"Odla" vinterpäls?

alice

Trådstartare
I normala fall hade hästen varit klippt vid det här laget, men i år ska hon få en mycket välbehövlig vintervila på 6 långa veckor! Därför har jag låtit pälsen vara. När jag såg hur mycket päls hon faktist har satt dyker tanken upp på att försöka låta henne få så mycket päls som möjligt så att hon kanske kan gå naken större delen av vilan. Jag tror hon skulle uppskatta det!
Hon går redan nu naken ute (inne har hon varit naken länge) vid mulet/soligt väder om det inte blåser storm. Däremot vågar jag inte ha henne ute naken vid ihållande nederbörd än.

Nu är min fråga: Hon har redan satt päls och slutat fälla sommarpälsen. Finns det en chans att hon fortsätter sätta mer päls om hon tillåts vara naken ute och på så sätt utsättas för väder och vind? Eller är det kört nu när hela pälsen är satt? Går det att "odla" vinterpäls så här långt in på säsongen?

//Alice

Sv: "Odla" vinterpäls?

Nog tror jag hon kan "odla" mer vinterpäls än den hon har. Sen är det ju väldigt individuellt de där med hur mkt päls dom får, men dom reglerar ju de mesta själv, våra söta hjärtan :D
Ge hon några veckor till, det blir ju bara kallare nu. Skulle hon mot förmodan inte sätta mer päls och du tycker hon ser frusen ut, lägg på ett täcke. Har hästen fri tillgång på mat i hagen? I så fall håller dom värmen mkt bra. Men vänta å se och täcka inte för tidigt!

Jag tror att de anpassar sig väldigt bra, och att fodret spelar ganska stor roll.

Mina egna hästar har varit ganska tunnhåriga, men klarat sig väldigt bra, och fullblodet i stallet får inte annat än tunn, fjunig päls, och han verkar aldrig frysa.:angel:

Har hästen fri tillgång på mat i hagen? I så fall håller dom värmen mkt bra. Men vänta å se och täcka inte för tidigt!

Nej, tyvärr! Det hade ju varit det optimala men möjligheten finns tyvärr inte.

Nja, det är ju det jag är rädd för, att jag täckade för tidigt. När hösten kom var jag snabb med att täcka (lite FÖR snabb visade det sig nu). Nu för några veckor sen när hon satt så väldigt mycket päls (mest av alla halvbloden i stallet.....) har jag börjat klä av henne oftare och oftare.

//Alice

Nej, tyvärr! Det hade ju varit det optimala men möjligheten finns tyvärr inte.

Nja, det är ju det jag är rädd för, att jag täckade för tidigt. När hösten kom var jag snabb med att täcka (lite FÖR snabb visade det sig nu). Nu för några veckor sen när hon satt så väldigt mycket päls (mest av alla halvbloden i stallet.....) har jag börjat klä av henne oftare och oftare.

//Alice

Men låt henne gå naken några veckor och se hur hon klarar det. Synd dedär med maten. Hade ju varit kanon med fri tillgång.

*KL*

MÄNGDEN päls behöver inte alls vara avgörande. Att hon ser ut att ha sämre päls än de andra behöver inte betyda ett smack. Här håller LURVIGA arabvalacken värmen absolut sämst. Bäst håller fblstoet med kort (men TÄT) vinterpäls värmen. MItt förra sto (arab) fick så fjantig vinterpäls att folk trodde jag klippte henne. Men den var TÄT pälsen, och hon frös i princip *aldrig*

Så stirra dig inte blind på mängden päls.

*KL*

MÄNGDEN päls behöver inte alls vara avgörande. Att hon ser ut att ha sämre päls än de andra behöver inte betyda ett smack. Här håller LURVIGA arabvalacken värmen absolut sämst. Bäst håller fblstoet med kort (men TÄT) vinterpäls värmen. MItt förra sto (arab) fick så fjantig vinterpäls att folk trodde jag klippte henne. Men den var TÄT pälsen, och hon frös i princip *aldrig*

Så stirra dig inte blind på mängden päls.

Uttryckte mig nog lite dåligt i mitt ursprungliga inlägg. Det är inte längden på pälsen eller hur mycket päls som jag vill ha mer utan jag vill ha en lite, aningens, tätare päls en den är idag.
Den är idag både rätt kort och rätt tät. Lyfter man på den ser man att där finns ett lager med lite längre hår för att leda bort väta och lite kortare mer ull-liknande hår för att hålla ett isolerade luftlager. Hon reser pälsen som hon ska, så den funktionen fungerar också.

Det som gör mig lite förvirrad (inte så mycket på frysa/inte frysa fronten) är att hon SER betydligt mer avspänd ut nu, rent visuellt, i sin ryggmuskulatur när hon går helt täckeslös än när hon är täckad. Dock är musklerna lite "stummare" än vanligt i ryggen men hon är ABSOLUT INTE öm i musklerna. Märker inte någon skillnad i ridningen!

//Alice

Så länge hästen ser ut att må bra utan täcke är det säkert så också. Vinterpälsen är ju långtifrån "klar" än så hon får säkert lite tätare päls.

Öppnar upp min gamla tråd och hoppas på något svar iaf. ;)

Pga lite ändrade planer så ska hästen gå hela november iaf (har en urfräsch häst på alla sätt och vis så både jag och tränaren tycker att det är synd att ställa av helt så länge. Viss vila blir det sen naturligt runt jul/nyår). Inte jättehård träning, men hållas igång lite lagom så där. Mycket lågintensiv styrketräning bla. Därför måste jag "öppna" pälsen lite på henne. Tänkte klippa bog och hals, till att börja med iaf. Ingenting bakom frambenet ska bort.

Nu till min fråga; Måste jag börja täcka henne för detta? Jag VILL inte täcka henne nu när det visat sig att hon klarar sig alldeles utmärkt att gå naken, såvida det inte HÄLLREGNAR. Då blir hon blöt nästan inpå skinnet, men får inte ONT i ryggen som jag trott tidigare. Lite stel blir hon, men inte värre än att man rider bort det med lösgörande arbete. :banana:

Sen i januari när hon ska helklippas, ja då blir det ju täcken på! ;)

//Alice - som hoppas bra svar

Vi spårklipper enbart våra islandshästar. Sett från sidan tar vi undersida hals, bringa bog. Linjen på sidan går från mitten av halsen, utanför frambenen och ner strax bakom sadelgjorden.

Tidigare på säsongen ligger "sidolinjen" högre upp och avslutas vid virveln, men så här sent klipper vi helst inte hela magen. Vi täckar inte per automatik, men vid blåst och regn/ snö och rusk. Är det lite kallare, så går det att öka grovfodergivan med bra resultat :)

Våra hästar är ute 05.15-18 ungefär. När våra hästar vilar, ser man redan efter 10-14 dagar att pälsen blir fetare och mera "motståndskraftig" mot väta.

Kanske ska förtydliga att det är ett halvblod vi pratar om. ;)

//Alice

Min tanke var att klippa hela halsen och hela bogen fram till manken! Tror det behövs då hon svettas enorma mängder som det är nu. Hon svettas även mycket i vanliga fall också. Hon är sån sort.

Hade jag som dig, haft en lurvig isis, då hade jag kanske inte brytt mig, men nu kommer frågan när det gäller halvblod. Annars får jag väl testa och se helt enkelt! Tack o lov har vi en underbar stallchef som håller otrolig koll på alla hästar och meddelar om någon frusit under dagen el dyl! :bow:

//Alice

Anade att det var ett halvblod :)
Det är därför vi sparar "halva" halsen uppåt manen, deras ragg gör att det mesta av eventuell väta faktiskt droppar av och inte blöter ner den korta pälsen. Ibland regnar det ju utanför planeringen så att säga.

Att klippa "runt" frambenen har dock givit stor effekt, vi slutar alldeles bakom sadelgjorden nu. Gör man det snyggt upptill på benen så funkar det estetiskt. Jag är dock mest ute efter funktion.

Klipp lite första gången och se effekten, och ta mera sen. Det är det absolut enklaste sättet att hitta en fungerande delklippning.

Ja, det är lite det som är mitt problem, att hon inte har en lång päls som håller vätan borta även om jag bara klipper halva halsen!
Hon har heller inte speciellt mycket "pälsfett" trots att jag inte ryktat henne på ett par veckor utan bara dragit över lite snabbt med en borste.

För mig vore det toppen om jag slapp täcka då hon har en mer avspänd siluett på rygg- och mankmuskulaturen nu när hon gått utan täcke.....

//Alice

Klipp lite första gången och se effekten, och ta mera sen. Det är det absolut enklaste sättet att hitta en fungerande delklippning.

Nja, det är svårt eftersom jag måste hyra maskin! I vanliga fall hade jag helklippt henne, då det är det enda som funkar när hon går i full träning. Men eftersom hon inte ska gå fullt tror jag det blir gott att klippa bara hals och bog. Vet inte om jag "vågar" att bara klippa halva halsen/bogen för att om en vecka upptäcka att "skit, jag måste klippa mer" och då få hyra maskinen igen....

//Alice

Fast är det bättre att klippa hela halsen och bogen, och få lägga på täcke sen?

DU får fundera vilket som betyder mest - slippa täcke, eller slippa hyra maskin flera ggr?

Jag personligen är lite tveksam till om hon kan gå otäckad om du klipper hela halsen + bogen, men det är ju (tyvärr) omöjligt att veta utan att ha provat.

Jag personligen är lite tveksam till om hon kan gå otäckad om du klipper hela halsen + bogen, men det är ju (tyvärr) omöjligt att veta utan att ha provat.
Delar din tvekan.....det blir ju ett ganska stort område som blir "fritt från päls". Men ska jag ha täcke på kan jag ju lika gärna öppna vid låren och virveln också....

Jag är mycket tveksam till om det räcker att öppna halva halsen och halva bogen. F*N vad svårt det ska vara då.... ;)

//Alice

Kan du inte klippa en väldigt låg spårklippning då, men ta med magen också, men lämna bakdelen?

Liknande trådar

Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 085
Senast: Speedway
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 581
Senast: Aionee
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 414
Senast: Korven
·
Utrustning Hej! Får om allt går som det ska hem ett engelskt fullblod eventuellt redan till nästa helg, hon ska bara gå igenom bes. Hon står för...
Svar
3
· Visningar
1 332
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31