Överreagerar jag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
Det handlar om dagis och jag ska ge lite bakgrundsfakta först.

Mina barn går mellan 08.00-13.00 varje dag utan onsdagar då de går till 13.30. Daniel håller på att utredas pga att han är sen i talet och för att han är enormt rutinberoende och lätt blir orolig om något avviker från rutinerna. Han håller även på att lära sig taltecken som stöd i sin språkutveckling vilket fungerar kanon. Två av förskolelärarna har gått en kurs i taltecken för att kunna hjälpa Daniel.

Nu har kvinnan som hållt denna kurs även börjat komma ut till förskolan för att hjälpa Daniel. Hon kommer var tredje vecka och jag tycker det är bra att han får det stödet.

Nu till problemet. Kvinnan skulle kommit i dag på förmiddagen men fick förhinder. Så nu har de utan min vetskap bokat en ny tid och kvinnan ska komma på onsdag mellan 14.30-16.00. Detta är tider när Daniel normalt inte är på förskolan. För att dagen inte ska bli så lång så tyckte det att jag skulle lämna småsyskonen 08.00 som vanligt. Och lämna Daniel hemma. Sedan ska jag lämna Daniel till 12.00 när han och Tommie med jämnåriga har speciellverksamhet. SEdan ska jag då alltås gå tillbaks och hämta Tommie och Mikael vid 13.30 som vanligt för att lämna Daniel kvar. SEdan skulle jag då alltås gå tillbaks 1 gång till och hämta Daniel 16.00. :crazy:

Förra gången denna kvinna var här så kom hon mellan 13.00 och 14.30. Så den gången lämnades daniel kvar och på kvällen märkte vi betydlig skillnad på honom att han var orolig osv.

Dessutom har jag saker att göra på dagen som gör att jag inte kan hålla på att ha halva kullen barn hemma och springa fram och tillbaks som en stålle. Jag skulle nu då vilja ha alla på eftermiddagen men då måste jag lämna dem senaste 10.50 vilket inte kommer bli populärt hos personalen. Personalen trök dessutom väldigt hårt på att detta var för Daniels bästa.

Men är det verkligen bäst för honom att splittras från brorsorna hela dagen och få alla sina rutiner upp och ner vända? Är det i så fall inte bättre att skjuta på det om inte alla kan få gå på eftermiddagen?

Jag blev sur och irriterad men misstänker att jag kanske reagerar lite hårt. Har ju dessutom som jag skrev egna saker inplanerade och tycker att sådana här saker få de försöka planera in på Daniels ordinare förskoletid.

Så vad tycker ni? HUr skulle ni reagerat?
 
Sv: Överreagerar jag?

Det är säkert så att den här "teckentanten" är fullbokad (det brukar alla kommunala specialresurser vara) så jag skulle vara glad över att över huvud taget ha fått en bokad tid. Det är svårt att tillgodose allas önskemål i sådana här fall. Jag skulle dock försöka prata med förskolan så att exempelvis alla barn kunde få gå på eftermiddagen just för att slippa åka fram och tillbaka, skulle inte det gå så skulle jag acceptera situationen.

Du behöver inte svara, men utreder de något annat än talet? Barn som har svårt för ändrade rutiner har ju ibland (inte alltid) en neuropsykiatrisk problematik.
 
Sv: Överreagerar jag?

Hej!

tack för ditt svar. JO jag vet att de brukar vara fullbokade och jag vet att det är viktigt för min son. Men jag tycker de kunde sagt att alla kunde varit på eftermiddagen för jag har svårt att lösa mina utredningar och besök annars.

Det blir ingen större grupp och min son har dessutom en resurs så när de flest på förskolan är de 9 barn(varav 2 + mina normalt går hem 13.00) och sedan är de 3-4 förskolelärare.

Vi har precis börjat på barnhab så vi vet egentligen inte så mycket ännu. Kommunens dagisteam gjorde en utredning som visade i alla fall att han tänker i olika situationer som en normal 5 åring.

När vi var på inskrivning på barnhab så diskuterades det om inte en autismutredning skulle bli aktuell framöver just eftersom han är otroligt rutinberoende osv.

Jag ska i alla fall höra med förskolan i morgon om inte alla kan få vara på eftermiddagen. Jag vet att jag reagerar lite snabbt och onödigt hårt i situationer runt mina barn men det är så otroligt jobbigt nu innan man vet vad som är fel och hur man ska tackla det.

Åter igen tack för ditt svar!

/// Mysaan - en ledsen och orolig mamma
 
Sv: Överreagerar jag?

Det blir ingen större grupp och min son har dessutom en resurs så när de flest på förskolan är de 9 barn(varav 2 + mina normalt går hem 13.00) och sedan är de 3-4 förskolelärare.

Jag tycker att du ska skatta dig OTROLIGT lycklig över både den jättehöga personaltätheten och att de sätter in alla möjliga extraresurser för att hjälpa din son. Att det sedan kanske inte alltid går att ordna önskvärda tider får du kanske försöka acceptera. De gör nog så gott de kan, och alternativet var kanske att vänta länge på att den här "teckentanten" ska kunna komma ut igen.

Kan nämna, angående personaltäthet, att på stället där jag jobbar är den inte alls så hög som på er förskola, trots att jag tycker den är relativt bra. I småbarnsgruppen är vi 2-3 personer på fm och 2 på em. Vi har som mest 13 barn och som minst 8-9 stycken. I den äldre gruppen är de 3 personer på fm och 2 på em. De har där 15 inskrivna barn.

Förstår att det känns jobbigt och oroligt med din son, men gläds åt hjälpen du får!
 
Sv: Överreagerar jag?

Jag är jättetacksam för alla resurser de ger min son. Men jag anser ändå att de i viss mån måste tänka på att min son blir orolig vid förändringar vilket inkluderar andra dagistider. De borde också i viss mån försöka tänka på att vi faktiskt inte sitter hemma i soffan och dricker kaffe när våra barn är på dagis utan har bokat upp annat.

Angående personaltättheten så är det bara så nu. I vår kommer de vara 15 barn på 3 fröknar och min sons resurs. I våras som var var de 19 barn på 4 lärare och då hade inte min son någon resurs heller.


HUr som helst så blev det nu så att vi tvingades skjuta på detta tills den 5 och då kommer teckentanten på förmiddagen under ordinarie dagistid. :)

En av anledningar att jag tycker det är viktigt också är för att det kommere bli mycket konstigt ändå för Daniel närmaste tiden när vi ska till barnhabelitering osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Häromdagen föddes mitt andra barnbarn. Storebror är 2.5 år gammal och går på förskola. Under förlossningen var han hos mig och jag körde...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
15 978
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 118
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 477
Senast: Urigurien
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp