nyligt börja väsnas mot andra hundar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare vildochgalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 142
V

vildochgalen

min tjej på 9 mån har alltid varit snäll mot andra hundar och aldrig skällt, morrat eller någonting sådant. hon är fortfarande snäll och jag skulle ha svårt att se henne bita någon annan hund eller så, men hon har på senaste tiden, typ förra veckan och den här börjat med att, när vi går i koppel och möter annan hund, skälla till och resa ragg. är det en osäkerhet som kommer med puberteten eller vad är det frågan om och hur ska jag hantera situationen?

Sv: nyligt börja väsnas mot andra hundar

Spökålder. Det går över i de flesta fall. Precis som du noterar så handlar det om osäkerhet och inte aggressivitet.

Jobba med mycket kontaktövningar, se till att du tar över uppgiften att styra med hemska saker som felplacerade gatljus och galna hundar som ni möter. Sen, utsätt henne inte för situationer hon inte klarar av.

Om du jobbar mycket med kontaktövningar nu så kommer du att ha en otroligt stor nytta av det sen. Kontakt är det sättet jag hindrar utfall från min tik med, fungerar väldigt bra!!

tack bägge två för svaren.:bow: misstänkte också att hon kommit in i den omtalade spökåldern. misstankarna förstärktes senast i morse då jag vaknade av att hon sprang mot köket i lägenheten morrandes och ragg. observera att det bara är jag och hunden som bor här och ingenting var i köket :grin:

ska följa era råd med kontaktövningar, men har ni några tips på kontaktövningar som passar i sånna tillfällen? menar ni att jag tar fram en leksak och avleder henne med den eller hur menar ni?

tack bägge två för svaren.:bow: misstänkte också att hon kommit in i den omtalade spökåldern. misstankarna förstärktes senast i morse då jag vaknade av att hon sprang mot köket i lägenheten morrandes och ragg. observera att det bara är jag och hunden som bor här och ingenting var i köket :grin:

ska följa era råd med kontaktövningar, men har ni några tips på kontaktövningar som passar i sånna tillfällen? menar ni att jag tar fram en leksak och avleder henne med den eller hur menar ni?

Kontaktövningar jobbar man fört utan störning, sen lägger man till svårare och svårare störning.

Lätt kontaktövning: Matdags, ställ ner hundskålen och säg inte varsågod förrens hunden tar ögonkontakt med dig.
Lätt övning två: Köttbulle på golvet framför hunden, behövs så koppla, låt gärna hunden se att det som står på spel är en köttbulle. Sen bestämmer du vad hon ska göra för att få ett "Varsågod".
Dvs ögonkontakt=varsågod.

Sen försvårar vi lite, vi kan ta en trevlig mäniska som håller i köttbullen, nu är hunden lös och du står mellan köttbullen/den trevliga mäniskan och hunden.
Kommendera sitt, mäniskan är trevlig och låter visa att den ha en köttbulle i hand. Skulle nu hunden resa sig, så går du bestämt emellan och morrar till.
Tittar istället hunden på dig=varsågod.

Sen är det bara att jobba vidare, göra samma sak utomhus. Köttbulle, köttbulle plus trevlig mäniska, trevlig hoppande mäniska med leksak.

Sen ringer du en kompis med hund, samma övning, men den här gången är det en annan hund som är störningen och "Varsågod-köttbullen" har du i handen. Se till att avstånden i första hand är så långt att hunden klarar av det.

Sen en jätteviktig sak, variera ditt beröm. Ibland blir det jackpot=köttbulle. Ibland bara en klapp, ibland lek, kanske klicker osv.

Detta kallas positiv oregelbunden förstärkning, och är i särklass det bästa sättet att förstärka vid inlärning. Hunden kommer att jaga jackpoten, därför så är det viktigt att det inte blir jackpot varje gång, då kommer den att sluta leta efter just den förstärkningen.

Positiv oregelbunden förstärkning är det man använder när man tränar delfiner. Till skilnad från negativ förstärkning, alltså när man säger "nej", eller rycker i kopplet. Om du använder negativ förstärkning, så måste du använda det varje gång hunden gör fel annars så faller ju konceptet. Dvs, inget "nej" då måste det alltså vara rätt.

Till skillnad från positiv förstärkning, ingen köttbulle, vad ska jag göra då för att få den?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 849
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 480
Senast: Trassel12
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 657
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 305
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈