Okunniga hästägare

S

sosk

Hej!

Jag vill skriva till alla er som känner er orutinerade och osäkra när det gäller vården av era hästar, ta hjälp! Snälla ta hjälp av dem som har flerårig rutin av hästvård! Vänta inte heller med att uppsöka veterinär då ni är minsta osäkra. Jag upplever alltför ofta att människors "kan själv" attityd eller "jag väntar några dagar" leder till att skador förvärras. Sista året har 2 hästar avlivats i vårt stall och en tredje är på gång. Hästarna har ägts av personer som inte har någon lstörre erfarenhet.

Den ena hästen hade ryggproblem och ägaren ställde bara av den med 2 veckors vila utan att kolla upp orsaken, sedan började hon rida igen och körde på som vanligt någon vecka, och den fick ont igen och först efter 1 månad uppsökte hon veterinär, trots påstötningar från flera i stallet att åka iväg då man såg att hästen verkligen hade smärtor så att den började sparka i väggen. Ägaren var envis och trodde den var sur pga. fällning. Veterinären konstaterade då att skadan blivit så allvarlig av att de ridit den skadade hästen att den inte skulle kunna återställas.

Häst nummer 2 fick en senskada på ett framben, detta syntes ganska tydligt med den stenhårda svullnaden på senan men ägaren trodde bara den fått en spark, jag förklarade att jag trodde detta var senskada och att det är allvarligt men hon ville ändå "vänta och se" ... den gick i hagen i 2 veckor utan att svullnaden gick ner, och i hagen så springer hästarna - det sista en senskadad häst får göra! En dag kom hästen in med en förvärrad svullnad och då först åker hon iväg. Veterinären kostaterade att hästens skada blivit värre av att den gått i hagen med senskada och nu vet de inte om den kommer bli återställd igen ... suck

Sista hästen fick akut tarmvred och då är det ju direkt till veterinären som gäller .. men nej, här skulle man först ta ut en distriktare, trots att vi skrek - ÅK NU - hästen måste öppnas! Det tog en timme innan distriktaren var där och då direkt säger hon - åk till klinik!!! Varpå ägaren lastar och åker ... när de kommer fram är det försent, tarmen hade förmopdligen precis brustit och den fick tas bort - något som kanske kunnat hindrats om man agerat i tid ...

Vill bara uppmana er alla att fråga era vänner och lyssna på råd , tro inte att ni alltid vet bäst, det handlar om djur
 
Sv: Okunniga hästägare

Tyvärr kommer det alltid finnas människor med bristande kunskap.

Ingen kan allt, men alla kan vi hjälpas åt.
 
Sv: Okunniga hästägare

Jag har bara haft mina två ponnyer i dryga året nu och köpte alltså min första shettis vid 25 års ålder. Jag hade inte vågat köpa dem om jag inte visste att jag har många kunniga människor runt omkring mig. Man måste ju börja någonstans för att kunna bli rutinerad och då ska man ha massor av folk som kan hjälpa till eller som man kan be om råd. Håller helt med i vad du skriver. Ha gärna också samma veterinär varje gång så att denne också vet hur hästen är/ska vara. Passa på att fråga ut alla proffesionella du anlitar i vården av din häst (vet, hovslagare el dyl) och fråga om de tycker det är något du kan göra annorlunda och varför.

Vill passa på att skriva till er kunniga hästfolk som omger er med okunniga. Fortsätt säga till om ni ser något som inte ser rätt ut! Det uppskattas av mig iallafall!!! Toppen! :bow:
 
Sv: Okunniga hästägare

Någon erfaren måste alltid finnas i hästarnas närhet så det finns någon som kan reagera rätt och i rätt tid. Så ska det lyssnas på också ju!

Bra inlägg!
 
Sv: Okunniga hästägare

Ja jag tkr det är bra om rutinerade påpekar om man gör något fel som straffar sig i längden eller vad man ska säga. Man lär sig av sina misstag men skador skulle jag verkligen lyssnat på de mer rutinerade fastän jag ofc kulle ring vet på en gång när det är nåt . ;)
 
Sv: Okunniga hästägare

Man lär sig av misstag också så klart. Ett tips till alla!: Håll alltid i grimskaftet så att det inte bildas en ögla runt handen/fingrarna utan se till att ha fingrarna på utsidan lixom, hela tiden. Annars kan man bryta ett finger!
 
Sv: Okunniga hästägare

Detta handlar väl inte om hur länge man har haft/skött/ägt häst, utan det här är väl mera en attityd/ansvars fråga. Jag har personligen inte haft hästar länge eller ens rört mig runt hästar mycket tidigare, och av de fem ägare i det stall jag har mina hästar så tror jag att jag först av alla skulle ta ut veterinär om det var nått( jag är den där oroliga typen :angel: ).
Det kan ju vara så också att de som är mera rutinerade "vet" mera, och därför inte tar ut veterinär.

T.ex. Så tog jag in mina hästar i vintras och såg att den lille hade uppsvällt och rinnande öga, alla sa att jag skulle vänta med att ta ut vet, just för att det var kallt ute och hade blåst mycket samma dag, men jag väntade inte, så när veterinären kom så visade det sig att det var ett sår på hornhinnan i ögat och att det krävdes lite mer vetvård än ögonsalva.

Så kan det också gå, så tänk även på det att det inte alltid är så att de okunniga och nya ägarena som gör fel. Men att HÖRA på andras åsikter och de som har ägt häst länge är nått som man absolut Ska göra. Ingen kunskap är förgäves.
 
Sv: Okunniga hästägare

själv har jag fått lära mig den "hårda vägen". Köpte min första häst för drygt ett år sedan, för det första gjorde jag ett "bakvänt hästköp" (hade inte med mej nån tränare - eftersom jag aldrig tidigare haft någon privat, gjorde gårdsbesiktning o allt ni vet), hästen funkade bra hos ägaren men inte när hon kom till mig.

Red under den första perioden för tre olika tränare, allihopa duktiga, alla kunde se att jag hade uppenbara problem med hästen men ingen ifrågasatte om den t ex kunde ha ont. En av dem sa "det här är en sådan häst som mår gott av att få motioneras två gånger om dagen" (anl. av att hästen var het). En annan satt till och med upp och red hästen (det gick ju avsevärt mkt bättre eftersom hon är så duktig) men inte ens hon reagerade på att något var fel, den tredje kom med råd om övningar jag skulle göra (gjorde bara hästen stressad). Ingen frågade sig/mig varför hästen betedde sig som den gjorde, utan antog väl bara att "den är sådan".

Jag frågade folk i stallet, vissa kom med konkreta lösningar, t ex löshoppning osv... Om att åka och undersöka hästen menade endel "jo det är klart du kan, men det är absolut inte säkert att de kommer hitta något".

Frågade förra ägaren som haft hästen i många år, hennes svar var att rida med hjälptyglar och nosrem och menade på att det var en absolut nödvändighet för att ens kunna rida henne :crazy::angel:.

Även fast man tror man gör rätt, så kan det bli sååå fel...
Jag hade t ex ute en veterinär för att kolla tänderna, han raspade till dem och jag trodde allt var frid och fröjd. Åkte till riktig hästtandläkare några månader senare, då konstaterades verkligen motsatsen :(
Åkte till en sadelmakare för att kolla sadeln, den var ju totalt åt h-vete. Köpte nya och trodde att nu kommer allt bli bra. Några månader senare visade det sig att de gjorde mer skada än nytta då hästen fick sadeltryck och är fortfarande öm :crazy: VEM kan jag egentligen lita på?? Som tur är har jag verkligen hittat en bra tränare, som uppmanade mig till att åka och göra en hältutredning. Hon är bra, men de hon i sin tur anlitar skulle jag aldrig ta ut.

Alla tycker olika och har olika åsikter och erfarenheter. Det verkar som att den utbredda attityden ofta är "vänta och se, det kanske ordnar sig av sig själv" och att "det är inte säkert att de hittar nåt, så varför åka?". Jag fattar inte att folk har samvete att spela så med sina hästars hälsa.

Om man inte kan så mycket själv inom ett visst område eller överlag, så får man skaffa sig en välvillig person som kan hjälpa och agera bollplank = mentor! De erfarenheterna jag har är att det gäller att anlita folk som verkligen kan sitt område, fråga runt om vad andra har för erfarenheter, om de är att rekommendera osv... Framförallt ta det säkra före det osäkra och tänka efter före... Jag låter som en hönsmamma nu, jag vet, men tro mig! :laugh: Låt hästens beteende vara en vägvisare, det finns alltid en anledning till allting. "Den bara är så" är ingen ursäkt! Finns beteendet kvar så är ofta problemen kvar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Okunniga hästägare

(hade inte med mej nån tränare - eftersom jag aldrig tidigare haft någon privat, gjorde gårdsbesiktning o allt ni vet)

gårdsbesiktning för ägarens egen veterinär ska tilläggas :o rekommenderas inte om jag säger så :angel:
 
Sv: Okunniga hästägare

Jag får i bland höra att jag jollar med mina hästar för jag ringer till vetrinären ganska tidigt ,Jag och min sambo brukar diskutera att det är ju bättre ta ut vet,tidigt innan det blir någott jätte stort av det,
Sen beror ju det på vad det är, men känner jag att det där klarar jag inte eller att jag erkänner att jag kan inte detta då ringer jag.
jag vet att det är SVIN DYRT men det kosstar.:)
 
Sv: Okunniga hästägare

Hästar är en dyr hobby. Vet man inte det innan lär man sig det snabbt.. :idea:

Jag har också hamnat mellan olika erfarans åsikter ibland men alla har själva sagt att man ska se många hästar så lär man sig. Man får hästöga med tiden. Efter att ha följt deras råd och kolla och kolla så får man lixom en känsla för vad som känns rätt. När man sen haft sin pålle ett tag så lär man sig detta också...

Men handlar det om hästens hälsa så litar jag mer på vetten än grannarna..
 
Sv: Okunniga hästägare

Håller med till fullo, men vill också lägga in en motsats, de som inte har rutin att avgöra om skadan behöver vet.vård eller ej, dvs om det är en skitsak.

Självklart ringer jag hellre vet. om jag är osäker, men faktum är att jag är för SNÅL för att ringa ut vet. för skitsaker och avvaktar hellre. Nu låter det väl hemskt, men om man känner sina hästar, vet sina rutiner så märker man fort om hästen är sjuk.

Vad jag vill ha sagt är att jag kan på ett sätt förstå folk som avvaktar, men man måste ju ha rutinen att inse om det är rätt att avvakta...

Jag har själv lagt ca 50' tusen på vetvård på mina djur det senaste året, så jag är väl ingen avvaktare :angel:
 
Sv: Okunniga hästägare

Jag har haft hästar sedan 14års ålder, dock har jag haft tur med dem då som hålt dig friska och hela, har hänt vissa små olyckor eller skador någon enstaka gång och jag ringer häldre vet. om rådfrågor än att pratat med dom i stallet, för vet. vet oftast va man skall göra och sen avgör dom själv om dom tycker de skall kollas upp, eller så ger dom mig beskrivning på hur jag skall göra.. de tycker jag känns tryggt. =)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
324
· Visningar
30 504
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp