OCD? Inte samma som jag tror...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MataHari
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 153
M

MataHari

Måste bara få fråga:

I en gammal tråd här på Buke hittade jag uttrycket OCD. Det handlade om avel men jag fick inte riktigt kläm på vad det var som åsyftades. I mitt yrke är nämligen OCD något helt annat (hoppas jag), Obsessive Compulsive Disorder, dvs. tvångssyndrom. Verkar ju ganska korkat att avla på en häst med tvång menar ja!
Så vad är OCD i hästavelssammanhang?

Sv: OCD? Inte samma som jag tror...

Är tvångssyndrom ärftligt? Det hade jag ingen aning om...
Osteochondros (stavade jag det rätt? Har lyckligtvis sluppit det än så länge..) förkortas ofta till OCD, betydligt mycket lättare att stava till ;)
U

Med andra ord lösa benbitar i hästens leder. Går oftast lätt att operera bort och ärftligheten diskuteras!

Tack alla! Ja lösa benbitar var ju annorlunda mot min variant.

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 352
Senast: Anon89
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 102
Senast: skiesabove
·
Samhälle Haha jag vet, farlig rubrik :nailbiting: Men jag sökte efter en tråd att skriva om detta på buke men lyckades inte riktigt hitta någon...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 388
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka