öh... var gör man av valpen på natten..?

lady_vip

Trådstartare
Min nya förmåga föds vilken dag som helst och jag håller för fullt på ätt tänka ut strategier. Jag har haft mina valpar i sängen på natten innan, men eftersom det råder sängförbud sen 2 år för de andra två så kan jag ju inte ta upp det lilla monstret.

Men vart gör man av knytet? De stora sover i hallen utanför sovrummet med en barngrind i dörrhålet, men det känns ju inte ok att lägga en 8-veckors bebis där. Ska jag sova i hallen? Ska jag ha valpen vid sängen? Hur gör man för att den inte ska lattja rundor? Bur? Grind?

Vill ju ha en trygg valpis och inte till stör som Loka som fortfarande inte har accepterat att hon sover i hallen...

Sv: öh... var gör man av valpen på natten..?

Jag sov i hallen med min valp första veckorna (mest för att ha närmare till ytterdörren) och stängde in oss i en kompostgaller-hage så både valpen slapp dom vuxna och dom vuxna slapp valpen. Sedan när jag var lite mer säker på hur han betedde sig på natten och att han höll tätt, samt att dom stora hundarna hade accepterat honom lite bättre, fick han sova med dom och oss som vanligt.

Jag skulle nog haft en kompostgaller-hage till valpen, och när den var lite större sedan flyttat ut hagen där dom stora hundarna sover, och kanske ha ena sidan öppen och att valpens säng var där i som den blivit van vid.

Kan du inte ha valpen i sovrummet men på golvet på en bädd?? Eller så bäddar du ner dig i hallen hos vovvarna:)

Som förstagångshundägare som jag är så valde jag att ha Ebun på sin tilltänkta nattsäng bredvid min säng nära huvudänden. Sov med handen nere hos henne första nätterna så jag vakna lätt när hon började röra på sig. Tror faktiskt inte jag hade henne uppe i sängen en enda natt.

Hon var kanonduktig med att väcka mej om nätterna när hon behövde gå ner och ut och kissa. Ett pip eller en slick på kinden bara (är väldigt lättväckt). Inga olyckor alls på nätterna.

När nattrutinerna satt hos henne så började jag så småningom flytta hennes säng längre och längre ner mot fotänden och där sover hon än idag.

Kanske inte hjälper dej så mycket eftersom jag inte har fler hundar sen innan men så gjorde iaf jag:)

Eg till alla.

Det enda som oroar mig är att sedan flytta ut valpis till hallen. Har ju redan idag ett smärre helvete med Loka som vägrar acceptera att hon ska sova där. Men iofs är ju en valp lättare att lära. Men det är ju bara att flytta ut den när den är redo...

Nu har vi visserligen bara en hund, men första natten sov jag brevid honom på hallgolvet vid den tilltänkta sov platsen, på morgonen insåg jag fullständigt ledbruten att det inte var hållbart, alltså flyttade vi hans sovplats till utan för våran sovrums dörr, vi har minsta sovrummet så man når ut med handen från sängen... ;) Sen sov han där ett par veckor tills han sov hela nätterna och då flyttade vi gradvis bädden till den nuvarande sovplatsen. Under nätterna vandrar han lite emellan att ligga på golvet utanför vårat sovrum och ligga i sin bädd.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 318
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Kan man annat än att skratta åt dessa djur ibland?;) Hundar är individer, och ja, det ser man verkligen. Min hund är bara 6 månader...
2
Svar
28
· Visningar
4 416
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 227
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Hopphästars munnar