Ny transport, Equi trek??

V

vanima

Hej!

Är i tagen och ska köpa ny hästtransport. Under sommaren ska jag ta BE-kortet och behöver nu en större transport med hög laskapacitet då jag till vintern kommer att ha två hästar som ska åka tillsammans.

Jag behöver en rymlig transport för att få plats med packning och lite större hästar.

Jag har funderat lite på ett Ume b-50 bakåtåkare. Det andra släpet jag har tittat på är Equi Trek Star eller Show trekka. Anledningen till att jag tittar på det släpet är att det skulle uderlätta för mig med bodelen. Är dock lite negativ till att hästarna står ovanpå hjulen eller hur man ska säga...

Vad tycker ni, vad skulle ni valt för släp, varför?? Är det ngn som har erfarenget av Equi Trek transporterna?? Hur är hållbarheten, åker hästarna bra, får man in mkt packning??

Sv: Ny transport, Equi trek??

Ingen som vet ngn om dessa trailers??

Jag har personligen inte erfarenhet av Show Treka, dock verkar den faktiskt bra, fiffig lösning med bodelen. Men står hästarna snett i den?
Tycker Equi-Trek verkar vara bra transporter, dock inte så snygga, tycker de ser ut som husvagnar...vilket de iofs delvis är. Och bodelen är ett stort plus, skulle därför ta den om jag skulle välja mellan den och ume-släpet...

Är det stor prisskillnad?

Själv har jag ett nytt släp, ett Boj Classic som är extra högt i tak (2,4 m)för större hästar. Har en sadelkammare samt ett till förvaringsutrymme samt många bra finesser...så det är ju också ett alternativ!

Jag har oxå tittat och funderat på ett Ume B50 men jag tycker att det är en nackdel att det inte finns någon sadelkammare på den.

Equi trek verkar stora o rejäla, men det känns lite som att man lika gärna kan köpa en liten lastbil då.

Nej i den lilla lastbilen kan du knappast ha två hästar. De lastar sällan mer än 1000kg... Då blir det två ganska små hästar.

Ny pris är det inte så stor skillnad prismässigt på Ume och Equi trek. I Equi Treken åker hästarna baklänges, man lastar in från sidan precis som i en b-körkorts lastbil.

Anledningen till att vi inte vill köpa en lite lastbil är att man på B-körkort bara får köra en häst lagligt. B-körkortslastbilarna är dessutom rätt dyra, om man vill ha bodel vilket ju är hela vitsen för mig.

Idag har jag en Boj Bravo som jag är rätt nöjd med. Dock är den normalstor och egentligen något för liten för min häst. Dessutom läcker det in lite i transporten när det regnar...

Hälst vill jag ha en transport med bodel men om de inte verkar bra tror jag att det blir ett ume faktiskt. Är det ngn av er som har tittat "live" på släp med bodel? Hur verkar kvaltitén??

Hittade föresten en till trailer med bode, Big X heter den googla "Big X hästtrailer" så hittar ni den =)

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 490
Utrustning Jag har kört med en Boj Bravo SE (sadelkammare)och alltid varit sjukt nöjd med den. Den är super att ha på tävlingar/träningar och den...
2
Svar
23
· Visningar
3 489
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 606
Senast: axel
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama