Nya foderrön?

Carand

Trådstartare
Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen.

De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på bla tuggtiden av hösilage mm.

Fick höra att:

*Att ge hästen betfor för fibrernas skull är ungefär som att vi skulle äta formfranska för o få i oss fibrer. Dessutom innehåller det ca 30% socker.
( Det tillsammans med ökad giva müsli o liknande skulle kanske kunna förklara de diabetesliknande symptom hos hästar som kommer in på veterinärklinikerna runt om i landet? Detta spekulerat av vår equiterapheut hemma)

*Hon hade också specialtillverkat en grimma som mätte tuggantalet under höätandet. Hon såg då att hösilage med långa strån kontra korta strån har en tuggtid på 6 minuter extra per kilo, så på tio kilo hö skiljer det 1 timme i effektiv tuggtid.

*Att korn inte skall fodras till hästar överhuvudtaget, varken krossad eller hel då kornmolekylen är rund och därför väldigt svår för hästens matsmältningssystem att bryta ner. Istället fortsätter den ner i grovtarmen och orsakar där en jäsningsprocess som bildar toxiner som i sin tur gör hästen gasig och uppblåst.

Det finns hästar som de utfört experiment på genom att sätta ett lock på magen som leder direkt in till tarmen på hästen. När de fodrat med korn och sen lättat på lockat för att titta in i tarmen förekom ett pysande ljud samt att det bubblat av det inte nedbrutna kornet som jäst och bildat toxiner.
Man brukar ju fodra med korn istället för havre till de hästar som blir för pigga med havre. Detta beror då alltså på att hästen helt enkelt inte kan tillgodogöra sig kornet och därför inte får någon extra energi.

*Det som kan ges utöver grovfoder är kli, foderjäst och örter.


Såå, vad är nu era tankar och uppfattningar?? Jag har alltså bara hört detta i andra led så att säga, inte direkt från källan så jag friskriver mig från eventuella felsägningar..=) Tycker bara detta är oerhört intressant.

In med argument!!
 
Sv: Nya foderrön?

Tja, detta med korn är ju inget "nytt" tycker jag.... jag slutade fodra med korn för flera år sedan bla på grund av dessa argument, men det är ju möjligt att det inte bevisats/forskats ordentligt på förrän nu?

Att hästar inte mår bra av socker och stärkelse är väl inte heller något nytt?

Vad menar du "kan ges utöver grovfoder"?

Vad gäller tuggtid har jag för mig att andra studier har gjorts på detta (SLU?) där man fått andra resultat så där får man väl läsa båda studierna och avgöra vilken som är mest trovärdig. Har inte engagerat mig mer i detta dock då det inte har eller har haft betydelse i min utfodring av hästar.
 
Sv: Nya foderrön?

Intressant information men angående betfor så har hon fel. Betfor innehåller 30% melass, vilket innebär 20% socker per kilo foder. Färdigsvälld i vatten blir sockerhalten mindre per kg färdig foderblandning.
 
Sv: Nya foderrön?

Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen.

De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på bla tuggtiden av hösilage mm.

Fick höra att:

*Att ge hästen betfor för fibrernas skull är ungefär som att vi skulle äta formfranska för o få i oss fibrer. Dessutom innehåller det ca 30% socker.
( Det tillsammans med ökad giva müsli o liknande skulle kanske kunna förklara de diabetesliknande symptom hos hästar som kommer in på veterinärklinikerna runt om i landet? Detta spekulerat av vår equiterapheut hemma)

*Hon hade också specialtillverkat en grimma som mätte tuggantalet under höätandet. Hon såg då att hösilage med långa strån kontra korta strån har en tuggtid på 6 minuter extra per kilo, så på tio kilo hö skiljer det 1 timme i effektiv tuggtid.

*Att korn inte skall fodras till hästar överhuvudtaget, varken krossad eller hel då kornmolekylen är rund och därför väldigt svår för hästens matsmältningssystem att bryta ner. Istället fortsätter den ner i grovtarmen och orsakar där en jäsningsprocess som bildar toxiner som i sin tur gör hästen gasig och uppblåst.

Det finns hästar som de utfört experiment på genom att sätta ett lock på magen som leder direkt in till tarmen på hästen. När de fodrat med korn och sen lättat på lockat för att titta in i tarmen förekom ett pysande ljud samt att det bubblat av det inte nedbrutna kornet som jäst och bildat toxiner.
Man brukar ju fodra med korn istället för havre till de hästar som blir för pigga med havre. Detta beror då alltså på att hästen helt enkelt inte kan tillgodogöra sig kornet och därför inte får någon extra energi.

*Det som kan ges utöver grovfoder är kli, foderjäst och örter.


Såå, vad är nu era tankar och uppfattningar?? Jag har alltså bara hört detta i andra led så att säga, inte direkt från källan så jag friskriver mig från eventuella felsägningar..=) Tycker bara detta är oerhört intressant.

In med argument!!


Det är en del socker i betfor genom att den är melasserad, socker halten är sänkt till drygt 20% numera!
Men hur många ger kilovis av betfor (vägd torr), om man ger 1 kg betfor (drygt 3 liter torr) så ger man ungefär lika mycket socker som det blir av 2 kg i ett vanligt hö (ligger ofta runt 15% socker, men varierar ganska mycket). Nu kan inte jag skillnaden på olika sorters socker är bäst att tillägga! Men om vi ser socker som socker!

De flesta müslisorterna innehåller mycket stärkelse och dessutom melass!

Det är inte hon som konstruerat grimman som mäter antalet tuggningar, hon hade fått låna den för sitt försök!

Det finns också försök gjorda med halvvilda Camarguehästar och örter, det var inte speciellt många örter de ville äta, hästar föredrar gräs!

Tittar man vilka örter som ingår i St Hippolytes (som Annica jobbar för) foder så tror jag inte det är så många sorter hästarna skulle äta om du serverade dem enskilt.

Deras Irish Mash som enligt dem, alla hästar kan äta så innehåller den 19,9% stärkelse och 7,9% sockerförbindelser, vet inte om det är så stor skillnad på att ge 0,3 kg betfor eller 0,3 kg Irish Mash ur sockersynpunkt, någon annan här vet säkert, Spader Äss kanske!

När de pratar om sina foder så är alla mineraler organiska! Läser man på säckarna så är vissa/eller delvis av mineralerna organiskat bundna men det mesta inte. Tex så har de ofta natriumselenit i istället för selenjäst som det ska vara om det ska vara organiskt!

Har själv lyssnat på Annica ett par gånger!
 
Sv: Nya foderrön?

Inget är några nyheter i sig tycker jag.Det med korn har man vetat sedan länge även ang tuggtiden på långa vs korta strån .Det samma gäller för stort sockerintag osv. Dock är jag personligen inte hysteriskt i mot korn.Kan vara ett helt ok komplement i mindre mängd i foderstaten beroende på hur man ger den.Dock skulle jag aldrig ge korn som enda kraftfoder och aldrig till en häst som inte går på fri tillgång just för att minska risken för störningar.

Och när det kommer till örterna är det ren BS hästar är gräsätare. Men klart hon inflikar det med tanke på vilka hon jobbar för :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Nya foderrön?

Man brukar ju fodra med korn istället för havre till de hästar som blir för pigga med havre. Detta beror då alltså på att hästen helt enkelt inte kan tillgodogöra sig kornet och därför inte får någon extra energi.

Men om hästarna inte kunnat ta upp någon energi från kornet så borde de väl tappat i hull? Dock är det väl allmänt kännt sedan länge att man inte bör ge för stora korngivor.
 
Sv: Nya foderrön?

KL
Jag har hört att korn blir hästen tjock och slö av.. Men det är inte baserat på minsta vetenskap utan äldre människor. ;)
 
Sv: Nya foderrön?

Men om hästarna inte kunnat ta upp någon energi från kornet så borde de väl tappat i hull? Dock är det väl allmänt kännt sedan länge att man inte bör ge för stora korngivor.
:bow::bow::bow:

Det blandas lite vilt i hennes påstående vill jag nog tycka. Fiber i betfor t ex. Jo, betfor innehåller fibrer, men jag hoppas och tror att de flesta som fodrar med betfor i första hand fodrar med det för energins skull och inte för fibrernas skull. Eller om man vill fodra med det för fibrernas skull så äf man medveten om att det innehåller energi också (och lite protein).

Och som sagt, om inte hästar kunde ta upp någon näring ur korn alls, så skulle ju inte hästarna förändra sitt hull när de ges korn.

Sedan om människan pratar om att hästar gillar örter, så är det fullständigt sant eftersom gräs är örter. Men det är säkerligen inte de örterna hon menar.

Trist när folk tappar sitt kritiska tänkande så fort de lämnar utbildningen.
 
Sv: Nya foderrön?

Det stämmer inte, hästar äter gärna medicinalörter om det bjuds! Tex maskros, rölleka, pil/sälje, enbär, blåbär, nypon, hallonbuskar, björk och tistlar är mina förtjusta i!

Tar också torkade örter ur handen om de får.

I naturlig ängsmark så växer det inte dyrkat rajgräs...

I övrigt har jag noll förtroende för foderrådgivare som jobbar för ett bestämd märke, oavsett vilket. :grin:
 
Sv: Nya foderrön?

Jag är mer inne på a1agnlju linje. Det är skillnad på örter och örter om man säger så. Och ja hästar äter gärna saker som bjuds. Min äter gärna apelsin tex . Även om det inte är det som normalt sätt skulle stå på hans meny eftersom han är gräsätare som härstammar från stäppen och där tror jag inte det växer vare sig blåbär eller nypon.

Jag tänker snarare som så att det snarare är ett försäljningsknep att säga "örter" i hennes fall med tanke på vilka hon jobbar åt.

I övrigt har jag noll förtroende för foderrådgivare som jobbar för ett bestämd märke, oavsett vilket.
Jag är likadan .och önskar att det fanns flera oberoende foderådgivare som inte slår i hästfolk en massa dumheter för att få just sin produkt såld.
 
Sv: Nya foderrön?

Nä men det är närmre hästens naturliga föda i alla fall än mycket annan som hästarna erbjuds i dagens kraftfoderindustri.
 
Sv: Nya foderrön?

kl

jag blir lite trött på allt man inte får ge längre.
istället ska man ge musli. som innehåller vaddå? jo KORN!! och socker! och stärkelser!

har också slutat lyssna på de som jobbar för någon.
 
Sv: Nya foderrön?

stället ska man ge musli. som innehåller vaddå? jo KORN!! och socker! och stärkelser!
Haha det är lite intressant att du nämner just det för vad ingår i just st hippolyts havrefria foder(wolvertpellets) ? Jo! Kornflingor och sockerbeta+melass och en fruktansvärd mängd annat jox :rofl:

Det säger ganska mycket om hur kraftfoderindustrin ser ut i dag och hur bundna foderrådgivare faktiskt jobbar.
 
Sv: Nya foderrön?

*Att korn inte skall fodras till hästar överhuvudtaget, varken krossad eller hel då kornmolekylen är rund och därför väldigt svår för hästens matsmältningssystem att bryta ner. Istället fortsätter den ner i grovtarmen och orsakar där en jäsningsprocess som bildar toxiner som i sin tur gör hästen gasig och uppblåst.

Det finns hästar som de utfört experiment på genom att sätta ett lock på magen som leder direkt in till tarmen på hästen. När de fodrat med korn och sen lättat på lockat för att titta in i tarmen förekom ett pysande ljud samt att det bubblat av det inte nedbrutna kornet som jäst och bildat toxiner.
Man brukar ju fodra med korn istället för havre till de hästar som blir för pigga med havre. Detta beror då alltså på att hästen helt enkelt inte kan tillgodogöra sig kornet och därför inte får någon extra energi.


In med argument!!

Exakt vad är "kornmolekylen"? Påstår någon att det enbart finns en sorts molekyler i korn? :crazy:

Just St:Hippolytfolk (dock ej A.L) har jag pratat med på en mässa och det är sällan jag har hört så mycket skitsnack på så kort tid... Deras "studier" är rent ut sagt löjliga i de fall jag sett då underlaget är på alldeles för få individer för att man ska kunna dra några slutsatser över huvud taget.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya foderrön?

Jag var på en sån förläsning för ett tag sen, betalade också, och så mycket BS på två timmar. Tur att vi fick kaffe o bulle :D
 
Sv: Nya foderrön?

Deras Irish Mash som enligt dem, alla hästar kan äta så innehåller den 19,9% stärkelse och 7,9% sockerförbindelser, vet inte om det är så stor skillnad på att ge 0,3 kg betfor eller 0,3 kg Irish Mash ur sockersynpunkt, någon annan här vet säkert, Spader Äss kanske!

Jag vet inte vad deras Irish Mash innehåller men en produkt som innehåller 19,9% stärkelse och 7,9% socker ska man absolut inte ge till en häst som är insulinresistent eller har EPSM.

När det gäller betfor så är det tillsatt melass till denna produkt och detta är naturligtvis inte bra för hästar. Man har visserligen tillsatt 30% melass men detta betyder inte att sockerhalten är 30%. Sockerhalten i melass är ca. 50 – 60%. Sockerhalten i betfor är angiven till 20%. Dock är betfor med 20% socker (sukros) bara hälften så farlig som en produkt som innehåller 20% stärkelse för en IR-häst.

Sen finns det betfibrer utan melass och dessutom kan man skölja bort det mesta av den melass som finns i betfor (socker är vattenlösligt). I motsats till vad denna person säger så är betfibrer en alldeles utmärkt produkt inte minst för IR och EPSM-hästar. Den största andelen fiber som finns i betfibrer är pektin. Pektin är en lättsmält fiberfraktion som i princip är en prebiotika, dvs. den är gynnsam för mikrofloran i hästens grovtarm.

Beträffande mineraler så har jag läst en s.k. forskningsrapport som St Hippolytes har finansierat (”Organic Zinc, Copper May Help Horsehair Health”):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20131751

Jag har läst hela originalrapporten och kan konstatera att det finns så många felaktigheter i denna studie att den inte är värd papperet den är tryckt på.

När det gäller mineraler så ska man för det första veta att alla mineraler är oorganiska. Det finns inga organiska mineraler. Däremot så kan mineraler vara bundna vid ett organiskt eller oorganiskt ämne. De flesta studier som har jämfört organiskt och oorganiskt bundna mineraler har visat att oorganiskt bundna mineraler tas upp bättre av hästen. Enda undantaget är selen, där selenjäst har visat sig ha bättre biotillgänglighet än oorganiskt selen (natriumselenit).

Beträffande korn så är det väl ingen nyhet att korn är svårsmält. Det är ju därför man krossar korn och använder kornkross till foder. Jag är dock inte heller förtjust i korn även om den är krossad.
 

Liknande trådar

Foder & Strö jag har ett sto på 3 år som är under inridning men ej sutten på än. så kan inte direkt säga att hon arbetar. tar det lugnt och fint...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: arbetsovillig
·
Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
721
Senast: lakrits
·
Foder & Strö Samma visa varje höst/vinter. Min skrota tappar vikt. I år börjar jag verkligen fundera på om det kan vara något fysiskt, eller...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: janta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp