nya hästpassregler

Sv: nya hästpassregler

Du som hästägare kan också skriva in i passet att hästen ej skall gå till livsmedelsproduktion....men visst är veterinärerna riktiga slarvpellar. :devil:

det är ju lite märkligt igentligen, så låt säga att ägaren när hästen är 3 inte vill det och kryssar i rutan, och sen när hästen är 20 och har haft 5 ägare emellan så ska hästen slaktas, har inte haft några konstiga mediciner eller nåt...
ja då får man inte det... för att en ägare för länge sen bestämde det...

sen iofs när jag avlivade häst sist så visade jag varken upp pass eller nåt, han kom, min tränare sa att den här hästen är det och sen avlivades han... lite läskigt! vem som helst skulle ju kunna ställa sig i hagen, ringa dem och så kommer de och avlivar utan några som helst frågor :eek:

Passet behövs inte vid avlivning, utan när man slaktar för livsmedelsproduktion.

För övrigt vet jag faktiskt att fel häst blev avlivad i ett stall för några år sen.
Ägaren ville inte vara med, och den person h*n skickade för att hjälpa nödslakten tog fel häst. Läskigt.

jo men jag tycker ju man borde på något sätt kontrollera att personen som håller i snöret är ägaren eller har tillstånd att avliva för ägaren...

jösses! tänk att vara med om det...

"telefonen ringer... hej det är *bla bla bla* jo du föresten, vi avlivade fel häst i morse så du har ingen häst längre"

omg vad jag skulle bli arg. mer tänker jag inte ens skriva för det passar sig inte här :p

KL

Det där med att den inte får ätas efter sin död, en av mina har blivit opererad och fått butta ganska många gånger...och inte en enda gång har någon bett om att få skriva in i passet?

CK - var det hästen på polisrytteriet du tänkte på, som var "fel häst" ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 763
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 857
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar