Överviktig och gravid??

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Annonnymus

Då detta är lite jobbigt för mig så skaffade jag mig ett anonymt nick!

Det är så här... Jag är överviktig... Ligger på 100+ kg 1,70 lång. Jag har varit överviktig i hela mitt liv, ända sen födlsen, har dock kraftig benstomme, de gör ju lite iaf. Eller så är det bara jag som intalar mig detta :crazy:
Nu är det så att jag längtar något så oehört mycket efter ett barn. Jag har en underbar sambo som jag älskar och vi har de jättebra ihop. Han längtar också efter ett barn.
Men problemet för mig är ju min övervikt. Man har hört så mycket att det blir sjukdomar och sånt. Inget jag vill vara med om, varken på mig själv eller riskera att barnet får någon sjukdom :cry:
Jag är den som får kämpa för vartenda kilo som jag ska gå ner. Har hållt på nu rätt många månader, gått hos dietist och sånt. Men det går sakta, å allt mer deprimerad blir jag. Vill ju skaffa barn snart. Visst, jag är ganska ung, har "hela livet" framför mig. MEN, jag längtar efter barn! Känns som en enda ond cirkel just nu.
Har gått ner ett par kilo, men frågan är hur mycket till jag bör gå ner i vikt för att de inte ska vara skadligt för "oss"?? Man går ju upp sen när man är gravid, och då gäller det ju att vara försiktig, så man inte går upp en massa, vilket jag tror det är lätt man gör, när man redan har/är övervikt/överviktig.
Låter kanske konstigt allt det här, men vi längtar verkligen efter ett barn. Men just nu känns de som om de aldrig kommer gå... Och de på grund av mig :cry:
Vad ska jag göra?? Är desperat....
 
Sv: Överviktig och gravid??

Det är klart att det kommer gå! Jobba på det! Som du säger själv så har du flera å på dig!

Det allra lämpligaste är väl att väga inom normalintervallet 20-25 i BMI, även om ngt över knappast är farligt. Samt att äta sunt under graviditeten för att gå upp "lagom" mkt i vikt. Fråga en läkare, kanske på MVC. De vet bättre!
Och lycka till!
 
Sv: Överviktig och gravid??

Jag tycker att du ska ta och prata dels med dietisten och dels en BM som kan ge dig vettiga svar!
*kram*
 
Sv: Överviktig och gravid??

fFörsök bli medlem på TAPPA, den kan hjälpa dig att komma igång osv. :bow::bump::d
Rider du eller jobbar runt hästar?:d För då kan du göra massor i stallet och i ett nafs är du nere i vikt, bara du även minskar lite på matintaget? :cool: På snart ett halvår har jag tappat ca 20 kg genom hårt arbete runt hästarna. :bump:
 
Sv: Överviktig och gravid??

Benstommen gör ingen nämnvärd skillnad på den vikt man har...

Men i övrigt så finns det många fler än du som varit gravida med startvikt på över 100 kg. Jag var inte riktigt så högt upp på skalan när jag blev gravid, men passerade den gränsen innan de kläcktes...

Man ska inte "banta" när man är gravid, men det finns inget som säjer att man inte får äta rätt! Man behöver inte nödvändigtvis lägga på sog 30 kg för att man är tjock redan från början. jag gick upp mellan ca 12-16 kg vid mina 3 graviditeter. Startvikten för trean var ca 3-4 kg högre än för ettan, dvs jag hann gå ner det mesta - utan vidare ansträngning - innan jag blev gravid igen. Och det är ganska tätt mellan mina barn.

Det är en aning noggrannare kontroll hox MVC när man är överviktig gravid (åtminstone här) och visst finns väl risker. Men ärligt talat, låt inte detta hindra dig från en graviditet!
 
Sv: Överviktig och gravid??

Alltså nu tillhör säkert inte det här vanligheterna,men jag hade en kursare som var rejält överviktig och som inte lade på sig någonting under graviditeten så när dottern var född och de åkte från BB vägde hon mindre än när hon blev gravid.
Sedan under amningen så gick hon ner jättemycket och blev normalviktig.
Allt sug efter onyttigheter var som bortblåst under grav och amning men hon massor av bra saker som hon normalt inte ens gillade.När amningen sedan var över gick tyvärr nyttighetssuget bort och hon gick upp igen.

Lycka till!!!

// Åsa som gick upp 40kg när jag var gravid, 20 var enbart hälsosamma....de andra är väl rätt trevliga:)
 
Sv: Överviktig och gravid??

Tack!! Alla, för era svar! :)
Vet inte riktigt vad jag ska skriva, finns väl igentligen ingert jag direkt kan svara på...
Ang. häst och så. Jo jag har häst, men en unghäst. Så jag rider inte, å de e väl tur de :o :angel: Men allt annat runt omkring de gör jag ju. Hund har kag också, så är ute ovch går på kvällarna. Ett problem till är att jag har en fotskada som gör att jag inte kan promenera ordentligt utan att ha ont, så de gör ju sin sak med. Men jag hoppas de snatr blir bra, börjar hos sjukgymnast nästa vecka.
Känns som om jag skulle vilja kommer minst under 90 kg, innan jag blir med barn... Och då e de ju låååång väg kvar :crazy:
Jag går inte enligt någon särskillt diet utan äter nyttig hälsosam mat. Typ som tallriksmodellen.
Jag vet att man inte direkt ska banta som gravid, och det är en av anledningarna till att jkag vill gå ner innan... Men längtan är stor och de gör de svårt när jag vet att de kommer ta ett bra tag till...
Men igentligen finns de väl inte så mycket annat att göra än att vänta... :cry:
 
Sv: Överviktig och gravid??

Vänta inte för länge bara!!

Jag ska ge dig ett lite tips, som förvisso inte hör hemma på den här sidan egentligen, men det hör hemma i tråden...
Jag gör själv inget direkt för att gå ner i vikt, inte mer än att jag har bytt ut mitt frukostbröd mot ett s.k GI-bröd. Jag rostar det så att nötternas smak framträder mer och det är JÄTTEGOTT! Och jag är övertygad om att denna minimala förändring är orsaken till att jag gått ner i vikt på sistone, typ 3-4 kg ner sen jul... För jag äter i övrigt precis lika mycket godis, kakor, "fredagspizza" osv som jag alltid gjort... :p Och jag rör mig definitivt inte mer än jag gjort tidigare.
Försök hitta ett gott GI-bröd, de godaste jag hittat har funnits på lokala små bagerier, det jag köper nu bakas i min lokala Ica Maxis eget bageri...
 
Sv: Överviktig och gravid??

Min kompis i den viktklassen har inte alls gått upp mycket. Däremot så hade hon jättesvårt för att bli gravid. Det tog många år. Hon har bara gått upp i vikt precis sista tiden. Sista graviditeten så gick hon till och med ned lite i vikt och sen upp bara sista 4 veckorna.

Hon har försökt att äta nyttigt utan att vara fanatiskt. Mer sallad och dragit ned på pastaportioner osv och hoppat över sötsaker. Med andra ord... Så som vi alla borde äta... dvs = inget farligt...
 
Sv: Överviktig och gravid??

Som någon tidigare skrivit så gör inte benstommen någon större skillnad på vikten. Det man kan märka kraftig benstomme på är att kroppstypen kan vara lite kantig, och det märks mest på smala människor. Jag har kraftig benstomme, fick jag reda på förra året på en hälsoundersökning med jobbet. Det såg de när de mätte benet, över handleden.

Nåväl, det var ju en parentes.

Om jag vore dig skulle jag absolut försöka gå ner i vikt innan du försöker bli med barn. Gör det dock inte till en hysterisk banting, utan försök lägg om livsstilen, det ger även en bra grund för din framtida barnuppfostran att din tillvaro innehåller motion och bra mat.

Jag vägde vid min första graviditet 86 kilo, hade gått ner från 104 till den vikten och blev inte gravid vid högre vikt. Tack och lov :banana: Denna gång vägde jag 90 kilo vid invägningen, men jag ska verkligen inte försöka gå upp något.

Jag hade lagt om min stil och började motionera och äta rätt, så jag gick ner i vikt även under den första tiden under graviditeten. Jag gick ändå upp 30 kilo, jag var sjuk och kunde inte påverka det så mycket. Dock berodde sjukdomen delvis på min övervikt, jag hade havandeskapsförgiftning och det är absolut ingenting man vill ha. Nu i efterhand har jag förstått hur lyckligt lottad jag var som klarade mig bra, både du och barnet kan dö av det. (Jag klarade mig med en veckas inläggning och sedan igångsättning)

Om du har en hög vikt så kan barnet som du bär på även få hög födelsevikt, och har du dåliga matvanor från början så tror jag att du riskerar att gå upp ganska mycket även under en graviditet.

Tillvaron är tillräckligt jobbig med en övervikt ändå, att dessutom vara gravid och överviktig är skitjobbigt. För lederna, för psyket, för orken.

Dock, inte bara negativt. Jag njöt av min kropp som gravid. När magen äntligen började synas kände jag mig så snygg. Och jag FICK känna mig snygg. Köpte MASSOR av mammakläder, tror säkert att jag gjorde av med en 6000:- under ett halvår, just i kläder. Eftersom det då blev kul att framhäva sin bula på magen.

Min kropp tillät mig inte att bli gravid som tjock, jag och min sambo hade försökt i drygt två år innan det klickade. Och då efter en 20-kilos viktnedgång. Jag blev KANONMOTIVERAD av att veta att det kunde gå snabbare av att gå ner i vikt. Jag började promenera, sedan jogga, åt nyttigt och såg till att må som bäst. Och då blev jag gravid.

För din del behöver det inte ta så lång tid, du kan gå ner i vikt ganska snabbt utan att det är skadligt. Men det är viktigt att du gör det till en vana, och inte till en perodsgrej som du hoppar av så snart bebisen är född.

Jag väntar som sagt mitt andra barn, och vill inget hellre än att få börja jogga eller träna på gym igen.

Lycka till med allt!
 
Sv: Överviktig och gravid??

Vänta inte för länge bara!!

Jag ska ge dig ett lite tips, som förvisso inte hör hemma på den här sidan egentligen, men det hör hemma i tråden...
Jag gör själv inget direkt för att gå ner i vikt, inte mer än att jag har bytt ut mitt frukostbröd mot ett s.k GI-bröd. Jag rostar det så att nötternas smak framträder mer och det är JÄTTEGOTT! Och jag är övertygad om att denna minimala förändring är orsaken till att jag gått ner i vikt på sistone, typ 3-4 kg ner sen jul... För jag äter i övrigt precis lika mycket godis, kakor, "fredagspizza" osv som jag alltid gjort... :p Och jag rör mig definitivt inte mer än jag gjort tidigare.
Försök hitta ett gott GI-bröd, de godaste jag hittat har funnits på lokala små bagerier, det jag köper nu bakas i min lokala Ica Maxis eget bageri...

Vad heter det brödet? Jag har ätit de där jättemörka grova bröden, med solroser i och sånt.. visst, ett tag går de bra, någon dag eller så, men sen.. Nää Usch! De e inget som e gott, får till och med halsbränna av de... så nu äter jag bara vanligt grovt.
 
Sv: Överviktig och gravid??

Som någon tidigare skrivit så gör inte benstommen någon större skillnad på vikten. Det man kan märka kraftig benstomme på är att kroppstypen kan vara lite kantig, och det märks mest på smala människor. Jag har kraftig benstomme, fick jag reda på förra året på en hälsoundersökning med jobbet. Det såg de när de mätte benet, över handleden.

Nåväl, det var ju en parentes.

Om jag vore dig skulle jag absolut försöka gå ner i vikt innan du försöker bli med barn. Gör det dock inte till en hysterisk banting, utan försök lägg om livsstilen, det ger även en bra grund för din framtida barnuppfostran att din tillvaro innehåller motion och bra mat.

Jag vägde vid min första graviditet 86 kilo, hade gått ner från 104 till den vikten och blev inte gravid vid högre vikt. Tack och lov :banana: Denna gång vägde jag 90 kilo vid invägningen, men jag ska verkligen inte försöka gå upp något.

Jag hade lagt om min stil och började motionera och äta rätt, så jag gick ner i vikt även under den första tiden under graviditeten. Jag gick ändå upp 30 kilo, jag var sjuk och kunde inte påverka det så mycket. Dock berodde sjukdomen delvis på min övervikt, jag hade havandeskapsförgiftning och det är absolut ingenting man vill ha. Nu i efterhand har jag förstått hur lyckligt lottad jag var som klarade mig bra, både du och barnet kan dö av det. (Jag klarade mig med en veckas inläggning och sedan igångsättning)

Om du har en hög vikt så kan barnet som du bär på även få hög födelsevikt, och har du dåliga matvanor från början så tror jag att du riskerar att gå upp ganska mycket även under en graviditet.

Tillvaron är tillräckligt jobbig med en övervikt ändå, att dessutom vara gravid och överviktig är skitjobbigt. För lederna, för psyket, för orken.

Dock, inte bara negativt. Jag njöt av min kropp som gravid. När magen äntligen började synas kände jag mig så snygg. Och jag FICK känna mig snygg. Köpte MASSOR av mammakläder, tror säkert att jag gjorde av med en 6000:- under ett halvår, just i kläder. Eftersom det då blev kul att framhäva sin bula på magen.

Min kropp tillät mig inte att bli gravid som tjock, jag och min sambo hade försökt i drygt två år innan det klickade. Och då efter en 20-kilos viktnedgång. Jag blev KANONMOTIVERAD av att veta att det kunde gå snabbare av att gå ner i vikt. Jag började promenera, sedan jogga, åt nyttigt och såg till att må som bäst. Och då blev jag gravid.

För din del behöver det inte ta så lång tid, du kan gå ner i vikt ganska snabbt utan att det är skadligt. Men det är viktigt att du gör det till en vana, och inte till en perodsgrej som du hoppar av så snart bebisen är född.

Jag väntar som sagt mitt andra barn, och vill inget hellre än att få börja jogga eller träna på gym igen.


Lycka till med allt!

Tack för ditt svar! :bump: Har nog inget att tillägga just nu :smirk:
 
Sv: Överviktig och gravid??

Det finns ett speciellt GI-bröd, jag såg det förs första gången idag. Köpte det hem och tänkte prova, det heter "GI-ruta" och är tillverkat av AXA. Ser ut som vanligt mjukt bröd.

Jag kan heller inte äta bröd med mycket frön i, får kväljningar av det.
 
Sv: Överviktig och gravid??

Okej.. Ska se om jag kan hitta det! Tacl för tipset!
 
Sv: Överviktig och gravid??

Prova att rosta det! :D Det får helt annan smak av det!
Brödet heter bara "GI-bröd" i min butik.
 
Sv: Överviktig och gravid??

http://www.viktklubb.se
Är en fantastisk klubb. Har varit med i 2 månader och har redan tappat 10 kg, utan att knappt banta. Man äter rätt mycket och gott. Men magert. Finns massor av goda recept.
 
Sv: Överviktig och gravid??

Länken fungerade inte :confused: Men är det aftonbladets viktklubb du menar? I så fall gillar jag den också, jag var medlem ett tag, och jag blev så inspirerad av alla tabeller man såg, och alla uträkningar och allt. När jag fått min nästa barn ska jag gå med igen, mest för att jag som sagt gillade tabellerna :crazy: :rofl:
 
Sv: Överviktig och gravid??

Då är TAPPA.se lättare!! :smirk:Tycker i alla fall jag!! Via den har jag gått ner över 20 kg sedan juni!! :cool:
Länken funkade för mig. :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 328
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 427
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: Qelina
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 287
Senast: kakan89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp