Ny ridponnyhingst til Norge - stammen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dolcevita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 014
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny ridponnyhingst til Norge - stammen?

Det Bo-Gi stoet är inte ditt! Dina föl 07 har visats på en inofficiell utställning hemme hos dig själv, det räknas inte och själv har du 2 födda avkommor.
Jag minns inte att du någonsin har visat din DW hingst på utställning!
Era privata krig får ni ha nån annanstans. Jag tror övriga här skiter i era vendettor. Ta era krig per telefon för här hör dom inte hemma.
Jag brukar läsa inlägg här om ridponny och ibland är det intressant info om lite allt möjligt men vissa ska va nåra besserwisser och hela tiden tjafsa. Varför i h-e ska alla trådar spåra ur med privata anklagelser om det ena och det andra? Jag har varit aktiv i arabhästföreningen där var det krig, men ridponnymänniskor verkar vara mycket värre. Som ni håller på så blir ju folk livrädda för att ens tänka tanken på att avla ridponny. Så kärringa å gubbera, tänk en gång extra innan ni skriver era inlägg!!!!!!!!!!!!!!!!!

Som ni håller på så blir ju folk livrädda för att ens tänka tanken på att avla ridponny. Så kärringa å gubbera, tänk en gång extra innan ni skriver era inlägg!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är därför jag intresserat mig för ridponny, men ändå fortsätter med fjordhästaveln. :angel: Verkar vara på tok för mycket stridigheter och krångliga regler inom denna ras.

Trist att tyskan inte är bättre. Skulle gärna ha velat förstå lite bättre vad som stod.

Jo det är en JÄKLA skillnad på priserna. :banana::banana::banana:

I Holland kostar deras bästa hingstar 235 E. på station
http://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengsten/boginov.htm

Jag tror efter att följt debatten på buke sen i våras, att "vissa" hingstägare här på Buke mobbar peråke av ekonomiska skäl. :devil::devil::devil:

Dom är rädda för en uppfödare som inte köper deras marknadsföring och priser, utan väljer att importera i stället.:idea::idea:

Lisa Petterson

Jo det är en JÄKLA skillnad på priserna. :banana::banana::banana:

I Holland kostar deras bästa hingstar 235 E. på station
http://www.stalnieuwmoed.nl/dekhengsten/boginov.htm

Jag tror efter att följt debatten på buke sen i våras, att "vissa" hingstägare här på Buke mobbar peråke av ekonomiska skäl. :devil::devil::devil:

Dom är rädda för en uppfödare som inte köper deras marknadsföring och priser, utan väljer att importera i stället.:idea::idea:

Lisa Petterson
Du milde tid, hur kan såna topphingstar stå till avel så billigt i holland när priserna är mycket högre här i sverige?
Är svenska stoägare så lättlurade att dom köper det utan protester?
Jag satte mig ner och gjorde en enkel beräkning , det gällde en av sverige mest använda ridponnyhingstar dom senaste åren, språngavgifter för alla betäckta ston, och lev föl avgifter för födda föl, och efter den uträkningen ser man enkelt att den hingstägaren gör sig en bra peng på den hingsten varje år.

Fundering...
Går det att jämföra priser rakt av? I Sverige har vi kanske andra kostnader som de inte har, stoavgifter, moms etc. Mycket annat är ju billigare utomlands och därför svårt att jämföra rakt av. Hur är det med hingstar inom andra raser tex.
Bara en fundering...

KL

Ja det stämmer ju att dessa utländska hingstar är billigare men om vi svenska stoägare ska kunna dra fördel av det måste vi ju faktiskt åka dit o resan kostar + uppstallning, sen ska stoet hem igen. Inte så kul att transportera sto + ev föl.

Sen får man väl också betala för närhet och bekvämlighet och hingsthållarens besvär jfr med om jag köper tomater på ICA så betalar jag för att de tillhandahåller tomater bekvämt i min närbutik - jag kan åka till tomatodlaren och köpa tomater billigare ca 20% men då måste jag åka dit o det tar tid + bensinkostnad. Sen är väl kostnadsläget annorlunda (dyrare) i Sverige.

Sen har väl hingstägare som tagit in fina hingstar till Sverige också en utgift att täcka, nämligen att hingsten har kostat en del i inköp + visningen i Sverige som jag förstått kostar en hel del.

Lite snabba reflexioner - håller på att laga middag.

Senast ändrad:

Vi har en fölunge efter Don't Worry i Tyskland, en riktigt fantastisk liten kille som vann den visningen han deltog på. Snäll, social och oerhört vacker! Dessutom riktigt rörlig!

Mamman heter Maliziös och kommer från samma möderne som "vår" godkände ponnyhingst Mandingo.

Fundering...
Går det att jämföra priser rakt av? I Sverige har vi kanske andra kostnader som de inte har, stoavgifter, moms etc. Mycket annat är ju billigare utomlands och därför svårt att jämföra rakt av. Hur är det med hingstar inom andra raser tex.
Bara en fundering...
Då får vi ställa oss frågan, varför har vi stoavgifter i sverige om man inte har det i tyskland? varför har vi moms om man inte har det i tyskland?
Foder och uppstallning i tyskland är absolut inte billigare, så varför kan dom hålla en lägre prisbild?
I tyskland finns det massor med godkända hingstar att välja på, konkurrensen är knivskarp,i sverige finns endast ett fåtal hingstar och dessa är på semin (dvs betydligt högre kostnader) så här lever många hingstägare i en skyddad miljö, välj våra dyra hingstar för det finns inga andra alternativ, fram tills nu när det uppstått en ridponnyförening till som spelar på samma planhalva och vars hingstar kommer att tävla om i stort sett samma stoantal varje år. /Madde

Konkurrans är jättebra. Fast jag tror att det kommer ta ett tag innan vi ser resultat av den nya föreningen...jag menar att det minskar för ASRP.
Folk går gärna på samma stigar man gått tidigare o på säkra kort osv osv... bla bla... trist.
Tycker det känns kanon med en till förening. Ska regga mitt stoföl där.

Veterinärerna är oftast billigare i Tyskland.

Som du säger är stationerna och hingstarna fler, alltså mycket större konkurrens vilket leder till lägre priser och lägre stationsavgifter. Även där verkar många ponnyhingstar på semin.

Konkurrens är ett nödvändigt ont för vissa... Och bra för många andra och aveln!

Veterinärerna är oftast billigare i Tyskland.

Som du säger är stationerna och hingstarna fler, alltså mycket större konkurrens vilket leder till lägre priser och lägre stationsavgifter. Även där verkar många ponnyhingstar på semin.

Konkurrens är ett nödvändigt ont för vissa... Och bra för många andra och aveln!

Du som verkar ha koll på Tyskland, dom priser vi sett på några hemsidor på nätet, dvs betydligt billigare än i sverige, är det allmänt så att språngavgifterna är lägre i tyskland? (både ridponny och varmblod)/Madde

Jo, så är det. Du kan betäcka med topphingstar där nere för helt andra priser än här. Dessutom är andra omkostnader billiga vilket gör att en del helt enkelt skickar ner stona, betäcker och låter dem föla där!

Jag kan tillägga i debatten när det gäller ponnyer i Sverige att varje år måste vi enligt svensk semin lag ta prover på våra hingstar, 4 Cem tester samt ett blodprov EVA. Detta kostar med veterinärer ett par tusen kr.
Att hålla sin hingst på semin kostar naturligtvis betydligt mycket mer än att ha den på naturlig betäckning.
Jag kan tänka mig att det är betydligt mycket billigare att betäcka med en hingst på Naturlig betäckning än det är när man har semin.

Ser man på kostnaden att köra en ponny från Sverige till EU kostar det i vet. kostnad i Sverige 1875:- för ett utförsel papper, jag har plockat in flera ponnyer andra håller också och det kostar 475:- från Holland till Sverige för ett ynka papper som ska biläggas passet.

Omkostnaderna i Sverige är betydligt dyrare.

Sedan vet jag att priserna för naturlig betäckning är per brunst i flera fall på Welsh sidan i Holland.
I Sverige håller vi oftast på tills stoet är dräktigt.

Jag vet också hingsthållare i Sverige som ger en fri språngavg om man endast lyckats försöka en gång under föregående sässong.

Så m.a.o är det väldigt svårt att jämnföra de olika ländernas priser.

Jag förstår att du har missuppfattat debatten inom ridponnyaveln fullkomligt!
Bor du i Holland och tillhör några av de stora hingsthållarna typ den du har länk till. Dom köper upp alla hingstföl av intresse varje år runt 10-20st för en summa av max 200 - 300 euro/st. Dessa hålls på speciella lösdrifter för unghingstar.
Många hingstägare går ihop så dom "buntar" ihop dem för en ringa kostnad.

Sedan är hingstarna är 2,5 år på hösten tas dom in och börjar arbetas med för att visas på premieringen som är i februari. Där visas ca 50-60 unghingstar inför en enorm publik och folkfest.
Det är endast 2 evenemang/år som drar en sådan publik och det är KWPN hingstpremiering och NWPCS/NWR hingstpremiering.

Under tiden premieringen pågår byter massor av hingstar ägare och priserna för en hingst som blivit utslängd och inte är tillräcklig ligger på 50.000 - 75,000 sek.
Bland köper finns det stora uppköpare Bl.a från Tyskland som plockar hem ponnyerna antingen för sport eller för att visa dem i hemlandet.
2007 såldes ponnyhingstar från NWPCS hingstpremiering till Schweiz, Österike, Tyskland, Belgien, Frankrike, Sverige, England och USA.
Det är mer lönsamt att köpa/sälja och tjäna pengar på de hingstar som inte går igenom!

Bruksprovsvinnaren i NWR fick ca 40 ston att betäcka 2007, en ung oprövad hingst med bästa förmåga! Av dessa 55 hingstar som visades var det 4 som erhöll licens och 11 st som blev guldbelönade och kan lösa licens som WPB i NWR. DE flesta av dessa guldbelönade hignstar har bytt ägare och kommer att användas som avelshingstar i sina hemländer.

De 4 hingstar som blev godkänd ligger prislappen på minst 300.000;- sek kr.

Att köpa en sådan hingst och ställa den till Svenska stoägares förfogande för 2000:-/sto är för mig en utopi?! Varför ska det finnas hingstägare som ska sponsra. Hur många ston får våra svenska hignstar?

I Sverige när man kommer in med denna dyrgrip måste man börja med att röntga den sedan åka till det svenska bruksprovet för asrp godkänner inga andra bruksprov än det tyska om det är tillräckligt bra.

Har man då otur slänger avelsföreningen ut hingsten och inte ger den licens i Sverige, där står man då med sin dyra hingst till ingen nytta!

Att själv föda upp en hingst i Sverige och visa den för bruksprov är då en mycket liten kostnad jämnfört med att åka ned och köpa en i Holland/Tyskland.

Några stjärnskott från Tyskland finns det överhuvud taget inte, där är priserna ännu högre på de bästa hingtstarna, så skulle någon köpa FS Don.t Worry hit till sverige skulle han inte kosta 2000sek att betäcka med.

Titta på halvblods sidan det kostar massor att betäcka med dom hingstarna, väldigt många får inte mer än 25,000:- för ett halvblodsföl! Det är vad du får för ett välstammat ridponnyföl! Men kostnaden för att betäcka med en halvblodshingst är mer än dubbel så hög!

Att betäcka med en ridponnyhingst på semin så kostar alla 1500:- i språng för att samla en ponnyhingst för semin kostar lika mycket som att samla en halvblodshingst som kostar 2000 - 4000:- i språng!

Men jag kan hålla med om att det finns hingstägare som sätter sina unga oprövade hingstar på ganska dyra kostnader utan att dom är prövade.
Ta den som slängdes ut som 4 åring sedan med nöd o näppe kom in som 5 åring, han är dyrare att betäcka med än många som klarat hela resan på första försöket!
Sedan finns det väl avkommebedömda hingstar som inte kostar mer än nygodkända svenska ridponnyhingstar???

Sedan finns det inga hingstägare som "mobbar" Per Åke, det var en av de roligaste inläggen jag har läst! Man behöver inte äga hingstarna för att tjäna pengar på dem.... man kan vara "bulvan" eller importör.

Jag vet en svensk som tjänar pengar på alla svenska personer som köper ponny/häst i Holland utan att lyfta ett finger. Likaså finns det någon som tjänar pengar på alla som betäcker med vissa Tyska ponnyhingstar från sverige!! Det finns olika typer av avtal och jag lovar dig Per Åke är nog inget offer för svenska hingstägare ;)
Det handlar om olika intressen.

Du vinner nog som hingsthållare på att sluta dumma dig mot andra . :banana::banana:
Har aldrig sett någon som marknadsfört någon seminimporthingst i Sverige.

Lisa

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara få inflika att jag är rätt ny inom rp avel o har fått min andra årgång av rp föl i år. Men Rodde är en av de trevligaste hingstägare jag har varit i kontakt med, när jag valde hingst.
Inget skitsnack om man nämnde andra hingstar, inget påprackande av de egna. Sakliga svar på frågorna o ett enormt tålamod för en nybörjare som har svårt att fatta ibland.

Sen tycker jag att debatten oftast blir hård i rp trådarna.
Många står för olika avelsmål, olika föreningar osv. Men oftast finns en grundrespekt för personen i fråga, men kanske inte att man har samma åsikter i övrigt.
Många hårda ord inte bara från Rodde.

Du vinner nog som hingsthållare på att sluta dumma dig mot andra . :banana::banana:
Har aldrig sett någon som marknadsfört någon seminimporthingst i Sverige.

Lisa
Om det är någon som dummar sig och ofta kan vara spydig mot andra så är det nog din proteg'e PerÅke. Om du följt debattens heta lågor i flera trådar här så förstår du nog varför jag valt att skicka in en skrivelse till SH om lämpligheten i att en av dess ledamöter sitter på detta forum och är otrevlig mot andra skribenter samt kommer med högst personliga kommentarer om hingstar trots att samma person sitter i ASRP's avelsråd och omarbetar dess hingstreglemente.
/Madde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 267
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 342
Senast: Bison
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Naranja
·
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: StallLojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka