minimal

Trådstartare
Verkar som om jag blir med hund. På foder visserligen men ändå. Svarade på en annons lite impulsivt. Tänkte att det är ju inte så många hundar som ska ut på foder så det är nog kört, jag bodde fel, har inte haft hund tidigare.. men något i mitt mail fångade dem, och jag träffade dem idag... Och jag blev ju kär i den lilla sötnosen!
Hon är en 11 månader gammal blandras, pappa renrasig labrador, mamma bordercollie, kelpie, bayersk viltspårhund och jämthund... salig blandning. Hon var uppmärksam och snäll. Supermysig!

Först sade vi att vi skulle ses igen, sen kunde jag ha henne hemma en helg, och sen ta henne vid jul då jag är ledig. Nu vill de att jag tar henne redan nästa helg! Men försöker kompromissa det till helgen därpå så det bara är en jobbvecka kvar innan jul.

Helt galet. Det har gått SÅ fort. Vet ju att föräldrar o vissa vänner lär reagera neggo. Har ju katt också, men hunden är kattvan...

Jag har alltid haft lätt för att bli omtyckt av hundar och haft en bra känsla för det, brukar få dem att lyssna.

Det känns jättekul att de vill ha just mig som fodervärd men samtidigt läskigt!

Tips välkomnas. :)

Sv: Oj

Det är ju kul att du o vovven fattade tycke för varann, men det låter väldigt oseriöst att de försöker få dig att ta hunden innan du egentligen är redo. Precis som att de vill bli av med hunden till varje pris

Jag fick ju inte det intrycket då de hade en moster som också kunde ta henne, men de trodde hon skulle få det bättre hos mig.. Kanske vill de bara göra "plågan kort".
Men pappan tyckte mitt förslag lät bra. De har tre hundar o har separerat så det är därför...

Nåväl, får väl se, blir det ultimatum på nästa helg så får jag nog backa ur, vill inte ha den starten på min o hundens relation, då kan det lika gärna vara.

Tror det går bra.

Du är väl medveten om att fodervärdskap funkar INTE på samma sätt med hund som häst?

Fodervärd på hund har man för oftast för att man vill har kvar avelsrätten på hunden(vilket jag verkligen inte hoppas att de vill ha) och ta några kullar, sedan övergår hunden i din ägo. De har ingen rätt att ta tillbaka hunden osv. Tror det står mer på SKK om detta.

Men hade jag varit du hade jag dragit öronen åt mig illa kvickt. Eller köpt hunden för en billig peng.

Jag blev också lite fundersam på det här med fordervärd.

Sen impulsköper man skor, inte hundar :D
Så jag skulle nog tänka till en gång till.

Fodervärd?
Hum...
Vad har ni kommit överens om, vad gäller?
Har du fått/får skriftligt på det?

Fast det gäller nog enbart om man använder sig av SKK-kontrakt skulle jag tro :)

Man kan skriva ihop ett eget avtal :/
( hur det håller rent rättsligt ska jag inte svara på ).

Äsch jag tycker inte man ska ta blandraser på foder som man ibland kan ta en häst, just för problematiken kring kontrakt om det händer något..

TS: Varför kan du inte få köpa hunden istället ?

Säger som många andra, varför foder? De vill ha kvar möjligheten att ta tillbaka sin hund om förändrade förutsättningar uppstår? Ska du leva med hunden i kanske fem år för att de sedan ska komma och ta tillbaka den rätt vad det är en dag? Vem står för kostnader av olika slag? Får du avsluta fordervärdskapet på samma sätt som de får?

Om du vill ha en hund - köp en egen/köp denna om möjligt och om det är den du helst vill ha!
Vill de bara bli avlastade för en tid framöver: låt dem lämna hunden till mostern!

Låter som bäddat för besvikelse i mina öron, men har du blivit förälskad och kontraktet ser juste ut i ditt tycke:

Kör på! Då ska inte en negativ Syrsa hindra dig.

Lycka till hur du än väljer att göra!

Svarar alla:

De vill inte ha en kull på henne utan syftet är att fortfarande kunna ha kontakt med henne. Jag har fått uppfattningen att de ser på det som en häst på foder. Men jag ska alla gånger prata igenom allt ordentligt med dem och se om de kan gå med på att sälja ifall allting funkar. Kommer inte göra något överilat.

Förstår att det verkar som ett impulsköp, men det är inte riktigt det. Jag har LÄNGE velat ha hund och nu har jag förutsättningarna. Ett jobb där jag kan ha med den, bra boende osv. Det är väl det att det känns lite fort ändå. :) Svårt att förklara.

Men de skulle höra av sig idag igen, sen ska jag se till att såklart prata igenom allt ordentligt med dem.

Som sagt, PMa Gnist, för jag tror inte att ett fodervärdsavtal för hund gäller här. Förvisso är det blandras, men ändå...

Jag skulle faktiskt ha propsat på att få köpa hunden redan nu utan att blanda in "fodervärd" i det hela.

Det finns inget skrivet kontrakt på foderhund ( så som det finns för hästar ), ska man skriva ett eget avtal är det ju noga med att det skulle hålla juridiskt?

Nej det känns som en chansning att göra så faktiskt :/

Lady_Vip:

Jag tror faktiskt inte att Gnist är här så ofta, men jag kan säga till henne om denna tråd :)

Liknande trådar

S
Övr. Hund Är lite nyfiken på hur mkt era hundar aktiveras, hur ofta de får foder, vad ni har för raser osv????? Kan väl börja med våra... Vi har...
2
Svar
27
· Visningar
2 739
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka