Överdosera A och D vitamin?!?

J

Jessica

Är det farligt att överdosera A och D-vitamin?

Vad är max-givan per dag?

mvh Jessica
 
Maxtoleransgräns per 100 kg:

Vitamin:
A 48 000
D 6 600
E 3000 (mg)
B1 9000
B2, biotin - ingen maxtoleransgräns

(selen 6 mg maxtoleransgräns, per 100 kg häst)
 
De är ju fettlösliga så överkottet lagras i kroppen, vilket inte är så hälsosamt för människor iallafall.
 
Puuhh!!!

Det blir ju krångligare och krångligare ju mer faktorer man ska ta hänsyn till. När man vill lägga till något vitamin-tillskott så är det alltid något som det blir för mycket av för att man ska kunna täcka andra behov. *suck*

mvh Jessica
 
Men jag behöver tillskott av allt utom e-vitamin!!! :crazy:

Jag ger bara 1 kg färdigfoder + 100 gr Krafft Breed och det räcker inte.

Jag antar att Chevinalen funkar bäst men den innehåller inte tillräckligt med Selen så då måste jag har det också. *suck*

mvh Jessica
 
Jag letar och letar men hittar inga som stämmer. :crazy:

Har du något förslag?

Jag behöver i princip inget proteintillskott eftersom mitt hö har en kvot på 6.

mvh Jessica
 
Måste du ge krafftfoder då? :p Vill du alltså ha ett krafftfoder som har alla vitaminer, eller vill du ha ett utan vitaminer..?

Med "alla" vitaminer, kan jag tipsa om t.ex. Eggersmans Classic Mix, Cool Mix, Ört müsli, High Energy müsli m.fl...

"Utan" vitaminer, havre.. :smirk:

Men det beror ju även på mineralinnehållet. Kan du inte skriva hur många MJ, smrp, ca, p och mg som saknas utöver höet?
 
Okej

Det saknas 12 MJ, ca 100 Smrp, 7 Ca, 6 P och 4 Mg.

Jag vill lägga honom på 80 MJ, baserat på 2 kg halm. Han väger runt 550 kg tror jag.

Det krafft foder jag ger nu, Åsebro, innehåller också "alla" vitaminer men inte i tillräcklig mängd. Men med 50 ml Chevinal täcker jag allt utom selen, som det saknas lite av. Jag får däremot ett överskott av alla övriga vitaminer, men inte över maxtoleransen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 216
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 960
Senast: CaisaCax
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 537
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp