Öka på nytt foder?

G

Getaway_hon

Har börjat ge pållan kornkross nu. Sedan förra söndagen har hon fått 1 dl per dag tillsammans med havre. Hon har nu alltså ätit lite kornkross i 5 dagar. Tänkte öka på nu, men tror ni det blir för mycket att öka med 1 dl till per dag? Jag har inte mäkt av något som att hon skulle vara "överkänslig" eller liknande. Eller borde jag bara öka med ½ dl? Det låter ganska lite iofs :smirk:
 
Du kan nog gott och väl höja med 1 dl. Det beror lite på vad det är för ras och så, en shettis eller liknande räcker kanske med ½ dl. Men en större häst borde klara det om den inte är speciellt överkänslig.
Min D-ponny brukar jag öka med 5 dl åt gången om jag behöver byta ut något foder. När han kommer från bete efter sommaren och ska vänjas in vid kraft foder igen, så börjar jag med 5 dl korn och 5 dl havre i ett par veckor, sedan ökar jag yterligare med 5 dl korn under ett par veckor för att ytterligare öka med 5 dl korn. Och han har aldrig haft några problem. Men det kan ju skilja från häst till häst, men höja med 1 dl borde inte vara någon större fara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 047
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
525
Senast: Sesca
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
909
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp