Obefintlig sexlust efter förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Kan jag få lite råd av er?

Under graviditeten hade jag en oerhört stor sexlust, vågade ta för mig och var väldigt påhittig.. Sedan Filip föddes i mitten av november 06 har sexlusten försvunnit helt. Den är obefintlig, borta, helt väck. Jag försöker slappna av, tänka på allt snusk jag bara kan, försöker att inte försöka för mycket... men det känns bara konstigt.

Det dummaste av allt är att jag inte kan prata om det med min sambo. Han försöker, men jag vet inte vad jag vill, vet inte vad jag ska säga. Jag är lite rädd för att såra honom, göra honom ledsen eller något, vad vet jag?

Jag vet att detta är vanligt, så därför borde ju flera av er här ha /har haft samma erfarenhet?! Hur lyckades ni få allt att lossna? Kan ni tipsa om var man kan läsa mer om detta?
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

jag har ju inte varit där själv (ännu, är gravid i v 20)men har hört och läst om att sexlusten efter förlossning kan minska/försvinna dels pga hormoner, trötthet och att barnet tar så mkt fokus.

Det är ju svårt att tvinga fram sexlust, ju mer man försöker desto värre blir det. Tycker nog du ska prata med sin man och förklara precis som det är. Ibland har jag tappat sexlusten när det blir för mkt prestige och för pretantöst, kanske ska ni bara ha sex även om du inte är så sugen. Missförstå mej inte...jag menar inte att du ska "ställa upp" utan mer för att få det överstökat så kanske pressen som du känner försvinner och du kan slappna av lite.

Eller så ska du bara ge dej själv några månder till timeout helt enkelt, och förklara för din man att du behöver det.

ja jag vet inte om du blev ngt klokare nu men...
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Ammar du fortfarande? För mig var sexlusten totalt puts väck så länge jag ammade, men direkt när jag slutade och hormonerna "ställdes om" så kom lusten tillbaka.

Det viktigaste i din situation tror jag nog är att du är öppen mot din man och berättar hur du känner och att det är något som kommer gå över när hormonbalansen ändras. Det finns inget ni kan göra som fixar det förrän hormonerna är med på noterna.

Ammar du inte så vete katten...
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Det tar ett tag innan psyket ställt om sig till att man trots allt inte är i total symbios med bebisen, att man kan fungera som enskild person också.
Jag är helt övertygad att det är naturens sätt att skydda barnet, mamman ska lägga hela sin koncentration på att klara barnet.
En rest från ett liv för länge sedan då överlevnad inte var självklar.
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Det tar ett tag innan psyket ställt om sig till att man trots allt inte är i total symbios med bebisen, att man kan fungera som enskild person också.
Jag är helt övertygad att det är naturens sätt att skydda barnet, mamman ska lägga hela sin koncentration på att klara barnet.
En rest från ett liv för länge sedan då överlevnad inte var självklar.

Absolut Mimmi!

Pinglan, här kan du diskutera mer:

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php?t=683901

Även på Föräldrakanalen finns det listor där det diskuteras sådant här fast det inte är något öppet utan det sker i slutna listor där man litar på varandra men titta in på kanalen.org

Det här tror jag många av oss känner igen. Inte bara det där med den psykologiska lusten utan också att man kan känna det fysiskt och bli torr osv. och så blir det hela ännu värre. Jag säger bara prata. Jag vet att det känns konstigt men gör det. Tack vare det så orkade min man vänta in mig. :) Han förstod vad det var frågan om. Du skriver att du inte vet vad du vill och det var ungefär så det kändes för mig också. Jag visste inget annat än att jag ville mysa med min dotter. Men detta vet inte din sambo så till honom måste du säga något så att han inte tror att du tappat intresset för honom. Jag tror han blir frustrerad ja, men han blir nog mer ledsen om ingen pratar med honom och han känner sig helt exkluderad.

Nu vet jag inte när du fick barn men har du fått p-piller efteråt? Det var rena döden för mig och blev mycket bättre utan.
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Jag har också "noll sexlust", fortfarande, och dottern är snart 10 mån... :crazy: Jag hoppas att den återkommer när jag slutar amma. (vilket väl lär dröja, dottern är en riktig "snuttetjej")

Försök praamed din sambo, han förstår säkert, och tycker förmodligen att det känns bra att veta varför du inte vill, och att det går över!
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Hej och tack för era svar!

Nu har jag faktiskt tagit mig i kragen och försökt prata lite med min sambo, och precis som jag anat så har han full förståelse för hur jag känner. Jag tror faktiskt att det största problemet ligger hos mig, att jag känner prestationskrav att jag måste/borde...

Jag ammar fortfarande, och säkert är det det som spökar. Jag har, och kommer troligtvis inte, börjat äta några piller eftersom jag inte vill hålla på att mecka med hormonerna mer än på naturlig väg. Min bm sa också att minipiller KAN ge en mindre nedstämdhet som bieffekt, och den risken vågar jag inte ta.

Sjalen, tack för länkarna. Jag ska kika på dem!

Tjingeling gott folk!
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

"Mindre nedstämdhet" var väl en klar underdrift. Rejäl depression är mer med sanningen överensstämmande... Tog minipiller runt 2-3 mån, och det tog nästan ett år att komma ur depressionen.
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Nu har jag faktiskt tagit mig i kragen och försökt prata lite med min sambo, och precis som jag anat så har han full förståelse för hur jag känner. Jag tror faktiskt att det största problemet ligger hos mig, att jag känner prestationskrav att jag måste/borde...

Fortsätt prata!

Och släpp kraven !

Med en bebis kryllar det inte av tillfällen för sånt supersex man hade INNAN :smirk:

Men tagga ner förväntningarna och kraven och börja så fort som möjligt med lite mesigt myssex - det kan faktiskt bli så att lusten kommer igång när man har börjat liksom.
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Min otroliga man svarade efter det att jag berättat att jag inte har någon lust alls till att "ha umgänge" ännu med att säga

-älskling, jag tog inte dig till min fru bara för att ha någon att "sätta på". Visst är det underbart att ha sex med dig men det är inte därför jag är tillsammans med dig. Jag älskar att prata, umgås och sova med dig och jag kan vänta tills du känner dig bekväm igen utan problem..
:love: :love: :love:

Efter ett tag så "släppte jag till" och det var jätte härligt, det var snabbt över men det kallas väl kvalite´framför kvantitet... hi hi hi
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

"Mindre nedstämdhet" var väl en klar underdrift. Rejäl depression är mer med sanningen överensstämmande... Tog minipiller runt 2-3 mån, och det tog nästan ett år att komma ur depressionen.



Är det sant?!?!
Är inne i världens depression och vill i princip bara dö :cry:
Har tänkt ringa VC eller prata med min BVC-sköterska men jag hade inte en aning om att det skulle kunna vara mina mini-piller som ligger bakom :eek: :eek:
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Min sexlust är också minimal, något som jag antar har med amningen att göra.

Jag och min BM pratade mycket om det här på efterkontrollen, och hon sa då att det är viktigt att man är nära varandra, utan att ha sex. Att man sitter bredvid varandra i soffan. Att man pussas, kramas, myser, säger vackra saker...o.s.v...utan att det leder till sex.
Det är inte bra att man drar sig undan närheten och ömheten bara för att man tror att allt ska leda till sex. Eller att man drar sig undan för att man vet att han gör det för att få sex. Viktigt att prata om med sin partner alltså.

Sen pratade hon om att man ska vara försiktiga med varandra när man väl har sex första gången, eftersom det är ganska vanligt att kvinnan är lite spänd. Det känns kanske inte "som vanligt" där nere. Man är spänd/nervös/rädd/skräckslagen...
Använd glidmedel om det "tar emot".
Jag tror att det är så att amningen kan påverka slemhinnorna så att man inte blir så våt som man kanske borde bli.
Och nästa gång blir ju inte bättre om man dessutom vet att det gör ont. Då spänner man sig ännu mer, det gör ännu ondare...o.s.v...

Vi hade sex kanske...10 veckor efter förlossningen.
Jag var jättespänd och nervös, men det gick bra :D
Lusten är som sagt fortfarande som bortblåst. (amningen?)
Dessutom har jag svårt för att ha sex när jag har blivit mamma...mammor har väl inte sex?? :o :confused: :(
En vanesak antar jag... :crazy:
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Mammor har VERKLIGEN sex !

De är de enda som BEVISLIGEN haft det eller hur :idea:

Släpp krav och föreställningar om hur det ska vara och bara ta alla tillfällen som ges :)
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

knapplån

Men hur gör man om man HAR sexlust men det aldrig händer nåt mer?! Hade ingen lust alls under graviditeten och inte heller första tiden efter förlossningen. Men nu, herregud, är det lust så det är överflöd men problemet är att det blir liksom aldrig nåt mer av det. Känns som att det var så längesen sist och det känns bara konstigt... Varför ska det vara såhär? Vi pratar om det ofta och försöker planera in myskvällar med massage och mys men vi kommer bara inte längre.
 
Sv: Obefintlig sexlust efter förlossning

Är det sant?!?!
Är inne i världens depression och vill i princip bara dö :cry:
Har tänkt ringa VC eller prata med min BVC-sköterska men jag hade inte en aning om att det skulle kunna vara mina mini-piller som ligger bakom :eek: :eek:

Helt sant. Skippa på studs! Jag har kopparsprial sen 1½ år, helt suveränt. Inga hormoner som bråkar med mig (förrutom mina egna naturliga då!).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 003
Senast: cirkus
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 069
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 898
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Jag har läst, följt, försökt stötta och vara där för andra här på buke som skrivit om sina problem. Tänkte aldrig att jag en dag...
Svar
9
· Visningar
2 924
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp