Överviktsoperation och hästliv

Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare som gjort någon form av överviktsoperation?

Hur fungerade er kropp under viktnedgången, kan tänka mig att ens balans och teknik ändras mycket iom att det är en så (oftast) snabb viktnedgång?

Hur har ni gjort med alla stall/ridkläder?
Det är ju ingen billig historia, kommer själv sy in det som går men chaps, airbagväst m.m blir ju svårt.

Har er ridning förbättrats? Självkänslan som ryttare?
 
Jag har till och med gjort två gbp :D även om den andra var ofrivillig.

Jag red inte innan op eftersom jag var för tung, började igen ca 6 månader efter. Hade inte ridit på 6 år då så jag kan inte avgöra om balansen ändrats av vikten. Efter första open hade jag dock en normal viktnedgång på ca 1 kg/v med platåer så det gick inte så fort. Efter andra har det rasat mer men det beror på andra saker också.

För min har jag ju fått ett ryttarliv tillbaka. Ett som jag inte haft på flera år. Det jobbigaste är löshuden. Jag måste liksom lägga huden tillrätta mot sadeln. Föredrar Zaczess ridleggings med hög midja som håller i huden på magen. Sen är jag mer öm i sittbenen, de saknar sin vaddering :D har skaffat gelpad till sadeln och det hjälper.

Hojta om du undrar mer!
 
Gjorde en sleeve för snart 8 år sedan, Gick från 110 ner till 62, tyvärr gått upp igen så ligger på 90. Har svårt röra mig då jag har problem med hälsenor och ett knä. Sjukvården verkar inte veta vad felet är heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp