Ny ridponnyhingst til Norge - stammen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dolcevita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 014
Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dolcevita

Jeg snublet over denne tyske ridponnyimporten og lurer på om noen kjenner til hans foreldre og øvrige stamme, jeg har aldri vært borti disse når jeg har kikket rundt på sportsponnier.

http://home.online.no/~hhaugsru/v_stamme.html

Evt om noen kjenner til hingsten selv, har sett ham i Tyskland el?

Sv: Ny ridponnyhingst til Norge - stammen?

En sak som är gemensammt för ALLA hingstar Tyska hingstar och ston som har begynnelsebokstav V är att dom är VACKRA.

Den här hingsten har en härstamning som vittnar om en strukturerad sportponnyavel som började på sextiotalet i Tyskland i avelsförbunden Rheinland Westfahlen.

Man hade ett gäng små ponnyston typ russ att tillgå och importerade welshar och Brittiska ridponnyer och använde typ små fullblod/Engelska/Arabiska och Anglo--och så satte man igång med förädlingsavel inom stamboken--alla mödrar och fäder stambokförda och sedan alla avkommor visade och urval av de bästa till nästa generation.

I den här hingsten är såväl FAr som morfar kommna ur den typen av Avel.

V linjen som började med Oakly Bubblling Bobety( Valentino) som importerades av Bönniger till sitt stuteri. Han hade då varit igång en bra tid med sin avel och använnt welshingsten Black magic och Cob korsningen Eckly och hade fått fram bra ponnyer men dom var oädla och genombrottet kom med Valentino som han betäckte sina ston med.

Nu fick han ridponnyer....Valentino blev far till i princip alla hans numer välkända avelsston, och därtill ca 25 hingstar.

Farfar till Valerossi, Very importent är född på och verkade på Bönnigerstuteriet och blev far bl.a till Valido, en stämpelhingst som själv har ca 25 godkända söner och då MÄNGDER med sportponnyer.

Modern till den här hingsten är ett Elitsto som står går att läsa mängder om, hon är efter Nadler I också han en Elithingst som är efter angloaraben Nazim som då är en av de riktigt stora förädlarna i Tysk ridponnyavel.

Jag har inte sett den här hingsten men skulle i princip kunnat gjort det då det finns många Valido avkommor som syns i sporten.

Vad som jag saknas på Valerossis hemsida är hans Bruksprov....ett sådant borde han gått.

Detta att han varit Premiehingst vid hingstpremiering är ju i princip exteriört, intressant om man använder honom är också just bruksresultatet--"allt är ju inte guld som glimmar".

http://www.allbreedpedigree.com/valerossi

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Takk skal du ha, jeg har ikke vært her inne på en stund så jeg har helt glemt tråden :o

Med andre ord er denne hingsten beslektet med min hoppe som har Golden Moondancer som far da, gjennom hans mor Valencia?

Og han har ingen egenprestasjoner, bare eksteriørbedømming. Jaja, han er jo ennå ung, jeg får følge med på ham og se hva han avler først da. Og kanskje ta en tur og kikke på han ;)

Vad är det som inte är guld som glimmar? Är detta en "dålig" hingst.

Jag fick lära mig när jag var på studiebesök i Tyskland när jag jobbade i Holland att hingstarna från Reinland inte behöver visas exteriört. Så den guiden som var någon Tysk avelskunnig person sa att de flesta som visade sina hingstar i Reinland gjorde det för att dom inte håller Exteriört, sedan sa han en rad hingstar som var bra på sport men hemska exteriört.

Dansk sportponny tar ej in higstar från Reinland, dom måste först visas exteriört i Danmark.

Är det så att denna hingst inte är bra på något vis eftersom den inte "glimmar"

Jo är det ponnysar från detta avelsområde som heter på V, så är det Valentinohingstlinje.

Valencia (Golden Moondancers mor) är ju efter Valentino, hon är en av många-många Elitston som han lämnat.
Gollden Moondancers far Golden Moonlight har ju även han Valentino i sin härstamning.

Så Golden Moonlight är linjeavlad på Valentino.

Till ponybreeder.
Trorligtvis var det din språkbrist som gjorde att du missförstod att avelsförbund Rheinland inte har exteriörbedömningar/premieringar av hingstar.
Vad man däremot inte gör är att poänsatta individerna vid premiering utan endast ger ett muntligt omdömer och vissa blir premierade andra inte. (Holländska NWR har samma system)
På premieringar rangeras de godkända hingstarna, och de i slutringen är premiehingst kandidater.

I Danmark skall ALLA hingstar ha exteriörpoäng och de hingstar som inte har det i bagaget får det vid den obligatoriska visningen som ALLA importhingstar som vill verka i Danmark genomgår.

Hitintills har INGEN stambokförd importhingst från Rheinland/wesfahlen kasserats i Danmark.

Beträffande att det tidigare kunde förekomma i dessa områden exteriört undermåliga hingstar är rätt, hingstar kunde gå in på prestation.

I dag måste dock en blivande stambokshingst vara Premierad (exteriört godkänd.)

I Sverige har vi en viss erfarenhet av det, Derano B fick vid Svensk hingspremiering en sexa på bena. Nu blev han godkänd ändå, då han själv var en framgångsrik sportponny och hade betydande avkommemeriter.

Hade Tyskland varit Sverige på den tiden och kasserat higstar för sexor på benen, så hade stora delar av de i dag framgångsrikaste sportponnyerna inte funnits.

peråke

Inget svar på varför allt är inte guld som glimmar??? Är detta en dålig hingst?
Min faster som föder upp ponnyer i Tyskland var med mig på vår Tyska stuteri resa och hon är född i tyskland med ponnyer som yrke och med en svensk Far?!!! Hon talat flytande Tyska och Svenska! Man får ställa frågor utan att Per Åke behöver bli otrevlig. Jag vet att FS Don't Worry har en sådålig exteriör att han fick inte ens Visas i Holland hos NWPCS!

Vad är det som inte är guld som glimmar? Är detta en "dålig" hingst.

"

Jag menar med det uttrycket att exteriört godkända hingstar (premierade) och som i detta fall St.Pr. kandidat inte nödvändigtvis behöver klara ett bruksprov.

Det är rätt vanligt att hingstar som enbart har ett vackert yttre men inte är så ridbara säljs tidigt och billigt.

Tyskarna är duktiga på att veta vilka individer som kommer att ha en bra sportslig utveckling och brukar behålla bra sportindivider tills de gjort bra resultat i sporten för att få upp prislappen.

Just den här individen vet jag inget om, men han har väldigt framgångsrika syskon i sporten--modern är ett eltsto och sådant brukar förebåda en god framtid.

peråke

Vad har denna hingst för bruksprovsresultat?

Det är just det som är kruxet, han redoviusar inget bruksprovsresultat...kanske har han ännu inte hunnit gå bruksprov.

Då är han väl inte berättigad att lämna avkommor till satmboken i Tyskland eller? Hur gammal är hingsten?

Jag vet att FS Don't Worry har en sådålig exteriör att han fick inte ens Visas i Holland hos NWPCS!

Varför DW inte visades på premieringen i Holland vet jag inte, däremot gick han uppvisning på premieringen.

DW var segerhingst när han premierades som treåring, och av de tre avkommor jag har efter honom så är ALLA bedömda med minst 40 exteriörpoäng.

40-42-42 de gånger galoppen bedömts har alla fått 9:or

peråke

Numer får endast premierade hingstar med avlagda bruksprov (stambokförda) lämna avkommor till avd I i stamboken.

Jag vet inte hur gammal han är men ung vill jag minnas...du får titta på hans hemsida, länk finns i första inlägget.

Mig veteligen har du aldrig visat en DW avkomma på officiell utställning! Inte som ridponny i Sverige ialla fall!

Jo tre gånger...kom och hälsa på mig får du se DW avkommor och deras bedömningsprotokoll.

Gör du det så lär du nog bli något "ödmjukare" vad det anbelangar DW avkommor och deras utseende--därtill är dom de absolut trevigaste ponnysar jag någonsin haft.

Hade inte årets DW föl haft en lätt svullnad på ena bakbenet hade resultatlista vid riksföl på Elmia sett annorlunda ut, nu ficj hans "bror" äka i stället trots att han vid kvalificeringen fått bretydligt lägre poäng

Vilka utställningar var det? Skulle vara intressant att veta och vilka mödrar?

Två är visade i Södermanland och en i Värmland..alla har Tyska ridponnyston som mödrar.
dom är födda, 05,06,07 och jag väntar även föl 08.
natti, natti och välkommen hit om du vill vidga dina vyer lite. Här finns avkommor efter tolv olika RP, hingstar, Svenska/Holländska och Tyska.

Cocky Dundas, FS Ciwago, FS Challanger, FS Champion de Luxe, Dont Worry, Derano, Derano Gold, Dancer Gold, Derbino, BoGi, Gerswin mfl.
Peråke

Jag såg en utställning där 2 DW avkommor visades, sedan är det väl inte fler födda mer än din stora hingst för tvåår sedan. De avkommor jag såg i Sverige med DW blev inte Guldbelönade. hemska huvuden!

Jag vet ett Bo-Gi sto som fått en avkomma efter DW men den äger inte du, nä jag kan inte komma på fler! Men på Bundes finns det en del stora klumpiga med stora huvuden.....

Talade med en stor hingsthållare i Södra Sverige som hade mycket info om DW och det var ingen rolig information. Så det är korrekt allt är inte guld som glimmar!

Norrmännen kan verkligen göra fina annonser!

Det Bo-Gi stoet är inte ditt! Dina föl 07 har visats på en inofficiell utställning hemme hos dig själv, det räknas inte och själv har du 2 födda avkommor.
Jag minns inte att du någonsin har visat din DW hingst på utställning!

Det Bo-Gi stoet är inte ditt! Dina föl 07 har visats på en inofficiell utställning hemme hos dig själv, det räknas inte och själv har du 2 födda avkommor.
Jag minns inte att du någonsin har visat din DW hingst på utställning!

Du är lite rolig, eftersom jag tror att vi aldrig har träffats men du låter som du vet allt om mig.

Men varje gång du vet "något" om mig eller mina hästar så är det "lite" rätt men inte på långa vägar i närheten.

Du måste prata via någon, som berättar och som i sin tur pratar med någon som berättat--det blir lite som viskningslek...en säger en sak i örat som den andra viskar i nästa osv--resultatet när det kommer ut blir inte vad som sades i det första örat.

Om du i stället tar ocj kommer hit så får du se en annan verklighet än den du får berättad...
Dont Worryavkommorna är inte vad du tror...dom är jättefina.

som sagt, natti, natti,

Varför inte lägga in en bild på dem...
Jag är faktiskt sugen på att betäcka med honom då jag tycker han är jättefin. Lite grov hals, men det är inget som stör mig.
Beror ju också på vilket sto man har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 267
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 342
Senast: Bison
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Naranja
·
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: StallLojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈