Nyvalpad tik

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare trolli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 504
T

trolli

Min tik fick inatt två små valpar,en tik och en hane! Så fina :)

Har hört att det är bra att ge tiken välling efter valpning. Är det någon speciell sort eller kan jag ta den jag har hemma,vanlig fullkornsvälling?

Sv: Nyvalpad tik

ja de är säkert bra vet många som gett det. Och jag gav mkt ljummen mjölk fil och äve välling just för att hennes mjölk skulle rinna till ordentligt. Och det fungerade:)

Finns ingen anledning till att ge tiken välling. Jag gör det aldrig, vare sig till vare sig tik eller valpar

Vanlig hundmat (ger mina högenergi) kött, en skvätt olja på maten och ev kafomavit/kalktabletter om det är en stor kull.

Onödigt att störa magens flora efter en valpning med att ge mjölkprodukter och annat som inte hundarna behöver.

Jag har gett henne lite köttfärs nu med olja på. Blandat med lite av hennes vanliga mat. Men hon åt inte så mycket.

Jag har kafomavit tabletter hemma men dom vägrar hon äta. Så dom får man smula ner i fodret om man ska få i henne de.

För att ge tabletter öppnar jag bara gapet och lägger in dem långt in och sedan masserar jag lätt på halsen tills tiken svalt ner dem. Äggula kan man ge några gånger i veckan.

Att hon inte har någon jätteaptit idag är rätt normalt. Se till att hon dricker och att hon kommer ut och kissar och bajsar.
Aptiten kommer tillbaka på någon/ några dagar.

Ok,men hon är ganska liten,en toy pudel. Så tabletterna är rätt stora så så törs jag inte göra. Hon har varit ute och gjort sina behov,både nr ett och nr två, två gånger,men hon har väldans bråttom in igen. :smirk: Så magen är igång iaf.

Eftersom rå äggvita inte är bra att ge hund eftersom den innehåller ett ämne som förstör upptaget av biotin (ett B-vitamin) så ger jag den givetvis inte.

Eftersom rå äggvita inte är bra att ge hund eftersom den innehåller ett ämne som förstör upptaget av biotin (ett B-vitamin) så ger jag den givetvis inte.

tänk att man lär sig nått nytt varje dag! (inte för att jag ger hundarna ägg, men iaf! ) :)

Jag hade en till fundering. Hon flåsar ibland nu även efter valpningen. Är det något att oroa sig för?

Ska dra det hela från början. Hon började igår kväll runt halv nio med temperatur sänkning och hon började hässja. Det höll i sig fram till tolv när vi gick och la oss,efter en jobbig dag orkade vi inte längre vara vakna. Vi halv fyra gick jag upp igen och hon började bli orolig. Var uppe med henne till kvart över fem,inga valpar då. Somnade då om och vaknade kl 6,då var valparna redan här. Så jag vet ju inte om all efterbörd har kommit ut som den ska... Det kommer ut lite lite blod och lite slem,tror det är torkat blod för det är mörkt. Är det något jag behöver oroa mig över?? :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 451
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈