Oklokt sko av vid hovspricka?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare knickedick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 441
K

knickedick

Finns det någon hovkunnig som kan ge råd vid följande problem:

Brukar i regel sko av och låta hästen gå barfota över vintervilan ca 10 veckor (går då på 7 tunnland vinterhage dagtid samt står på torv över natten). Problemet nu är att han fått en lodrät hovspricka fram ända uppifrån och ner, och jag undrar då om det verkligen kan vara klokt att sko av? Kan inte hovsprickan förvärras om inget "håller ihop den"?

Har pratat med hovslagaren som inte tycker det borde vara nåt problem, men jag undrar ändå..... finns det erfarenheter av detta på Buke, tro?

Vore jättetacksam för svar :bow:

Sv: Oklokt sko av vid hovspricka?

Jag hade ett sto med en hovspricka mitt fram på ena framhoven, som jag ändå skodde av när hon skulle föla. Sprickan läkte ju inte när hon gick barfota, men blev inte mycket värre heller. Lite sämre blev det ju, och när fölet var äldre skodde jag henne igen, och sprickan kunde börja läka. Den sprickan min märr hade var inte särskilt djup.

Jag hade inte skott av den hoven med sprickan om det inte varit nödvändigt. Bättre att satsa på att försöka läka ut den.

Om hoven verkas med hovsprickan i åtanke i samband med att skorna tas av så går det oftast bra. Om det gäller en smärtande/blödande hovspricka så kan den behövas skyddas av en sko. Annars så går det flesta hovsprickor att åtgärda med verkning utan sko.

min häst har en ytlig liten hovspricka som min hovis har satt en såndär platta som håller ihop den så den ska bli bra och inte gå upp och för att skydda mot smuts o sånt.

kanske funkar även om hästen inte har skor på sej?

Be din hovslagare att korta tån rejält samt att raspa på hovväggen så att hoven får samma tjocklek uppe vid kronranden som vid tån. Så ska du se att den försvinner ganska snart.
Det kanske låter väldigt lätt och som sagt är det ju svårt att ge råd utan att se hoven men den kommer iallafall inte bli sämre av dessa åtgärder.
Våra naglar när de är för långa spricker ju eller delar på sig lätt så varför skulle inte hästens hovar göra det om tån är för lång.

Lycka till!
mirjabengtsson

Ingen här på forumet vet ju hur hästens hov egentligen ser ut så fråga kunnig hovslagare som faktiskt kan komma & kolla på hästen.

Mitt sto hade en hovspricka när jag köpte henne.Efter att låta henne gå barfota har hon fått bort den och har numera kanonhovar.

Men som sagt,ingen har ju sett "dina" hovar,så det är ju svårt att säga.

min häst har en spricka mitt på bak hoven å min hobis a att jag absolut ej skule ta av skorna eftersom då e risken att den fliker sig mer så jag hade aldrig gjort de.

*kl*

Tack alla ni som dryftat era erfarenheter :bow:. Nu har jag lite mer "kött på benen" inför vidare diskussion med hovslagaren som snart är på väg. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Vad heter färgen?
  • Ta över en vuxen katt. Ev Bengal?

Hästrelaterat

Tillbaka