Nybörjare på det här med distans

N

Nennisen

Hej!
Har ett New Forest sto på 9 år som älskar att vara i skogen.
Tävlar förnärvarande dressyr med henne,men undrar lite om distans,då det skulle vara kul att testa då vi båda älskar att rida i skogen. Hur tränar ni era hästar för distans? Vad finns de för "klasser". Kan man ens tävla en New Forest elr är det bara Araber som funkar i distansen pga deras enorma uthålighet? Vad har man för utrustning`? Hur ska man börja?

Sv: Nybörjare på det här med distans

Har du en häst med grundkondis så kan du lätt vara med på en ProvaPå (pp) eller en ClearRound (cr)... Använd den utrustning du rider i i vanliga fall (viktigast är att utrustningen inte skaver).

Hade jag varit du hade jag mätt upp en 3mils-runda eller liknande på en karta o ridit den hemma först.. bara för att kolla av hästen lite.

Alla möjliga raser är med i distanstävlingar, särskilt i de lägre klasserna - klart du ska testa!

Sv: Nybörjare på det här med distans

Hej!
Kul att du funderar på att börja med distans. Det bästa med distansritt är att ALLA kan hålla på denna gren oavsett hästras eller ryttarens ålder!
Har du möjlighet att åka till någon tävling i närheten och titta eller ännu hellre erbjuda dig att hjälpa till? Det är ett bra sätt att lära sig mer om distans och att lära känna folk. HÄR finns en suverän karta där tävlingarna finns inprickade med datum och namn. Ta kontakt med närmsta klubb och be att få hjälpa till på nästa tävling - du kommer att bli välkomnas!

Här finns lite info om distans och här.

Vår förening ordnar träningsritter under vintern, då vi träffas och rider ihop och fikar/grillar korv efteråt. Men vi hade vår sista i lördags för nu börjar årets tävlingar komma igång.

Utrustningen ska först och främst vara bekäm och passa er båda, eftersom man rider i många timmar. En del rider i vanliga "klassiska" sadlar och en del använder bomlösa sadlar.

Träningsmetoderna är förstås hur många som helst, men som inom alla grenar behöver träningen vara allsidig. Det viktiga är att ta hjälp av folk med erfarenhet, för att inte göra alltför många onödiga misstag. Det tar mycket längre tid att bygga upp en hållbar häst än vad man kan tro.

Hoppas du fått lite att börja kika på och att du får fler svar av andra!
Mvh
Anne

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 039
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 796
Senast: Nepenthe
·
Distans Hej! Till nästa år har jag tänkt "utforska" det här med distanstävlingar, har alltid velat prova på men har inte haft en chans på grund...
Svar
1
· Visningar
3 683
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30