligen att de tar den, för den måste hamna hos någon som kan ge den ett aktivt och bra hundliv. Vi bor en bit ifrån henne, så det finns ingen möjlighet att vi kan åka ut och titta till henne varje dag.

Min sambo har försökt förklara för henne att hon inte kan ha en hund, för den far illa hos henne, men hon vägrar lyssna på det örat. Vad gör man om hon nu får behålla den stackars hunden? Finns det någon instans som vi skulle kunna överklaga till?

Är tacksam för alla råd!

MVH//Ebba

Sv: Olämplig hundägare, jag blir så ledsen....

Svår fråga.
Självklart kan ni anmäla igen, de går att göra annonymt.
Ibland är det märkligt vad myndigheterna tycker är okej levnads sätt för hund, andra gånger chockas man av att de blivit ifrån tagna djur..tyvärr!

Ja, jag vet ju att det finns en möjlighet att hon får behålla hunden, tyvärr. Och den som är där bara en gång får ju inte hela bilden riktigt klar för sig. Det är ju inte bara det att hunden far illa, svärmor själv kan ju bli omkulldragen, bryta benet och bli liggande. Det konstiga är att hon alltid varit så rädd för att ramla, men när hon gör det nu för att hon blir omkulldragen så är det ingen fara, enligt henne själv. Men det är väl för att hon inte vill visa att hon inte klarar av en stor hund.

Hon höll även på med hästar för flera år sedan, men slutade när hon inte kunde sitta upp från marken längre p g a sitt ben. Att hon slutade med hundar var för att hon inte kunde gå ut med dem, men det kommer hon inte ihåg....

Jobbigt. Hon vill ju säkert kunna så mycket.

Kanske går det att prata med henne om en mindre hund? eller kanske en äldre som inte vill göra så mycket :idea: Försöka matcha ihop två som passar mera, ta det den vägen...

istället för, du klarar inte av hund kanske man ska köra en, du kanske skulle ha en hund som passade in mer i ditt liv. Alltså en hund som bara kan gå korta promenader tex. sedan kanske ni kan förgylla hundens liv med nån dag i veckan i skogen..

Allt har en lösning, måste bara hitta den...

Jo, jag tyckte också det skulle varit lämpligare med en mindre hund och det hade säkert gått bra. Men svärmor är av uppfattningen att en liten hund är ingen "riktig" hund (ja, hon säger faktiskt så! :confused:). Men jag hoppas att det ska lösa sig för hundens skull, för den är ett bara ett försvarslöst djur.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 022
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 292
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 393
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V